Wat is een pull strategie?

Pull strategie is een marketingterm die beschrijft hoe een product op de markt wordt geïntroduceerd. Hierbij wordt het product zoveel mogelijk onder de aandacht gebracht middels reclameboodschappen, zodat de koper hierdoor geïnspireerd raakt om het product aan te schaffen.

Man doet pull-ups

De pull strategie staat haaks op de push strategie, waarbij de handelaar het product juist probeert te kopen middels het aanbieden van een lage inkoopprijs, kortingen en goede verkrijgbaarheid.

Zichtbaarheidscampagnes

Bij de pull strategie is het de bedoeling om de klant richting je merk te trekken en aan je te binden. Dit doe je door de bekendheid te vergroten. Mogelijkheden om dit te doen zijn:

  • Radio- en Tv-commercials
  • Posters en zichtbaarheid van buiten, bijvoorbeeld via flyers en abri’s
  • Google AdWords – adverteren via de zoekmachine
  • Social media

Vooral deze laatste wordt steeds vaker ingezet, omdat het een relatief voordelige en effectieve manier is om je merk aan de klant te laten zien. Naast betaalt adverteren worden er ook vaak barterdeals gesloten met influencers. Hierbij krijgt de influencer een gratis product die hij of zij dan test en de resultaten deelt met de volgers.

Voordelen en nadelen pull strategie

Het grote voordeel van de pull strategie is dat je meteen werkt aan je merkbekendheid en dat je klanten bindt voor de lange termijn. Je wordt immers steeds vaker herkend en het is de bedoeling dat men je gaat ‘liken’ en uit zichzelf aan jouw merk denken als ze dat type product nodig hebben. Het nadeel van de pull strategie is dat het vaak een redelijk dure investering is, die zich in verhouding tot de push strategie pas terugbetaald op de lange termijn. Zie het als een merkvoorkeur bij de klant ontwikkelen. Als je hem of haar eenmaal binnen hebt op deze manier, is de kans kleiner dat deze ineens overstapt naar een ander merk.

Goede communicatiemix

Tegenwoordig wordt er vaak niet meer gekozen voor alleen push marketing of pull marketing. Steeds vaker beseft men dat het kiezen voor één manier van je merk onder de aandacht brengen niet genoeg is. Het gaat juist om de perfecte combinatie.

Zo kun je bijvoorbeeld een aantrekkelijke korting combineren met een betaalde advertentie, of het laten reviewen van een product door een influencer en daarbij een kortingscode geven aan iedereen die via de influencer bestelt. Bijkomend voordeel: je weet zo meteen waar je klanten vandaan komen en kunt de effectiviteit van de campagne meten.