Wat is push strategie?

Push strategie is een marketingterm die beschrijft hoe een product op de markt wordt geïntroduceerd. Bij de push strategie wordt de aanprijzing van een product door de fabrikant naar de koper toegebracht. Dit doe je door het product zo aantrekkelijk mogelijk te maken door onder andere goede verkrijgbaarheid, een lage inkoopprijs en kortingen.

Man duwt hooibaal weg

De push strategie staat tegenover de pull strategie, een aanprijsmanier waarbij juist gebruik wordt gemaakt van veel reclame, zodat de koper uit zichzelf bedenkt dat hij of zij het product wil kopen.

Zichtbaarheid bij de koper

De push strategie is zoveel mogelijk gericht op de directe verkoop. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan producten in de supermarkt die meer ruimte of een betere locatie in het schap krijgen. Dit kan ook nog eens gecombineerd worden met het geven van een flinke korting. Alles om jou als koper zo snel mogelijk iets te laten afnemen.

Een andere manier om je product naar de klant te duwen is ‘koude acquisitie’. Denk hierbij aan de telefoontjes die je misschien wel ooit krijgt om een abonnement af te nemen. Je had er bijvoorbeeld niet eerder bij stil te staan om over te stappen van energieleverancier of internetaanbieder, maar als je een aantrekkelijk aanbod onder je neus krijgt dan is er een kans dat je dit wel gaat overwegen.

De juiste marketingmix

Het voordeel van de push strategie is dat je er sneller inkomsten uit krijgt. Voor de lange termijn is de push strategie mogelijk wat minder interessant, omdat je je richt op de snelle verkoop. Wil je klanten aan je merk binden? Dan is het slim om push marketing te combineren met pull marketing. Hierbij focus je op herkenbaarheid, zodat men ook steeds vaker het product uit zichzelf wil kopen (zonder dat men hierbij toevallig het oog moet laten vallen op je product of een aantrekkelijke kortingsactie).

Voorbeeld goede combinatie push en pull strategie

Om je een voorbeeld te geven van een goede combinatie van push marketing en pull marketing: je hebt wellicht in de supermarkt weleens een grote display van M&M’s gezien, met een aantrekkelijke actie in felle kleuren om jou zo snel mogelijk de lekkere chocolaatjes te laten kopen. Dit is de push strategie.

Daarnaast kun je je vast de populaire M&M’s reclames herinneren van ‘Scott’s home early’, met de bekende gele en rode M&M’s. Deze reclame is tegenwoordig bijna onmisbaar en als je van M&M’s houdt, dan zal je na het zien van deze reclame mogelijk wel zin hebben om een zak open te trekken. Dit is de pull strategie.