Wat is referral marketing?

Referral marketing, oftewel doorverwijzende marketing, is een soort van mond-tot-mondreclame waarbij je als doel hebt nieuwe leads en klanten te verkrijgen. Hoewel het lijkt alsof dit organisch gebeurt, zijn er zeker manieren om deze mond-tot-mondreclame te sturen. Als je je bezighoudt met het optimaliseren van de referral marketingtechniek dan is het belangrijk dat je zowel je eigen doelen, als die van de verwijzende en ontvangende partij in de gaten houdt. Het is het meest effectief als alle drie de partijen er voordeel uit halen.

twee vrouwen in gesprek

Meten referral marketing

Wil je referral marketing meten, dan is dat vooral online erg gemakkelijk. Via Google Analytics kun je namelijk precies zien welk percentage van de bezoekers waarvandaan komt. Ben je bijvoorbeeld in een nieuwsbericht genoemd? De klikt die daarvandaan komen worden gemeten en bijgehouden in Analytics binnen het kanaal referral (of verwijzingsverkeer in het Nederlands)

Offline referral verkeer meten is natuurlijk wat lastiger. Je weet niet wat er over je gezegd wordt en of (potentiële) klanten werkelijk daaruit voorkomen of dat het een combinatie van redenen of zelfs een compleet andere reden is. Je zou het natuurlijk altijd kunnen vragen, bijvoorbeeld als je persoonlijk contact met ze hebt, of door middel van een vragenlijst op je website.

Referral marketing voordelen en nadelen

Bij referral marketing wordt jouw product of dienst door anderen gepromoot. Dat is een groot voordeel, want als anderen iets positiefs over je zeggen dan heeft dat vaak meer effect dan wanneer je zelf zegt dat je de beste bent in iets. Referral verkeer komt dan ook vaak voort uit merkambassadeurs.

Van de andere kant kan deze mond-tot-mondreclame soms ook een keerzijde hebben. Je kunt wat anderen zeggen maar tot een bepaalde hoogte beïnvloeden en het kan natuurlijk ook negatief zijn. Het kan tijdrovend zijn om in de gaten te houden wat er allemaal over je gezegd wordt en eventueel daarop te reageren.

Referral marketing als strategie

Wil je je actief bezighouden met referral marketing, dan zijn daar zeker manieren voor. Zo kun je een selectie maken van merkambassadeurs en hen zelfs belonen. Je kunt vragen om aanbevelingen en om dit te triggeren kun je bijvoorbeeld een cadeaubon verloten. Men wordt nu eenmaal eerder gestimuleerd om iets voor je te doen als men er zelf ook nog iets uit kan halen.

Je ziet dit ook vaak terugkomen op social media. Like-deel-winacties zijn een goed voorbeeld hiervan. Ook referral programma’s zijn populair: ‘nodig nu een vriend uit en ontvang zelf €10 shoptegoed’. Hiermee kun je niet alleen nieuwe klanten krijgen, maar trigger je je huidige klant ook tot een herhalingsaankoop.