Wat is een referral?

Een referral staat voor een doorverwijzing en is een term uit Google Analytics die laat zien via welke backlinks bezoekers op jouw website terecht komen. Het aantal referrals kun je in Analytics zien onder de knop ‘Acquisitie’. Naast het aantal bezoekers dat via referral komt, zie je er ook precies welke sites naar jou doorverwezen hebben en kliks gegenereerd hebben. Zo zie je welke backlinks er ook werkelijk voor bezoekers op jouw website zorgen.

Man achter laptop

Waar komen je bezoekers vandaan?

Via Google Analytics kun je zien waar je bezoekers vandaan komen en hoe de verdeling is tussen deze kanalen. Dit wordt ook wel default channel grouping of in het Nederlands kanaalgroepering genoemd. Je hebt diverse verwijzingen, waaronder:

  • Direct: bezoekers die rechtstreeks jouw URL ingeven
  • Organic search: bezoekers die via een zoekmachine op je site komen
  • Paid search: bezoekers die via een betaalde (AdWords) campagne komen
  • Social: bezoekers die vanuit een social medium komen
  • E-mail: bezoekers die doorklikken vanuit een nieuwsbrief
  • Referral: bezoekers die via een andere website naar jouw site klikken 

Je kunt overigens ook zelf nog kanalen toevoegen. Het is slim om bronnen zoveel mogelijk uit te splitsen, zodat je cijfers kunt analyseren en op basis hiervan strategische beslissingen kunt nemen.

Overzicht van referrals

Wanneer je in Google Analytics via ‘Acquisitie > Kanalen’ doorklikt op de kop ‘Referral’, dan krijg je een overzicht van alle sites van waaruit je verkeer hebt gegenereerd. Hier zie je welke referrals het meeste verkeer binnenhalen. Daarnaast zie je het bouncepercentage, de gemiddelde sessieduur en zelfs het conversiepercentage. Zo weet je qua conversie welke verwijzende links het meest waardevol zijn.

Waarom is referral belangrijk?

Het is belangrijk om links te hebben om andere sites en wel om drie redenen.

  1. Voor je backlinkprofiel: veel kwalitatieve, verwijzende links zorgen ervoor dat je beter gaat ranken in zoekmachines.
  2. Voor waardevolle bezoekers op je website: zelf zeggen dat je de beste of snelste bent is makkelijk, maar het anderen laten zeggen kan een opgave zijn. Wanneer anderen naar jou doorverwijzen dan is dit geloofwaardiger. Bezoekers die dus via anderen naar jou doorklikken zijn waardevol en zijn dus bewust op zoek naar iets dat ze verwachten op jouw website te vinden.
  3. Referral verkeer is doorgaans gratis, ofwel non-paid, verkeer. Over dit verkeer wordt geen e-commerce afrekenmodel gehanteerd.

Kortom, probeer zoveel mogelijk kwalitatieve links te verzamelen en verhoog daarmee zowel je zoekmachinepositie als je bezoekersaantallen.