Wat is een Referring Domain?

Een referring domain, oftewel verwijzend domein, is een domein dat backlinks naar jouw website heeft opgenomen. Wanneer bezoekers via dit externe domein op de backlink klikken, komen ze op jouw website terecht. Een referring domain draagt zowel direct als indirect bij aan de vindbaarheid van jouw website. Zo kun je het bezoekersaantal direct vergroten wanneer men vanuit het referring domain naar je website doorklikt, dit noem je referral traffic. Daarnaast zullen kwalitatieve referring domains positief bijdragen aan je positie in de zoekmachine. Ze zijn een belangrijk onderdeel van je linkbuilding strategie.

Screenshot van Majestic SEO

Referring domains versus backlinks

Een referring domain bevat dus een of meerdere backlinks naar jouw website. Hierdoor zou het aantal backlinks hoger kunnen liggen dan het aantal referring domains. Wanneer je bezig bent met SEO en het creëren van een backlinkprofiel, dan is het belangrijk dat jouw backlinks niet in grote mate van dezelfde domeinen komen. Dit wijst namelijk op een niet-natuurlijk backlinkprofiel, je wilt daarom variatie in je domeinen. Meer referring domains zijn daarmee belangrijker dan backlinks voor je linkbuilding strategie.

IP-adressen en vervolgens nog C-klasse subnetten (server groepen) zijn nog extra overkoepelende factoren hiervan. Hoewel deze wel degelijk belangrijk zijn, kijken SEO-specialisten doorgaans voornamelijk naar referring domains voor SEO autoriteit.

Hoe verhoog je het aantal referring domains?

Er zijn verschillende manieren om mensen online over je te laten praten. Je kunt een persbericht schrijven of een event organiseren dat aanleiding geeft voor anderen om over je te posten. Ook ludieke en opvallende acties doen het goed bij media en blogs. Heb je overigens goede connecties met iemand die een eigen blog heeft? Dan kun je die natuurlijk ook vragen om een artikel over jou te posten, zolang het onderwerp van de website maar gerelateerd is aan jouw website, product of dienst. Het heeft natuurlijk geen zin om een linkje te krijgen van een website die helemaal niets met het onderwerp van jouw site te maken heeft, ook dat is immers onnatuurlijk.

Daarnaast kun je natuurlijk ook links inkopen. Hier is zeker niets mis mee, zolang je maar zorgt dat je een natuurlijk linkprofiel opbouwt. Het moet voor Google niet overduidelijk zijn dat jij betaalde links hebt. Indien je niet weet hoe je zelf aan kwalitatieve backlinks komt, dan schakel je het beste een professional in. Ga dit nooit zelf proberen als je dit niet eerder gedaan hebt. Linkbuilding specialisten hebben vaak jaren ervaring onder begeleiding opgedaan voor ze dit zelf gaan doen. Wanneer je namelijk niet-kwalitatieve backlinks verzamelt dan loop je het risico om een penalty te krijgen, waardoor deze poging tot linkbuilding alleen maar in je nadeel werkt.