Wat is remarketing?

Remarketing is een online marketing methode waarbij je eerdere bezoekers van je website opnieuw benadert met gerichte advertenties die aansluiten bij de informatie die de bezoeker eerder heeft opgezocht. Het kan hier gaan om tekst-, beeld of videoadvertenties via verschillende kanalen, met name via het Google Display Netwerk en social media. Remarketing staat ook bekend als (behavioral) retargeting of gedragsretargeting.

man met ipad

 

Waarom remarketing inzetten?

Gemiddeld gezien converteert nog geen 2% van de bezoekers bij hun eerste bezoek aan je website. Met de advertentiemethode remarketing kun je ervoor zorgen dat je top of mind blijft en dat deze bezoekers alsnog terugkeren om een aankoop te doen. Ook kun je bezoekers die al eens gekocht hebben opnieuw benaderen.

Hoe werkt remarketing?

Met remarketing kies je voor gerichte advertenties die aansluiten bij wat de bezoeker eerder heeft bekeken op je website. Om dit te kunnen bewerkstellen dien je op iedere pagina van je website een remarketing tag te implementeren. Deze pixel is een klein codefragment die ervoor zorgt dat bezoekers via een cookie op een remarketinglijst worden geplaatst. Zo kun je heel specifiek bepalen aan welke gropeen

Schematisch gezien gaat dit als volgt:

  1. Je stelt een remarketing campagne in, bijvoorbeeld via het Google Display Netwerk.
  2. Bezoeker bezoekt je website.
  3. Cookie wordt geplaatst, zodat duidelijk wordt hoe de retargeting moet worden ingevuld.
  4. Je advertenties verschijnen nu op andere websites, met als doel om de eerdere bezoeker richting conversie te pushen.

Remarketing strategieën

Het grote voordeel van remarketing is dat je heel duidelijk kunt segmenteren. Je kunt namelijk verschillende doelgroepen maken op basis van gedrag, en op die manier je advertenties afstemmen. Bijvoorbeeld bezoekers benaderen op basis van:

  • Producten die ze eerder hebben bekeken, maar nog niet gekocht hebben.
  • Producten die bezoekers in hun winkelmandje hebben geplaatst, maar uiteindelijk (nog) niet gekocht hebben.
  • Eerdere aankopen. Toon bijvoorbeeld interessante aanvullende producten of nieuwe producten (werkt vooral goed in fashion branche).

Je kunt je advertenties inrichten bijvoorbeeld specifiek inrichten op productniveau. Ook kun je werken met kortingscodes voor producten die eerder al in het winkelmandje geplaatst waren.

Via welke kanalen remarketing inzetten?

Bovengenoemde retargeting strategieën kunnen via verschillende kanalen ingezet worden. Een goede keuze is het Google Display Netwerk, oftewel Google Ads (SEA). Hier kun je heel erg specifiek je doelgroepen segmenteren. Vervolgens worden je tekst- of beeldadvertenties op andere websites en apps getoond.

Ook kun je kiezen voor remarketing via social media. Wanneer iemand door zijn of haar feed scrolt dan komt je advertentie voorbij. Populaire kanalen zijn YouTube, Facebook, Instagram en LinkedIn. 

  • YouTube retargeting: Google Ads account koppelen.
  • Instagram en Facebook retargeting: Facebook en Instagram pixel implementeren.
  • LinkedIn retargeting: Insight tag (pixel) implementeren.

Om te achterhalen hoe je het beste je remarketing campagnes inricht, kun je gebruikmaken van de segmentatiemogelijkheden per kanaal. A/B testing kan je bovendien helpen om je campagnes te optimaliseren en een zo hoog mogelijke Return on Investment te behalen.