Wat zijn Rich Snippets?
Rich snippets zijn extra elementen die je kunt toevoegen aan de standaard resultaten van jouw website in de zoekmachines. In Google bestaat het standaard resultaat (ook wel poor snippets genoemd) uit een URL, paginatitel en meta description. Door het toevoegen van extra’s, zoals beoordelingen, afbeeldingen of producten zorg je dat je meer opvalt tussen alle andere resultaten.
Welke soorten rich snippets zijn er?
Rich snippets maken in principe je zoekresultaat aantrekkelijker en ‘rijker aan informatie’. Er zijn verschillende soorten rich snippets, die Google regelmatig aanvult:
- Beoordelingen: aan de hand van getoonde sterren en aantal reviews
- Data: bijvoorbeeld van evenementen
- Afbeeldingen: bij producten of recepten
- Contactgegevens: van bedrijven
- Prijzen: bij producten
Het doel van het toevoegen van rich snippets is je click-through-rate verhogen door meer op te vallen in de zoekresultaten.
Hoe voeg je een rich snippet toe?
Het handmatig toevoegen van rich snippets aan de zoekresultaten die bij jouw website horen kan nogal een opgave zijn. Dit moet namelijk door middel van het toevoegen van markeringen aan de HTML-code. Op Schema.org vind je een complete bundeling voor het implementeren van rich snippets. Voor sommige Content Management Systemen zijn er plug-ins beschikbaar, die het je gemakkelijker maken om ze te implementeren.
Let op, het kan soms tot wel acht weken duren voordat je snippets zichtbaar worden. Daarnaast laten zoekmachines niet altijd je rich snippets zien. Factoren die invloed hebben zijn relevantie en autoriteit van de betreffende webpagina.
Rich snippets voor meer bezoekers
Rank je hoog in de zoekmachine op veelgezochte keywords, maar krijg je weinig verkeer binnen? Dan is het wellicht tijd om je vertoning aan te passen. Heb je een aantrekkelijke en heldere meta description? Daar begint het mee. Daarnaast hebben de rich snippets dus over het algemeen een positief effect op de click-through-rate. Houd wel in het achterhoofd dat je wel zichtbaar moet zijn om aangeklikt te kunnen worden, oftewel, als je heel slecht rankt op bepaalde keywords dan heeft het toevoegen van rich snippets niet tot nauwelijks effect. Stap 1 is gevonden worden en stap 2 is met behulp van rich snippets iemand overtuigen om op jouw zoekresultaat te klikken.