Wat is SEA?

SEA, oftewel Search Engine Advertising, is het adverteren via zoekmachines. Door te betalen voor een hoge positie in de rankings is je kans groter dat mensen naar jouw website komen. Hierbij focus je op een of meerdere zoektermen/keywords. SEA wordt vooral gedaan via Google en Bing, waarbij je bijvoorbeeld de programma’s Google Ads, Google Merchant Center en/of het Google Display Network gebruikt om te bieden op keywords.

Scrabble Adwords

Hoe werkt SEA?

Veel websites proberen zo hoog mogelijk te ranken door veel bezig te zijn met SEO. Toch kan het lastig zijn om met alleen SEO vindbaar te zijn, bijvoorbeeld voor webshops met zeer veel concurrentie. Dit zou een reden kunnen zijn om SEA in te zetten. Hoe werkt dit dan precies? De meest gebruikte zoekmachine is Google en via het programma Google Ads (eerder bekend als Google AdWords) is het gemakkelijk om advertenties in te zetten.

  • Log in bij Google Ads;
  • Kijk naar hoe vaak er op door jou gewenste keywords gezocht wordt. Daarnaast zie je de advertentieprijzen in cost-per-click (CPC) voor de zoekterm;
  • Maak je advertentie aan. Zorg hierbij voor een concrete paginatitel en beschrijving die aanzetten om te klikken;
  • Stel een budget in. Let op, als het de eerste keer is dat je dit gebruikt, zet dan niet meteen te hoog in, want voor je het weet is je geld weg en heb je nauwelijks resultaat;
  • Bekijk de resultaten van je advertentie(s) in Google Analytics en stel waar nodig bij.

De landingspagina en keywords

Bij SEA is het belangrijk dat je je richt op een bepaalde zoekterm. Het is verstandig alleen te adverteren op een zoekterm die relevant is voor je pagina. Dit voorkomt een hoge bounce rate en een slechte ROAS. Vaak worden er speciale landingspagina’s aangemaakt, bijvoorbeeld voor het promoten van een bepaald event of service. Ook wordt er wel eens op de naam van de concurrentie geadverteerd. Zie jij een hoog advertentiebedrag bij je eigen bedrijfsnaam? Grote kans dat concurrenten op jouw naam adverteren. Je kan ervoor kiezen om dit uit te sluiten door je merknaam te registreren.

Ben jij op zoek naar relevante keywords? Pluis je analytics uit, ontdek de keywords die mensen gebruiken in hun zoektermen en zet je advertenties in. Stel steeds bij indien je naar jouw idee niet genoeg resultaat boekt. Er is namelijk geen gouden regel voor wat het beste werkt, dit verschilt per bedrijf en sector.

SEO versus SEA

Een veelgestelde vraag is of je het beste Optimization of Advertising kan inzetten. Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat SEO altijd belangrijk is, omdat het voor de langere termijn relevant is. SEA is een tijdelijke investering en op het moment dat je budget op is, dan is je advertentie niet meer zichtbaar. SEA kan wel een perfecte aanvulling zijn op SEO, want je bent hierdoor bovenaan zichtbaar in de zoekresultaten en kunt de successen gemakkelijk meten en op basis hiervan je strategie bijstellen of waardevolle informatie vergaren voor je SEO. 

SEA is slim om in te zetten wanneer je een pagina wil promoten, waarbij je in korte tijd veel conversies moet vergaren. Ook voor webshops kan SEA een boost aan de cijfers geven, omdat je producten veel beter zichtbaar zijn. Van de andere kant kost SEA relatief veel geld, dus denk goed na, start met kleine bedragen en stel bij voor het beste resultaat.