Wat is Semantic Search?

Semantic search is het door Google verbanden leggen tussen bepaalde woorden en zinnen. De zoekmachine herkent bepaalde zoektermen en weet op basis daarvan suggesties van zoekresultaten te tonen. Het doel hiervan is de gebruiker een beter antwoord geven op zijn of haar vraag. De term semantic search stamt af van ‘semantics’, oftewel betekenisgeving.

idee lamp op blackboard

De betekenis van zoekwoorden

Zoekmachines rankten eerst vooral op letterlijke keywords. Tegenwoordig weet Google steeds meer logische verbanden te leggen tussen zoekwoorden en -zinnen, waardoor je bepaalde suggesties bij je search results krijgt. Google kan nu als het ware zelf betekenis geven aan woorden. Voordat semantic search er was, lag de focus alleen op letterlijke zoekwoorden.

Wat betekent semantic search voor de zoekresultaten?

Google kan jouw gekozen zoekwoord koppelen aan gerelateerde begrippen, betekenissen en feiten. Dit is onder andere mogelijk door de techniek ‘entity extraction’, waarmee Google plaatsen, personen en bedrijven classificeert. Om je een voorbeeld te geven: je zoekt op ‘hoofdstad Nederland’. Zonder semantic search zou je resultaten krijgen van websites die dit keyword opgenomen hebben. Je zou nu zelf op het resultaat kunnen klikken om het antwoord op je vraag te vinden. Door semantic search bespaar je heel wat zoekwerk. Je krijgt dan namelijk direct het antwoord te zien. Erg handig dus, en daarnaast krijg je ook nog heel wat aanvullende informatie.

Wat betekent semantic search voor online marketeers?

Voor online marketeers betekent de komst van semantic search dat zij niet alleen meer op specifieke zoekwoorden moeten focussen. Het is nu juist belangrijk om meerdere trefwoorden die aan elkaar verwant zijn op een pagina te bundelen. Zowel het hoofdonderwerp als uitleg en/of antwoord of een hoofdvraag moeten op de pagina aan bod komen. Hierdoor moet je dus dieper ingaan op je hoofdonderwerp en er waardevolle informatie over geven. Letterlijke vragen stellen en daarop concreet antwoord geven dragen ook positief bij. Zo verbeter je de gebruikerservaring en de kans op een hoge(re) ranking in Google.