Wat is een SERP?

SERP staat voor search engine results page, oftewel de zoekmachineresultatenpagina. Het is de resultatenpagina van een zoekmachine wanneer je een zoekopdracht uitvoert. Je ziet dan de lijst met resultaten, die grotendeels bestaat uit aanklikbare links met een paginatitel en/of meta description waarin het keyword te vinden is. Hoe hoger je met je website op de SERP rankt, hoe groter de kans op bezoekers. Je moet dus zorgen dat jouw paginatitel en/of meta description de zoekwoorden bevatten waarop je gevonden wilt worden.

SERP Screenshot

Welke resultaten vind je op de SERP?

De resultaten op de SERP zijn over het algemeen afhankelijk van de overeenkomst van de zoekopdracht en de woorden in de paginatitel en meta description. Het gaat hier om organische ranking. Er zijn echter nog andere manieren om hoog te eindigen op de SERP:

  • Gesponsord: adverteren via Google Ads.
  • Bedrijfsnaam: via Google My Business, door bedrijfsgegevens toe te voegen en reviews te verzamelen.
  • Kaarten en plattegronden: via Google Maps in de zoekresultaten, op het moment dat iemand op een type bedrijf in een bepaalde regio zoekt.
  • Afbeeldingen: door een gerichte bestandsnaam, alt-attribuut, bijschrift en omringde tekst toe te voegen aan je afbeeldingen in de backend.
  • Definities: wanneer je uitleg geeft van een bepaald keyword, voorbeeld van semantic search.

Organische ranking: paginatitel en meta description

Content is een belangrijke factor voor het succes van een webpagina. Het is hierbij ook belangrijk dat je content gevonden wordt, anders is de waarde minimaal. Sterke content wordt niet automatisch goed gevonden in de SERP, daarvoor is een gerichte paginatitel en meta description van belang. Zorg dat je met een keyword tool op zoek gaat naar zoektermen waar veel op gezocht wordt. Hoe vaker je op een hoge plek in de SERP eindigt, hoe groter de kans op een hoge click-through rate (CTR). De hoge CTR zorgt er op zijn beurt weer voor dat de zoekmachine denkt dat je een waardevolle pagina bent, waardoor je website hoger gaat ranken. Zo kom je dus in een positieve cirkel terecht, waarbij je doel is om zo hoog mogelijk op de SERP te staan.