Wat is social proof?

Social proof, ook bekend als informatieve sociale invloed, is een psychologisch en sociaal verschijnsel dat wijst op het vertrouwen dat men heeft in de feedback en acties van anderen. Dit is bijvoorbeeld van belang bij de beoordeling van een product, dienst of bedrijf in z’n geheel. Voorbeelden zijn reviews en social mediareacties. Door optimaal gebruik te maken van social proof kun je de omzet van je bedrijf verhogen.

rood love icoontje en hand

Social proof zorgt voor betrouwbaarheid

Eigenlijk komt het er bij social proof op neer dat je een keuze maakt op basis van een soort van presentatie van anderen die zelf al een keuze voor een bepaald product of dienst hebben gemaakt. Zij weten dus waar ze over praten, waardoor hun beoordeling betrouwbaar is. Dit stimuleert het vertrouwen van de ontvanger in jouw bedrijf. Het wordt bovendien vaak gezien als een voordeel voor SEO, omdat er gedacht wordt dat zoekmachines (onder andere) daaraan herkennen dat de website actieve gebruikers heeft.

Voorbeelden van social proof

Er zijn verschillende soorten van social proof. Met de opkomst van internet en social media zijn de mogelijkheden eindeloos geworden, maar we zien social proof ook terug in offline campagnes. Een aantal voorbeelden:

  • Je ziet een tv-reclame waarin een celebrity een product promoot of gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan Nespresso (George Clooney) of ‘Robijn doet de was bij (bekende Nederlander). 
  • Je ziet om je heen ineens allemaal mensen van ongeveer dezelfde leeftijd met de nieuwste adidas sneakers lopen. Je legt automatisch de link dat deze momenteel populair zijn en wilt ze daardoor misschien ook gaan halen.
  • Je beste vriend of vriendin is op vakantie geweest naar een nieuw bungalowpark en vertelt over hoe fantastisch het was. Later hoor je hetzelfde van een collega. Wil je er nu zelf ook heen?
  • Op Instagram zie je een fitgirl of fitboy een bepaald sportproduct gebruiken. Hij of zij is afgetraind. Wil jij dat ook? Dan kan deze persoon je triggeren om dit product te kopen.
  • Je overweegt om een bepaald product te kopen, maar besluit om eerst reviews van anderen te lezen. Is het volgens anderen een ideaal musthave product? Dan is de kans groter dat je overgaat tot aankoop.

Social proof, oftewel de bevestiging vanuit anderen dat iets goed, leuk of praktisch is, kan zowel ontstaan door de beoordelingen van mensen die je kent als door onbekenden personen of celebrities/influencers.

Hoe trigger je social proof?

Zorgen dat anderen over je praten is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn verschillende manieren voor. Graag geven we je een aantal voorbeelden.

  • Een ludieke mediastunt of gratis weggevertjes. Dit kun je bijvoorbeeld promoten via social media. Probeer engagers te vinden die jouw posts gaan delen.
  • Influencers vragen om te testen en te reviewen
  • Huidige klanten om beoordeling vragen. Hierbij kun je bijvoorbeeld een beloning weggeven, zoals een kortingscode op de volgende aankoop of de optie tot het winnen van een cadeaubon.
  • In je webshop het aantal reviews + de waardering tonen. Ook kun je het aantal views of het aantal orders weergeven. Tevens kun je producten aanraden: ‘andere klanten kochten ook…’.