Wat is sponsored content?
Sponsored content is een vorm van content waarvoor betaald wordt door de partij die in het artikel aanbevolen wordt. De betalende partij heeft hierbij als doel om het bereik (naamsbekendheid / verkoop) te vergroten. Qua content kun je denken aan artikelen (advertorials), maar ook bijvoorbeeld video’s (vlogs) of foto’s (bv op social media). Vaak wordt bij deze content vermeld dat het om gesponsorde content gaat.
Adverteerder vs. publisher: waarom sponsored content inzetten?
Artikelen worden soms ingekocht voor het versterken van het backlinkprofiel (SEO). Bij sponsored content wordt content juist voornamelijk ingekocht met als doel om het product of merk onder de aandacht te brengen (of een combinatie met linkbuilding). Zowel voor de adverteerder als de publisher zijn er redenen om gebrande content in te zetten.
Publisher: ontvangt een vergoeding.
Adverteerder: behaalt vaak voor een relatief laag bedrag een groot bereik.
Vergoeding in product, dienst of geld
Bij een vergoeding voor sponsored content is het niet standaard om in geld te betalen. Het leent zich juist perfect voor een ruildeal, ook wel barterdeal genoemd. Hierbij krijgt een influencer gratis een product of dienst aangeboden in ruil voor het promoten ervan.
Wanneer men wel in geld betaalt, dan wordt het bedrag bijvoorbeeld gebaseerd op het aantal views.
Waarop letten als publisher bij sponsored content?
Als publisher is het aan te raden om de externe content goed af te wisselen met eigen content. Zoekmachines crawlen de content en straffen je af als ze vermoeden dat je te veel branded content online hebt staan.
Publiceer bij voorkeur alleen content waar je achter staat, die past bij je tone-of-voice en bij het onderwerp van je website.
Analyseer de resultaten van de sponsored content versus de rest, om zo te kijken of er engagement is. Merk je dat de sponsored artikelen het slecht doen, vul ze dan in de toekomst op een andere manier in of laat ze achterwege.
Waarop letten als adverteerder?
Toen dit type content net op kwam, was het voor lezers vaak niet duidelijk wanneer er sponsored content aan de website was toegevoegd. Tegenwoordig wordt er echter steeds vaker vermeld als het om betaalde content gaat. Overweeg of je het erg vindt als je product of dienst op deze manier in de markt wordt gezet.
Bij het zoeken van een geschikt promotioneel platform, zorg je dat de doelgroep goed aansluit bij welk(e) product of dienst je wil sponsoren. Kies bovendien een kwalitatieve website, dit is beter voor het bereik én je linkbuilding.