Wat is storytelling?
Storytelling betekent letterlijk verhalen vertellen en wordt in de marketingstrategie toegepast om betrokkenheid te creëren in de breedste zin van het woord. Door als bedrijf goede content neer te zetten laat je zien dat je specialist ben. Daarnaast kun je met sterke content mensen verleiden, raken, helderheid bieden, fans krijgen, contact maken en tot actie aanzetten. Het is belangrijk dat je deze content afstemt op je doelgroep.
Klantgerichte communicatie
Storytelling is een belangrijk deel van contentmarketing. Het is namelijk de basis van de inhoud van je content en brengt je klant in beweging. Hoe bepaal je de story van jouw bedrijf? Door te denken als je klant! Wat wil je klant weten en waar kan je klant zich mee identificeren? Dit zijn vragen die je jezelf stelt. Zorg er te allen tijde voor dat de klant centraal staat in jouw verhaal. Kortom, zorg voor klantgerichte communicatie.
Hoe verzorg je een goed verhaal?
Storytelling kan op tal van manieren geuit worden. Het gaat niet alleen om geschreven woorden, maar ook om visuals, filmpjes en persoonlijk contact. Het is belangrijk dat alle medewerkers op de hoogte zijn van de story en deze ook uitdragen naar de buitenwereld. Een goede story is vaak gebaseerd op de behoeften van de klant. Wat wil deze weten, wat zijn diens problemen en hoe kun je die problemen en vragen oplossen? Laat klanten zien dat je aan hun wensen en verlangens kan voldoen.
Klantgericht versus organisatiegericht
Bedrijven die veel doen aan contentmarketing en een goede story hebben, moeten beseffen dat het primaire doel niet is om klanten zo snel mogelijk door de salesfunnel heen te trekken. Wanneer je inzet op verhalen zal er vaak een langere klantreis plaatsvinden (klantgericht) dan wanneer je puur op verkoop gaat zitten (organisatiegericht). Op de korte termijn zie je wellicht niet direct resultaat, maar op de langere termijn is deze aanpak ideaal. Heb je door deze aanpak eenmaal een klant binnen, dan zal deze je over het algemeen minder snel loslaten dan wanneer je je zonder story op de snelle verkoop richt. Je streeft door storytelling dus naar voldane, terugkerende klanten.