Wat is structured data?
Structured data bestaat uit schematische gegevens die aan de broncode van de website kunnen worden toegevoegd. Het doel ervan is een zoekmachine laten weten op welke manier informatie gecategoriseerd moet worden, zodat de gebruikerservaring verbeterd wordt en je beter vindbaar bent. Structured data voeg je dus toe voor het verbeteren van je SEO.
Structured data voor SEO
Structured data staat eigenlijk gewoon voor gestructureerde data. De crawlers van zoekmachines kunnen de broncode uitlezen en op die manier bepalen hoe je visueel gezien gaat ranken in de zoekmachine.
Zo kun je je artikelen bijvoorbeeld omzetten in reviews, recepten en carrousels. Ook kun je je content om laten zetten in een FAQ in de zoekmachine of je logo toe laten voegen bij de snippet.
Een strategisch plan voor het inrichten van je structured data kan dus zorgen voor het binnenhalen van meer relevante bezoekers.
- Je pagina’s vallen beter op in de SERP, dit door visuele versterking door middel van rich snippets.
- De zoekresultaten sluiten tevens beter aan bij de zoekopdrachten, waardoor de kans groter is dat men doorklikt naar je website.
- Al met al zorgen structured data voor een hogere click-through rate.
Structured data JSON-LD en alternatieven
Het implementeren van structured data werkt middels een codetaal. Hierbij wordt de JSON-LD code het meest gebruikt. Dit staat voor JavaScript Object Notation. Dit script kun je los inladen in de broncode, hetgeen als voordeel heeft dat je het risico op fouten verkleint (in tegenstelling tot het werken in de originele broncode).
Met speciale JSON-LD generators kun je het stuk code bovendien voor ieder onderdeel apart opmaken, zodat je de structured data gemakkelijk kunt implementeren.
Alternatieve codes voor het implementeren van structured data zijn RDFa-code en Microdata. Momenteel wordt JSON-LD door de grote zoekmachines echter het meest geprefereerd.
Hoe voeg je structured data toe?
Het inrichten en toevoegen van structured data is een klus die je het beste kan overlaten aan een specialist. Wanneer je namelijk zaken op een verkeerde manier gaat aanpassen in de HTML dan kan dit zeker ook in je nadeel werken. Foutief geplaatste structured data kan leiden tot straffen van Google.
Wil je er toch zelf mee aan de slag? Dan biedt de website Schema.org uitkomst. Dit is dé website voor zowel beginners als gevorderden met uitleg over elk onderdeel van structured data. Ook vind je hier alle code templates, bijvoorbeeld voor het toevoegen van rich snippets.
Na het implementeren van de code kun je via de Structured Data Testing Tool van Google controleren of alles goed staat.
Een alternatief van Schema.org is Google’s Codelab. Hier loop je aan de hand van praktische voorbeelden diverse structured data mogelijkheden voor. Deze dienst is momenteel alleen beschikbaar in het Engels
Voorbeelden van rich snippets door structured data
Een kanttekening van structured data is dat je door het toevoegen ervan geen 100% garantie hebt dat je snippets omgezet worden in rich snippets, oftewel resultaten met extra visuals en toevoegingen. Doe je echter niets met structured data, dan weet je in ieder geval zeker dat je geen rich results krijgt.
Voorbeelden van rich snippets die je kunt verkrijgen door het implementeren van structured data zijn zoekmachineresultaten met:
- Reviewsterren, met beoordelingcijfer en aantal reviews
- Recepten in een carroussel
- Speakable content
- Prijzen en afbeeldingen van producten
- Data van events
Op zoek naar advies op het gebied van structured data? Neem dan contact met ons op.