Wat is User Generated Content?

User generated content, vaak afgekort tot UGC, is informatie op het internet die door gebruikers zelf wordt toegevoegd. Vaak wordt hierbij een mening gegeven, bijvoorbeeld over een merk of een nieuwsitem. User generated content kan voor merken interessant zijn wanneer gebruikers positieve berichten over het merk plaatsen. De keerzijde is als gebruikers negatief over je gaan praten, dan werkt user generated content mogelijk tegen je.

Man bekijkt video

Voordelen en nadelen UGC

User generated content kan veel voordeel hebben. Als anderen over je praten dan wordt dat als geloofwaardiger bevonden dan wanneer je het zelf zegt. Het wordt daarom ook wel als free publicity gezien, omdat het een vorm van ‘gratis reclame’ is. Daarnaast zorgt UGC voor een betere vindbaarheid, al helemaal als er ook links naar je website geplaatst worden. Van de andere kant kan het ook ongewenst zijn wanneer het om negatieve berichtgeving gaat. Als merk is het belangrijk om hierop in te spelen, waardoor het monitoren van USC arbeidsintensief kan zijn.

Beïnvloeden van user generated content

UGC wordt door gebruikers zelf toegevoegd, dus als merk is het enerzijds lastig om hier invloed op te hebben. Van de andere kant kan je de boodschap wel enigszins beïnvloeden door te zorgen dat men een reden heeft om positief over je te schrijven. Hieronder noemen we een aantal voorbeelden van user generated content en hoe dat te beïnvloeden is.

  • Reviews: iemands mening kan sterk beïnvloed worden door andermans reviews, bijvoorbeeld bij producten of over de betrouwbaarheid van een webshop. Positieve reviews maken het succes van de verkoop aanzienlijk groter. Vraag daarom tevreden klanten om een review, zodat anderen lezen waarom ze bij jou moeten kopen. Je kunt dit triggeren door bijvoorbeeld een prijs te verloten onder iedereen die een review plaats.
  • Socialmediaberichten: sociale media zijn voor gebruikers een snelle manier om hun mening te delen. Een klacht staat al snel online. Wil je juist dat mensen positief over je schrijven? Zorg dan voor ludieke content. Dit kan door het delen van posts, maar ook door het uitzetten van unieke marketingcampagnes. Als je je offline zichtbaarheid op een originele manier vergroot dan volgt online zichtbaarheid vaak vanzelf. Denk aan het geluid van Q-music of het uitdelen van gratis boodschappentassen op het vliegveld.
  • Blogs: verkoop je een leuk en interessant product? Zoek eens contact met bloggers, Instagrammers of YouTubers en vraag of zij jouw product willen reviewen. Zij hebben vaak een groot bereik. 
  • Fora: laat je klanten hun ervaring delen en openbaar vragen stellen over je product of dienst. Hierop kunnen anderen dan ook weer reageren met hun ervaring. Je kunt zelf richting geven aan het gesprek door tips of oplossingen te bieden. Door een fora weet je meteen welke onduidelijkheden er bij je klanten spelen en laat je zien dat je hier actief op in speelt.

Betalen voor user generated content

Vroeger betaalde je vaak voor online banners, maar de laatste jaren zie je budgetten steeds vaker naar populaire influencers gaan. Influencers zijn personen met een blog, Instagramaccount of ander socialmediakanaal, die veel trouwe volgers hebben. Sommigen van hen vragen gratis producten of diensten om te reviewen, anderen vragen hierbij nog een advertentietarief. In dit laatste gevallen spreken we van een advertorial. In ruil daarvoor wordt jouw product of dienst onder de aandacht gebracht door de influencer en maak je dus gebruik van het netwerk van deze persoon.

Het voordeel van deze manier van adverteren is dat de volgers vaak veel vertrouwen hebben in de influencer. Zij zullen dus snel de mening of het enthousiasme van deze persoon over een product of dienst overnemen. Denk bijvoorbeeld aan een fitgirl die positief vertelt over een bepaald merk sportkleding, of een YouTuber die een nieuwe collectie pannen van een bepaald merk gebruikt in een kookfilmpje.