Wat is een USP?

Een Unique Selling Point, afgekort USP, is een kenmerk van jou, je product of dienst die jou onderscheidt van je concurrenten. Het is belangrijk om een USP te hebben en het communiceren ervan door te voeren in de strategie. Zo vertel je klanten waarom ze bij jou moeten kopen en trigger ze om werkelijk tot de aankoop over te gaan. Wat jij hebt vinden ze immers niet zomaar ergens anders.

Pionnen

Concurrentie verslaan

De USP is ook bekend onder namen als Unique Value Proposition (UVP), Unique Selling Proposition (USP) en Unique Buying Reason (UBR). Uiteindelijk komen ze op hetzelfde neer: ze geven aan waarin jij uniek bent en waarmee je je dus kunt onderscheiden van de concurrenten.

Het is belangrijk om je USP te communiceren naar de buitenwereld. Zo is het slim om deze in je slogan te verwerken en te gebruiken in je andere advertentie-uitingen. Indien je personeel hebt dan is het ook belangrijk om de USP in te burgeren in de bedrijfscultuur. Iedereen moet erin geloven en erachter staan, pas dan kun je dit ook uitdragen naar je klanten en de concurrentie verslaan.

Waar voldoet een goede USP aan?

Het concept USP is bedacht door Rosser Reeves, een expert in de reclamewereld. Hij gaf aan dat een goede USP aan drie fundamentele regels voldoet.

  • Het voordeel van de aankoop moet duidelijk zijn voor de klant
  • Het betreffende voordeel moet uniek zijn en wordt bij voorkeur niet gedeeld door een van je concurrenten.
  • Het is verkoopbaar. Dat wil zeggen dat mensen bereid moeten zijn om te betalen voor dat voordeel.

Als je je USP weet, is het ook zaak om deze goed te verwoorden. Een goede USP bestaat uit slechts een zin, maar heeft een veelomvattende boodschap. Denk dus goed na over een krachtige formulering.

Geen USP? Creëer er zelf een!

Heb jij (nog) niets waarmee je je onderscheidt van je concurrenten? Ga dan op zoek naar een voordeel waarmee je je kunt onderscheiden. Maak een overzicht van je sterke punten en ga na in hoeverre je concurrenten hetzelfde doen. Wie weet heb je al wel een onderscheidend voordeel, maar kom je er dan achter dat je dit beter in de markt moet zetten. Zo niet, dan is het zaak om een van je sterke punten uit te bouwen: hoe kun je dit voordeel inzetten om net dat beetje meer te bieden dan een ander? Hoe bied jij de perfecte oplossing voor (potentiële) klanten voor het oplossen van hun probleem? Van het goedkoopste of de snelste leverancier zijn tot een product of dienst aanbieden die nergens anders verkrijgbaar is, het unieke voordeel dat je aanbiedt gaat jou helpen om meer klanten te krijgen.

Een goede USP kan zowel op serviceniveau als op productniveau zijn, zolang het maar onderscheidend is. Simpelweg ‘een goede service bieden’ is tegenwoordig niet meer genoeg.