Wat zijn UTM tags?

UTM tags zijn codes die achter URL’s worden geplaatst, zodat Google Analytics (of andere analytics-platformen) meer informatie over de bezoeker kunnen analyseren. Zo krijg je meer inzicht in waar de bezoekers vandaan komt en welk pad die bewandelt op je website. Er zijn vijf verschillende soorten tags die ieder een apart stukje informatie geven over de bezoeker.

een tag

UTM tags voor Google Analytics

UTM staat voor Urchin Tracking Module. Dit systeem werd bedacht door Urchin, een van de eerste analytics-bedrijven ter wereld. Ondertussen is deze organisatie overgenomen door Google, dat er later Google Analytics van maakte.

Het grote voordeel aan UTM tags is dat je kunt herleiden waar bezoekers vandaan komen. Google Analytics verzamelt deze gegevens en zet ze om in overzichtelijke statistieken. Zo kun je bijvoorbeeld achterhalen via welke social mediakanalen bezoekers het langste op je website blijven, via welke kanalen de meeste conversie komt en welke campagnes succesvol waren. Op die manier kun je je online marketingstrategie bijstellen en je resultaten verbeteren.

Welke UTM tags zijn er?

In totaal zijn er vijf verschillende soorten UTM tags. 

  • Utm_medium: het gebruikte kanaal waarmee de bezoeker op je website is beland, zoals cpc of email.
  • Utm_source: gaat specifieker in op het medium, zoals Facebook, LinkedIn, Google Ads of YouTube.
  • Utm_campaign: kan omschreven worden als je een specifieke campagne draait, zoals een zomercampagne of een blackfridaycampagne.
  • Utm_term: hiermee kun je bij betaalde zoekresultaten aangeven welk keyword de bezoeker heeft gebruikt.
  • Utm_content: deze tags zijn ideaal voor A/B testing en geven specifieke informatie over de content of visuele inrichting van de bron. Denk hierbij aan twee dezelfde beeldadvertenties met een andere kleur call-to-action button.

De meest gebruikte UTM tags zijn over het algemeen de eerste drie. Je hoeft dan ook zeker niet alle vijf de tags toe te voegen aan een link. Kies zelf welke UTM tags relevant zijn voor het optimaliseren van je resultaten.

Je herkent UTM tags door de code achter de URL, wanneer je door hebt geklikt via een bepaalde link. Als voorbeeld: 

?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=zomersale&utm_content=redbuttonbanner

Hoe voeg je UTM tags toe?

Een UTM tag toevoegen heeft alleen maar zin als je ze meet in Google Analytics. Grote kans dat je daar al een account hebt, zo niet dan maak je die gratis aan. 

Vervolgens kun je met de Campaing URL Builder van Google gemakkelijk en snel UTM tags aanmaken. Vul de parameters in en de UTM wordt automatisch gegenereerd. De UTM tags kun je zelf bepalen. Wel is het belangrijk dat je bij het bepalen van de UTM tags consistent en eenduidig bent, zodat je de gegevens via Analytics op een makkelijke manier kunt analyseren. Let op, UTM’s zijn hoofdlettergevoelig, dus houdt daar ook rekening mee.

Voor een link naar keuze die je specifiek wilt meten en verwijst naar een pagina op jouw website voeg je nu UTM tags toe, bijvoorbeeld een advertentie op Facebook. Intern is dit gemakkelijk te regelen. Draai je een externe campagne, dan kun je daar ook de UTM tag (laten) toevoegen. 

Nu kun je via Google Analytics maandelijkse rapporten uitdraaien en combinaties van UTM’s met elkaar vergelijken. Op die manier ontdek je welke campagnes het beste bijdragen aan je doelen en kun je op die manier je campagnes optimaliseren.