Wat is Viral marketing?

Virale marketing is een techniek waarbij een merk, product of dienst onder de aandacht wordt gebracht middels mond-tot-mondreclame. Eind jaren ’90 werd deze marketingtechniek steeds populair dankzij de opkomst van social media. Om een campagne/uiting viraal te laten gaan moet deze interessant genoeg zijn voor je gebruikers om te delen.

fidget spinner draait rond

Waarom is viral marketing interessant?

Viral marketing is een effectieve manier van online marketing, om meerdere redenen:

  • Groot bereik, want ontvangers delen een boodschap met hun netwerk, die weer met hun netwerk, et cetera, waardoor velen je boodschap te zien krijgen.
  • Goedkoop, want het kost je niets om je boodschap te laten verspreiden (afgezien van de kosten van het maken van je viral campagne natuurlijk).
  • Effectief / geloofwaardig, want als anderen iets over jou delen, dan komt dat geloofwaardiger over dan wanneer je zelf je boodschap verspreidt.

Wanneer gaat iets viral?

De voordelen klinken je vast goed in de oren, maar misschien heb je geen idee hoe je hier invulling aan kan geven. Om een boodschap viral te laten gaan moet je namelijk zorgen dat je interessante content creëert. De basis van viral marketing is: inspireer, deel je boodschap en laat delen.

Dat is allemaal zo makkelijk nog niet. Zeker in een wereld waarin de media-uitingen ons rond de oren vliegen en we steeds meer impulsen krijgen, is het zaak om op te vallen. Algemene tips hierbij:

  • Creëer deelwaardige content, zoals een grappig filmpje of foto. Een hoge funfactor of belangrijk nieuws doet het vaak goed.
  • Kies de juiste kanalen waar je doelgroep aanwezig is. Als je meerdere sociale netwerken kiest, zoals Twitter, LinkedIn, Facebook en Instagram, zorg dan dat je het niet half doet. Doe het goed of laat het liever achterwege. En zorg voor een crossmediale aanpak, zodat alle uitingen op de verschillende sociale media in één lijn liggen.
  • Steek de juiste mensen aan. Hierbij moet je denken aan influencers, nieuwswebsites, iedereen met een groot bereik die bereid is om jouw bericht te delen, zodat zij de virale ketting kunnen starten.
  • Meet en weet, zodat je kunt beslissen of je nieuwe influencers gaat benaderen of hoe je meer volgers/fans kunt krijgen.

Wees relevant voor je publiek

Houd altijd de vraag in het achterhoofd waarom jouw campagne interessant is voor je publiek! Je kunt het zelf nog zo interessant vinden, maar als een ander dat niet vindt dan heb je voor niets de campagne opgezet.

Niet alle viral marketingcampagnes zullen slagen, integendeel juist, het grootste deel behaalt niet het gewenste resultaat. Laat je de moed dus niet direct in de schoenen zakken als het niet lukt en probeer je idee zo origineel mogelijk te maken. Veel succes!