Wat is een vlog?

Een vlog is een video weblog waarin bedrijven of influencers het publiek informeren of vermaken door het delen van inspirationele content. Je kunt vloggen vergelijken met bloggen, met als verschil de vorm waarin de informatie gedeeld wordt (tekst versus beeld). In een vlog kun je een product of dienst promoten, of je kunt een vlogger inschakelen om jou te promoten.

vrouw vlogt

Vloggen voordelen

Niet iedereen houdt van lezen en met een vlog kun je een verhaal soms beter overbrengen. Het is visueel aantrekkelijk, je kunt bijvoorbeeld producten demonstreren. Ook kan een vlog een goede aanvulling zijn op je blog, omdat je op die manier een groter publiek kunt bereiken. De voordelen van vloggen:

  • Met vloggen kun je je bereik vergroten en vertrouwen kweken bij je doelgroep.
  • Een vlog maken kost voor sommigen minder tijd dan hetzelfde verhaal op een krachtige manier in tekst omzetten.
  • Bepaalde producten en diensten lenen zich uitstekend voor een vlog, omdat een vlog visueel aantrekkelijk is en je daarmee goed je product kunt demonstreren.
  • Een vlog is interessant om klanten te werven via social media.
  • Een vlog kan tevens interessant zijn ter bediening van huidige klanten, bijvoorbeeld om uit te leggen hoe iets werkt.

Vlogs worden vaak verspreid via YouTube. Door hier je video’s op te plaatsen maak je jezelf tevens weer op een nieuwe manier vindbaar via de zoekmachine.

Voorbeelden van vlogs

Een vlog is over het algemeen een relatief kort filmpje en is niet hetzelfde als webinar vloggen. Bij deze laatste variant geef je een langere (live) presentatie en kan men via de chat vragen stellen. Een vlog daarentegen is niet live en duurt over het algemeen maximaal een half uur (vaak nog korter). Er zijn verschillende soorten vlogs en we geven je graag wat inspiratie.

  • Informatieve vlog: hierbij geef je uitleg over je product of dienst.
  • Uitleggende vlog: hierbij leg je uit hoe je een bepaald product gebruikt. Voorbeelden zijn een handleiding van het in elkaar zetten van een product (denk aan IKEA handleidingen), het koken van een recept (foodvlog), of uitleg over een spel (gamervlog).
  • Ervaringsvlog: hierbij deelt de filmer ervaringen van een bepaald product of dienst met je, bijvoorbeeld een beautyvlog.
  • Unboxing video: hierbij pakt men een product uit en vertelt over wat ze ervan vinden.

De eerste twee opties zijn vooral interessant als je zelf met vloggen aan de slag gaat. De laatste twee zijn relevant wanneer je inzet op influencer marketing.

Zelf een vlog starten

Wil je meer focus leggen op video marketing en overweeg je om zelf een vlog te starten? Dan is het belangrijk om over bepaalde zaken na te denken. Past een vlog bij je bedrijf, product of dienst? En heb je de middelen om een professionele vlog op te zetten? Als je deze vragen met ‘ja’ beantwoordt dan kan een vlog goed van pas komen. Tips:

  • Zorg voor een professionele camera en videosoftware
  • Stel een basisscript op waarbinnen alle vlogs passen
  • Stel een contentkalender op
  • Zorg dat je een goede spreker hebt die staat voor jouw bedrijf en producten
  • Ben relevant en maak de vlog niet langer dan nodig
  • Bewerk de video eventueel na, bijvoorbeeld qua belichting en het filteren van ruis
  • Beloon je kijkers eventueel met een kortingscode
  • Stel doelen op: wat wil je met de blog bereiken en hoe ga je hem promoten?

Influencers inzetten voor een vlog

Heb je zelf weinig kennis of tijd in huis om te vloggen of heb je er geen interesse in om dit op frequente basis te doen? Dan kun je ook een influencer inschakelen die vlogt over jouw product of dienst. Het voordeel hiervan is dat hij of zij al een groot bereik heeft. Je spreekt op deze manier het publiek van de influencer aan, waarmee je je eigen conversie kunt verhogen. Zorg er wel voor dat de doelgroep van de influencer relevant voor je is.

Hoe gaat dat in zijn werk? Vaak kun je een vlogdeal regelen op basis van een barterdeal. Hierbij bied je je product of dienst aan de vlogger aan, in ruil voor een inspirerende video waarin jouw product gepromoot wordt. In sommige gevallen betaal je (aanvullend) een fee. 

Met zo’n deal kun je bijvoorbeeld een exclusieve kortingscode aanbieden die via de influencer gepromoot wordt. Zo worden zijn of haar volgers extra gepusht om een aankoop bij jou te doen. Bovendien kun je de resultaten op deze manier perfect tracken en weet je of het loont om in de toekomst vaker van dit soort acties te doen.