Wat is voice search?

Voice search is een technologie die het mogelijk maakt om via gesproken zoekopdrachten iets op internet op te zoeken (in plaats van via je toetsenbord). Het staat ook bekend als speech search, conversational AI en personal assistent search. Voice search wordt steeds populairder en naar verwachting gaat de techniek een steeds grotere rol spelen in Search Engine Optimization. Bekende voorbeelden van voice search zijn spraakassistenten als Siri en Google Assistant. 

Vrouw praat tegen telefoon

Stemherkenningstechnologie

Bij voice search praat je tegen een digitale assistent (software) die geïnstalleerd is op een apparaat (hardware). Voorbeelden van deze apparaten zijn een laptop, smartphone, smart speaker of autospeaker. Via het apparaat komt de vraag binnen bij de digitale assistent, zoals Siri, Google Assistant of Alexa. Er wordt niet altijd begrepen wat je zoekopdracht is, al worden de spraakassistenten wel steeds beter. Siri en de Google Assistant spreken inmiddels Nederlands, Alexa (nog) niet.

Voice search ontwikkelingen

De kans is groot dat je zelf ooit een spraakgestuurd zoekopdracht hebt gedaan, bijvoorbeeld om Siri eens te testen, omdat je een Google Home speaker hebt of omdat je iemand handsfree wilde bellen tijdens het autorijden. De spraakassistenten worden in steeds meer producten geïntegreerd, zoals Philips Hue lampen, Sonos speakers en hoofdtelefoons. Zo kan je koelkast je straks ook vertellen welke producten (bijna) op zijn en kun je van kanaal wisselen op je tv via spraak. De mogelijkheden zijn eindeloos, waardoor er steeds meer getest wordt met de limieten ervan.

Goed nieuws voor de fans van voice search. De ontwikkelingen hieromtrent zijn flink gaande en voice search zal steeds beter geoptimaliseerd worden. Hierdoor zullen je zoekopdrachten steeds beter begrepen worden en steeds relevantere resultaten geven: “Hé Google, hoe laat moet ik vertrekken om om 10 uur op mijn afspraak te zijn?”.

Voice search invloed op SEO

De populariteit van spraakgericht zoeken stijgt en dit heeft invloed op de manier waarop zoekmachines ranken. Hoewel het (nog) niet concreet bekend is in hoeverre een zoekmachine als Google hier waarde aan hecht, is het wel zo goed als zeker dat je voor voice search je SEO moet optimaliseren. Met name featured snippets lijken van groot belang in je ‘zichtbaarheid’ in de spraakgestuurde zoekmachine. We zouden dus adviseren hierop te optimaliseren!

Voice search wordt vooral gebruikt voor het stellen van vragen en werkt daarnaast op basis van semantic search. Het is daarom slim om bij het creëren van nieuwe content vragen te implementeren in de tekst. Schrijf hierbij in de vorm waarin je zelf een zoekopdracht zou uitvoeren.

Wist je trouwens dat je met Dialogflow van Google zelf een chatbot kan maken voor jouw bedrijf die werkt via de Google Assistant? Je ziet dit steeds vakers voorkomen om klantenservices te ontlasten.