Wat is SEO?
SEO, oftewel Search Engine Optimization, is het dusdanig optimaliseren van websites dat deze organisch zo hoog mogelijk ranken in zoekmachines. Het indirecte doel is het verhogen van bezoekersresultaten van de betreffende website. Het optimaliseren heeft betrekking op verschillende onderdelen van de website, zoals content, techniek en autoriteit. SEO is ook bekend onder de namen zoekmachineoptimalisatie, search optimization, organic ranking en natural search.
SEO door middel van content
Bij Search Engine Optimization gaat het om hoge ranking in de organische search op bepaalde keywords. Wil je op bepaalde keywords hoog gevonden worden, dan is het zaak om dit keyword op een natuurlijke manier in de content op je website te verwerken. Je kunt ervoor kiezen om meerdere keywords te gebruiken over verschillende pagina’s. Dit wordt vooral gedaan door middel van gerichte blogs, waarop je per blog een bepaald onderwerp en keyword centraal stelt.
Naast gerichte content door middel van keywords, is het ook belangrijk om regelmatig nieuwe content te plaatsen of te updaten. Voor het vinden van relevante keywords gebruik je tools als Google Keyword planner, die tonen hoe vaak en in welke periode men vaak zoekt naar bepaalde keywords. Daarnaast combineer je tekst met afbeeldingen en video, houd je rekening met koppen en tussenkoppen en optimaliseer je de paginatitel en meta description.
Technische SEO
De technische staat van de website is belangrijk voor je rankings. Het optimaliseren van de SEO van je website wordt ook wel on-site SEO genoemd en draait om het bieden van een fijne gebruikerservaring. Hierbij kun je denken aan een snelle laadtijd, duidelijke en leesbare teksten, canonicals, een responsive design, geen onnodige pagina’s, geen duplicated content en een veilige omgeving.
Er zijn verschillende tools en manieren om bovengenoemde factoren te analyseren en positief te beïnvloeden. Indien je er weinig verstand van hebt, ga dan niet zomaar in de wilde weg tests uitvoeren, maar vraag een professional om hulp. Wijzigingen kunnen namelijk ook soms onbedoeld een negatief effect teweegbrengen.
Autoriteit
Hoe hoger een zoekmachine jouw autoriteit beoordeelt, hoe hoger je in de rankings eindigt. Klinkt goed, maar wat is deze autoriteit precies? Simpelweg wordt deze score bepaald aan de hand van het aantal websites dat naar jouw website linkt en wat de kwaliteit en relevantie van deze links is. Hoe hoger de autoriteit is van de website die naar jou linkt, hoe waardevoller de link. Kwaliteit gaat dus voor kwantiteit. De links naar jou zijn voor zoekmachines aanwijzingen dat anderen jouw pagina relevant vinden. Door middel van linkbuilding krijg je meer links en kun je de autoriteit verhogen. Het is hierbij van belang om een natuurlijk linkprofiel na te streven, dus niet dat je op allerlei niet-relevante sites voor jouw onderwerp spamlinks hebt.
Begin niet zonder kennis van zaken en ervaring aan linkbuilding. Dit is al heel erg vaak fout gegaan bij allerlei websites en kan penalties van Google opleveren, waardoor je helemaal niet meer vindbaar bent.
Zo hoog mogelijk organisch ranken
Door bepaalde SEO-richtlijnen te volgen kun je de organische rankings beïnvloeden. Het is slim om een balans te vinden in bovengenoemde drie factoren. Daarnaast is het belangrijk om updates over SEO in de gaten te houden. Zo voert Google bijvoorbeeld regelmatig updates uit waardoor de factoren waarop de organische ranking beoordeeld wordt kan wijzigen. SEO is dus een terugkerend onderdeel dat je goed moet bijhouden om een positie in de zoekmachine te behalen en tevens te behouden.
De advertenties in zoekmachines als Google worden niet meegenomen in de organische ranking. Wanneer de link naar jouw pagina de eerste is na de advertenties, dan sta je op #1 voor het ingevoerde keyword. Hoe hoger je staat, hoe beter.