Wat zijn longtail keywords?
Longtail keywords zijn zoektermen met een relatief laag zoekvolume, omdat het hier longtail keywords zijn zoektermen die bestaan uit drie of meer woorden. Ze hebben vaak een relatief laag zoekvolume, maar doordat ze zo specifiek zijn is de CTR vaak hoger. Het tegenovergestelde van longtail keywords, zijn shorttail keywords (zoektermen met een hoog zoekvolume). Longtail keywords zijn een rijke aanvulling op je shorttail keywords, omdat je er goed mee kan targetten en op die manier een specifieke doelgroep kan binnenhalen.
Waar komt de naam longtail vandaan?
Het woord longtail wordt vaak aan producten gegeven die niet veel verkocht worden. Een groot longtail assortiment maakt toch een hoge winst, samen vaak zelfs hoger dan een van je topproducten. Daarom is het belangrijk om ook longtail producten in je assortiment te hebben. Voor de opkomst van webshops was het in fysieke winkels vaak moeilijk om tal van longtail producten op voorraad te hebben. Met de opkomst van webshops als Bol.com groeit het assortiment en dus ook het aantal longtail, die samen voor heel wat omzet zorgen.
De term longtail keywords is gebaseerd op bovengenoemde. Het gaat om keywords waar vaak relatief weinig op gezocht wordt, maar al deze keywords samen zorgen toch voor veel verkeer.
Longtail versus shorttail
Shorttail keywords hebben over het algemeen een hoger zoekvolume dan longtail keywords. Daarnaast zijn longtail keywords zoektermen die uit meerdere woorden bestaan, vaak drie woorden of meer. Ook vragen of hele zinnen vallen onder longtail keywords.
Het is voor je website zeker slim om shorttail zoektermen te gebruiken, maar het nadeel ervan is dat de concurrentie vaak hoog ligt. Daarom vul je aan met longtail zoektermen. Longtail keywords zijn overigens vaak specifieker dan shorttail keywords en zorgen daarom procentueel genomen over het algemeen voor een hogere conversie. Een combinatie van beide soorten is het beste. Blogs bieden je een mooi middel om in te spelen op bepaalde longtail keywords.