Wat is Yoast SEO?
Yoast is een plugin voor WordPress die ondersteunt in het optimaliseren van je on page SEO. Je controleert er verschillende SEO-factoren mee op pagina’s van je website, zoals titel van het artikel, content op de pagina, URL, paginatitel en meta description. Met Yoast kun je dus zorgen dat je weet hoe je jouw pagina zo goed mogelijk afstemt op de zoekmachine.
Plugin voor WordPress
Als je een nieuw pagina toevoegt dan vertelt Yoast je aan de hand van een rood, oranje of groen bolletje hoe het algemeen gesteld is met de SEO van je pagina. Deze beoordeling kun je verder uitsplitsen in verschillende factoren en wordt op het volgende gebaseerd:
- Titel van het artikel
- Content op de pagina (onder andere lengte)
- URL van de pagina
- Paginatitel
- Meta description
Optimaliseren met Yoast
Door Yoast steeds te controleren bij iedere pagina die je toevoegt kun je zien of je volgens de plugin goed zit op het gebied van SEO. Het is dan ook een perfect hulpmiddel voor het plaatsen van je blogs. Yoast zal ook steeds zeggen waarom je een rood of oranje beoordeling hebt. Voorbeelden daarvan zijn een te lange meta description of paginatitel, te weinig content op je pagina of een slechte verdeling van de keywords.
Wat kost Yoast plugin?
Heb je nog geen Yoast voor je WordPress site? Download dan gemakkelijk de gratis plugin in het menu. Je kunt er direct mee aan de slag. Met het gratis account kun je de bovengenoemde SEO-factoren checken.
Wil je upgraden? Er is ook Yoast premium beschikbaar, met extra functies zoals integratie met Google Search Console en een handige redirect manager. Een goede reden om de premium versie aan te schaffen is als je een grote website hebt waar je veel oude artikelen wilt doorlinken naar nieuwe pagina’s. Ook voor het oplossen van foutmeldingen is de premium Yoast een slimme optie. Deze is beschikbaar vanaf 89 dollar per maand.
Kanttekeningen Yoast
Yoast is een technisch hulpmiddel. Besef echter wel dat het geen garantie is voor een sterke positie in Google. Integendeel, daarop zijn veel meer factoren van invloed, zoals je autoriteit en de techniek achter je website.
Verder houdt Yoast alleen rekening met jouw pagina, niet met jouw pagina ten opzichte van je concurrentie. Bovendien kan de plugin geen rekening houden met context (wel met concrete keywords), terwijl Google steeds vaker naar context van een pagina kijkt. In de meta description hecht Yoast bovendien waarde aan een concrete vermelding van het keyword, terwijl dat geen SEO-factor is, al kan het wel de CTR verhogen.