Wat is een zoekmachine?
Een zoekmachine is een soort online encyclopedie waarop informatie opgezocht kan worden, zowel informatief gezien, als producten en diensten. Door een zoekterm in te vullen geeft de zoekmachine de meest relevante resultaten voor je weer op de Search Engine Results Page/SERP (gebaseerd op hun algoritme). De bekendste zoekmachines zijn Google, Bing, DuckDuckGo, Yahoo! en AOL Search.
Google of een alternatief?
De grootste zoekmachine ter wereld is Google. Grote kans dat je die zelf ook regelmatig gebruikt. De zoekmachine is erg overzichtelijk en fijn in gebruik. Toch kiezen sommige gebruikers ervoor om andere zoekmachines te gebruiken, met als privacy als belangrijkste reden. Google houdt namelijk gebruikersgegevens bij zowel voor zichzelf als voor derden. Als je je hier niet prettig bij voelt dan kies je bijvoorbeeld voor een alternatief als Bing (Microsoft), Yahoo! (van origine van Firefox) of DuckDuckGo (focus op privacy). Ook zie je vaak dat mensen die niet zo handig zijn met computers de standaard zoekmachine bij Microsoft Edge of Internet Explorer gebruiken, Bing dus.
Verder is Google een Amerikaans bedrijf en niet alle landen in de wereld zijn voorstander van de Verenigde Staten, waardoor ze kiezen voor een alternatief. Ook zijn er bepaalde landen waar er meer censuur op het internet is. China en Rusland zijn de bekendste voorbeelden van waar Google eigenlijk niet gebruikt wordt. In Rusland kiest met voor de zoekmachine Yandex, terwijl in China Baidu de grootste is.
Niche zoekmachines
Ook de niche search engines zijn steeds meer op komst. De niche zoekmachine richt zich op een bepaalde branche. Het doel hiervan is om relevantere resultaten te vinden. Om je een voorbeeld te geven, als je in een standaard zoekmachine op ‘schoenen’ zoekt dan krijg je bijvoorbeeld ook de Wikipedia pagina of uitleg over schoenen, terwijl je eigenlijk op zoek bent naar nieuwe schoenen. Als je naar een niche zoekmachine voor schoenen gaat, zoals schoenenzoeker.eu, dan skip je alle overbodige resultaten.
Hiernaast zien we dat steeds meer mensen de zoekmachine Ecosia gebruiken. Deze zoekmachine gebruikt de winst uit advertenties voor het planten van bomen en is dus een duurzame keuze.
Hoe bepaalt een zoekmachine de resultaten?
Wanneer je een zoekwoord invult in de zoekmachine, krijg je vaak miljoenen resultaten. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 90% alleen doorklikt op de resultaten op de eerste zoekresultatenpagina (eerste tien organische resultaten). Slechts 5% bereikt pagina twee en de pagina’s die daarnaast komen krijgen 1% of minder van de bezoekers. Als houder van een webpagina is het dus belangrijk om zo hoog mogelijk te ranken.
Maar hoe bepaalt een zoekmachine nu waar je komt te staan? Daar zijn diverse algoritmes voor, die grofweg gebaseerd worden op de volgende drie pijlers:
- Content: kwaliteit, hoeveelheid, zoektermen.
- Sitestructuur: websites die technisch gezien goed in orde zijn krijgen hogere waarderingen toegekend.
- Autoriteit: als andere waardevolle websites veel naar jou linken dan ziet de zoekmachine jou ook als waardevoller.
Betaalde zoekresultaten versus organische resultaten
In een zoekmachine heb je een mogelijkheid tot adverteren, waarbij je boven de organische resultaten zult ranken. Hier hangt een prijskaartje aan vast, afhankelijk van de populariteit van dat zoekwoord. Voor Google maak je gebruik van netwerk AdSense. Ook voor de andere zoekmachines kun je gebruikmaken van het advertentienetwerk. Omdat er in Google veel concurrentie is kan het soms een strategische keuze zijn om te adverteren op een alternatieve zoekmachine. Overweeg de mogelijkheden en bepaal of je de focus legt op organisch ranken, een of meerdere betaalde rankings of een combinatie van meerdere opties.
Hulp nodig bij het hoger ranken in de zoekmachine? Neem dan contact op met The Content Case. We kunnen je adviseren en je helpen met meer verkeer uit zoekmachines.