Benieuwd hoe onze website gepresteerd heeft in juni 2020? In dit artikel zetten we de resultaten op een rijtje.

june in gouden letters

Traffic op de website

Juni was relatief gezien een behoorlijk goede maand wat betreft traffic. Hoewel de overige kanalen, zoals social media, weinig verschil zagen, stegen de organische sessies met bijna 100. Hierdoor was er zowel in totale sessies als in organische sessies een flinke verbetering zichtbaar. Het grootste aandeel van het verkeer lijkt binnen te komen op de begrippenlijst, waar deze ook deels voor bedoeld was in eerste instantie.

Aantal nieuwe pagina’s

In juni waren we wat betreft blogs weliswaar op deze website iets minder productief dan in mei, nog steeds hebben we er drie gepubliceerd. We zijn zeer benieuwd wat jullie van deze artikelen vinden, dus lees ze gerust eens door en laat je feedback horen in een reactie onder het artikel! De volgende artikelen plaatsen we in juni:

Iedere maand proberen we vijf nieuwe begrippen toe te voegen aan onze begrippenlijst. Deze begrippen zijn dus, zoals eerder vernoemd, bedoeld om bezoekers naar de website toe te trekken en we gebruiken ze daarnaast om onze klanten te helpen online marketing beter te begrijpen. Regelmatig verwijzen we naar de begrippenlijst om meer te lezen over een bepaald onderwerp. In juni zijn de volgende begrippen toegevoegd aan deze lijst:

Het is duidelijk zichtbaar dat het toevoegen van content helpt. Want zowel het aantal vertoningen als het aantal clicks is verdubbeld.

Autoriteit

In juni zijn er geen extra verwijzende domeinen bijgekomen. Wel zijn er 4 nieuwe links van websites die al naar thecontentcase.nl linkten. Om die reden zijn zowel de Trust Flow als de Citation Flow iets gestegen

Keywords

Wat betreft het aantal keywords in de top 100 van de SERP waar op deze website gevonden wordt, was juni een bijzondere goede maand. Het totale aantal steeg van 93 naar 225, een stijging van 142%! Als is er behoorlijk wat content toegevoegd dankzij blogs en begrippen, toont dit ook dat je soms een beetje geduld moet hebben. SEO is een langetermijnproces

Ondertussen steeg ook het aantal keywords in de top 3 van 1 naar 4 en het aantal keywords op posities 4 tot en met 10 van 6 naar 9. Daarmee is ook de estimated traffic (de verwachte traffic op basis van posities en zoekvolumes) flink gestegen met 303% meer. Voor de duidelijkheid: estimated traffic is niet het echte verkeer, maar een verwachting op basis van berekening van Semrush. Het is echter wel een goede afspiegeling van eventuele groei of dalingen, want de echte traffic is dus ook daadwerkelijk gestegen.

Pagespeed

De Pagespeed van onze site is in juni wederom gezakt. Niet zozeer op desktop, maar op mobiel is er wel een flinke daling. Geen goed teken en daarom reden om hier extra in te gaan duiken en te kijken waar verbeteringen mogelijk zijn. Het is echter wel bekend waar deze daling vandaan kwam. We maakten namelijk gebruik van de caching plugin Hummingbird, welke voor problemen bleek te zorgen in combinatie met het WordPress thema wat we gebruiken (Avada). Het zorgde er namelijk voor dat onze page builder (Fusion Builder) niet goed werkte. Om deze reden hebben we Hummingbird dus verwijderd en vervangen door Autoptimize, op advies van de themabouwer. Deze blijkt echter dus nog niet helemaal goed geconfigureerd, want Hummingbird presteerde duidelijk beter.

Tijd voor ons om hier verder in te gaan duiken. Mocht je naar aanleiding hiervan ideeën hebben om dit snel op te kunnen lossen, dan horen we het natuurlijk graag!