We zijn inmiddels alweer een weekje op weg in mei 2020. Tijd dus om eens terug te kijken naar de resultaten van april. Net als voorgaande overzichten maken we gebruiken van onder andere Google Search Console, Analytics, Semrush en Majestic.

vijf turven met krijt

Traffic op de website

April was voor ons een beetje een trage maand. De website had relatief weinig traffic (ondanks meer impressies) ten opzichte van maart en we hadden om het maar eerlijk te zeggen ook gewoon niet zoveel werk te doen. We hebben ons daarom met name gefocust om onze ondernemersblog.

Relatief gezien was de traffic op deze website wel vaker organisch verkeer, iets waar wij als SEO-specialisten natuurlijk blij van worden. Die traffic uit SEO was helaas wel iets lager dan in maart volgens Google Analytics. In Google Search Console zien we echter meer impressies, meer clicks, een lagere gemiddelde positie voor onze keywords én een betere CTR. Louter positieve signalen dus. Hier zien we dus een discrepantie tussen Analytics en Search Console (kijkend naar zowel sessies als gebruikers). Wij zijn benieuwd of meer mensen dit regelmatig tegenkomen!

Aantal nieuwe pagina’s

In april hebben we weer wat nieuwe content toegevoegd aan onze website, al was dit wel wat minder dan in maart. In april plaatsen we twee nieuwe artikelen:

We hebben ons natuurlijk wel netjes gehouden aan het plaatsen van vijf nieuwe begrippen aan onze online marketing begrippenlijst. Namelijk:

Onderstaand een screenshot van Google Search Console voor de prestatie van de afgelopen maand. Rond de 10e zien we ineens een flinke drop in het aantal vertoningen. Na onderzoek blijkt dit te komen doordat we een aantal posities kwijt zijn geraakt rond “seo specialist”, zoals seo specialist eindhoven en seo specialist gezocht. Jammer, want deze presteerden behoorlijk goed en andere keywords zagen wel een stijging. Het is dus duidelijk dat deze keywords meer focus verdienen.

Autoriteit

Aan de autoriteit van de website hebben we niet zo heel veel gedaan, al is er wel één referring domain bij gekomen, omdat we ergens een gastartikel hebben geplaatst. De Trust Flow is gelijk gebleven en ook de Citation Flow is vrijwel gelijk.

Keywords

Hoewel we wel nieuwe content hebben geplaatst, is het aantal keywords waar we op ranken niet schrikbarend omhooggegaan. Er is er welgeteld eentje bij gekomen, dat is wel een beetje jammer natuurlijk. In de eerste dagen van mei zijn er echter alweer een aantal bijgekomen, waardoor we de assumptie doen dat we wellicht een beetje vertraging op zit tot de pagina’s gevonden zijn door Semrush.

Pagespeed

Een gekke trend in Pagespeed Insights: de snelheid op desktop is wat gezakt, terwijl die van mobiel juist omhoog is gegaan. We hebben geen technische zaken verandert aan de website, dus het is ons niet helemaal duidelijk hoe dit kan. Pagespeed Insights is natuurlijk een momentopname, de reden ook waarom we altijd het gemiddelde pakken van 3 tests. Toeval?

Op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van de prestaties van onze website? Kom dan iedere maand aan het begin van de maand terug om een nieuwe update van onze content case te ontdekken!