Het is februari, dat betekent dat we onze eerste cijfers kunnen delen nadat we in januari live zijn gegaan met onze website.

Content Case Februari 2020

Ook deze maand hebben we weer dezelfde tools gebruikt, namelijk Google Analytics, Google Search Console, SEMrush en Majestic. Dit keer hebben we echter ook de Mangools SEO-tool nog even meegenomen om te kijken of het hierdoor wellicht Majestic en SEMrush kunnen vervangen. Voor de pagespeed gebruiken we Google’s Pagespeed Insights.

Traffic op de website

De eerste maand van de website is toch een beetje spannend, je weet immers nog niet hoe het allemaal uit gaat pakken en of dingen snel opgepakt gaan worden. In januari hadden we uiteindelijk 386 sessies op de website, waarvan er 47 organisch (dus via SEO) binnen zijn gekomen. We hebben het nog niet echt kunnen vergelijken, maar het lijkt een mooi begin.

/var/folders/3n/9hlvq6nd4_32w6233fzw4lqw0000gn/T/com.microsoft.Word/Content.MSO/20B33800.tmp

Aantal nieuwe pagina’s

In januari hebben we niet heel veel nieuwe content geplaatst, we hadden immers als een mooie start, maar dat betekent niet dat we helemaal stil hebben gezeten. We hebben 1 nieuw artikel geplaatst, namelijk:

Dit artikel hebben we geplaatst op 26 januari en met resultaat! Wanneer je kijkt naar Google Search Console zie je namelijk dezelfde dag nog een enorm piek in impressies. Na het plaatsen van het artikel hebben we dus direct behoorlijk wat extra zichtbaarheid gecreëerd. Hierna zakt het weer iets weg en het levert nog niet enorm veel traffic op, maar je ziet wel onmiddellijk dat het toevoegen van nieuwe content écht werkt.

Als we de komende maanden de gemiddelde positie flink kunnen verlagen, zal het vanzelf meer vertoningen en een betere CTR, dus meer kliks op gaan leveren.

Autoriteit

Bij livegang hadden we wat betreft linkbuilding al één referring domain, een maand later zitten we inmiddels op 4. Het zijn nog geen links van enorm hoge kwaliteit, waardoor we momenteel een Trust Flow hebben van 4 en een Citation Flow van 16 (data van Majestic). Het gaat hierbij om 1 startpagina en 2 artikelen. Het begin is echter gemaakt en dit gaat ons uiteindelijk helpen om de gemiddelde positie daadwerkelijk te verlagen.

/var/folders/3n/9hlvq6nd4_32w6233fzw4lqw0000gn/T/com.microsoft.Word/Content.MSO/CF3C17A2.tmp

Keywords

Met behulp van Semrush weten we inmiddels dat we voor een aantal keywords met zoekvolume zichtbaar zijn, namelijk welgeteld 4. Er zijn dus al een aantal zoektermen waarbij je ons terug gaat zien in Google. Aangezien de website nog erg nieuwe is heeft dit wat tijd nodig om op te bouwen, maar we verwachten dat dit snel zal groeien. Hopelijk groeien de posities dan ook nog mee, zodat we ook steeds meer traffic krijgen. Met alleen zichtbaarheid kom je er immers niet.

Afbeelding met schermafbeelding  Automatisch gegenereerde beschrijving

Pagespeed

In januari hebben we flink gewerkt aan de laadsnelheid van onze website, omdat de cijfers voor mobiel niet heel goed waren. De cijfers zijn behoorlijk verbeterd, doordat we onder meer de Javascript en CSS opgeschoond hebben met behulp van de Hummingbird plug-in voor WordPress, bovendien hebben we een aantal afbeeldingen flink kunnen verkleinen met behulp van de Smush plug-in voor WordPress.

Aangezien we zelf geen developers zijn was het opschonen van de Javascript en CSS best lastig, we hebben er namelijk weinig verstand van. We hebben daarom meerdere dingen geprobeerd met het compressen en mergen van files en wat testjes gedaan met Cloudflare DNS. Dit is met name een geval van trial en error geweest, waarbij we puntje voor puntje hebben gekeken of het de snelheid verhoogde. De purge knop heeft het behoorlijk zwaar gehad.

/var/folders/3n/9hlvq6nd4_32w6233fzw4lqw0000gn/T/com.microsoft.Word/Content.MSO/7BA5854C.tmp

Op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van de prestaties van onze website? Kom dan iedere maand aan het begin van de maand terug om een nieuwe update van onze content case te ontdekken!