Zoals je inmiddels wellicht weet houden we iedere maand de voortang van deze site bij in een zogenaamd ‘case artikel’. In deze versie maken we de balans op voor de maand mei in 2020. Deze maand hebben we een aantal interessante learnings om je te laten zien.

mei op kalender

Traffic op de website

Opvallend genoeg was er in mei precies dezelfde hoeveelheid sessies als in april, namelijk 168. Het aandeel organische sessies was wel iets groter en steeg van 109 naar 113. Al met al lijken we daarmee weinig progressie te hebben gemaakt.

Desondanks zien we in Google Search Console een aardige stijging in impressies van 38%, terwijl het aantal clicks steeg met 11%. Hier zien we daarmee nog steeds iedere maand verbetering. De onderlaag is echter nog dusdanig dus dat een verschil in interesse meteen impact heeft. Het is natuurlijk een aantal dagen behoorlijk warm geweest in mei.

Aantal nieuwe pagina’s

Iedere week proberen we een blogartikel toe te voegen aan onze website. Uit onderzoek blijkt namelijk dat blogs op de meeste keywords geworden worden en daarmee de meeste potentie hebben om traffic binnen te halen voor de website. In mei voegden we de volgende artikelen toe:

Hiernaast breiden we iedere maand onze kennisbank uit, de begrippenlijst. Via deze begrippenlijst proberen we bezoekers eenvoudig uit te leggen wat bepaalde zaken betekenen. Bovendien is het handig voor onze klanten, want die kunnen zo altijd eenvoudig terugvinden wat iets betekent wanneer wij dit benoemen in een voorstel. In mei 2020 voegden we hieraan de volgende begrippen toe:

Autoriteit

We vonden het interessant om eens te kijken wat er gebeurt met de autoriteit van de website als je een maand niets doet. Wat verandert er aan de metrics?

Zoals je ziet in bovenstaande grafiek is het aantal referring domains daarom gelijk gebleven op 12. Tegelijkertijd neemt de Trust Flow (de kwaliteit) een behoorlijke duik. Dit geeft dus aan dat wanneer je niet actief bezig bent met linkbuilding de autoriteit van je domein daalt. De links worden over tijd steeds minder waard. Als je bezig bent met het bouwen aan autoriteit voor een nieuwe website is het dus belangrijk vol te blijven houden. Wanneer je een gat laat vallen zal je autoriteit dalen.

Keywords

In mei werden er 6 keywords toegevoegd, wat het totaal brengt op 93. Dat lijkt weinig, maar er is wel voor het eerst een keyword in de top 3 posities belandt. Dit is het keyword ‘voorbeeld editorial tijdschrift’ welke leidt naar een pagina in onze begrippenlijst.

Pagespeed

De pagespeed is in mei behoorlijk gezakt. Dit lijkt met name te komen doordat Google de vereisten wederom aangescherpt heeft en een aantal nieuwe factoren toegevoegd heeft aan Pagespeed Insights. Dit zijn de drie factoren die we beschrijven in ons artikel over de Google Update. Over ongeveer een jaar zullen deze factoren ook daadwerkelijke mee gaan tellen voor de SEO-rankings. Werk aan de winkel dus!

Op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van de prestaties van onze website? Kom dan iedere maand aan het begin van de maand terug om een nieuwe update van onze content case te ontdekken!