Het is inmiddels 12 april 2020, deze case komt dus een beetje een de late kant. Ook wij hebben helaas te maken met enkele andere prioriteiten in verband met het coronavirus in Nederland (COVID-19), daarom was dit artikel er een beetje bij ingeschoten. Gelukkig kunnen we dankzij de tools die we gebruiken (Google Analytics, Search Console, Semrush en Majestic) altijd terugkijken naar eerdere resultaten. Ook Mangools helpt hierbij om de historie van onze rankings te zien.

april getekendop papier

Laten we kijken naar de cijfers van maart 2020 en wat we hiervoor gedaan hebben om die resultaten te bereiken!

Traffic op de website

In februari was de traffic een stuk lager dan in januari. Op zich is dat natuurlijk niet zo gek; januari was onze eerste maand waarin we al onze vrienden en kennissen over onze website vertelden. Velen van bezochten de website vervolgens. In februari was de nieuwigheid er een beetje vanaf.

Een maand later zien we in maart echter hele mooie cijfers. Niet alleen hadden we weer meer dan 300 sessies in de maand, 348 om precies te zijn, maar we hadden ook liefst 125 organische sessies. Dat is bijna driemaal zoveel als in februari! Ook april zit er alweer goed uit, waarbij het erop lijkt dat we deze cijfers weer zullen verbeteren, ondanks de coronacrisis. We zien veel verkeer op onze blog en de online marketing begrippen die we beschrijven. Helpt de kracht van kwalitatieve content extra in tijden van crisis?

Aantal nieuwe pagina’s

Ook in maart hebben we natuurlijk weer behoorlijk wat content toegevoegd, namelijk:

We hebben 4 nieuwe artikelen geplaatst, namelijk:

Ook hebben we weer een aantal begrippen geplaatst in maart om onze eigen database van online marketing kennis uit te breiden:

In onderstaande screenshot van Search Console zie je goed dat het aantal vertoningen gestaag blijft klimmen. Het aantal clicks is nog steeds relatief laag, maar beide waren bijna tweemaal zo hoog als in februari, dus we mogen niet klagen.

Autoriteit

In autoriteit hebben we misschien wel de mooiste stijging gemaakt in maart. Dit heeft ook een hele duidelijke reden. We hebben namelijk meegewerkt aan een enquête/onderzoek van Mediaweb naar de impact van het coronavirus binnen de e-commerce. Dit werd met linkje geplaatst op hun website, maar ook op onder meer de websites van CopyRobin en Emerce. Voor de duidelijkheid: hier is dus niet voor betaald, maar is op een organische manier verkregen. Daarnaast zijn er nog een aantal andere waardevolle links naar onze website verworven in maart.

Tot op heden is er nog steeds niets betaald voor linkbuilding voor deze website, maar we verwachten dat dat wel nodig gaat zijn om écht stappen te maken in rankings en dus verkeer op korte termijn. Onderstaand screenshot op basis van Majestic toont in ieder geval aan dat we goed bezig zijn!

Keywords

Met Semrush houden we contant het aantal keywords bij en daarmee hebben we inzicht in hoe onze website in de breedte groeit. In maart groeiden we naar 83 keywords, waar dit er in februari nog slechts 28 waren. Daarnaast zijn er nu 5 keywords in de top 10, in plaats van 2. Een mooie conclusie is daarbij dat we 2 maanden na onze eerste maand al meer keywords in de top 10 van de SERPs hebben dan het aantal keywords dat we in onze eerste maand überhaupt hebben.

Pagespeed

De Pagespeed is volgens PageSpeed Insights nog steeds behoorlijk stabiel, er is eigenlijk weinig aan veranderd. Daarmee geeft het ons niet echt reden om echt acuut op te pakken om een drop in rankings te voorkomen, maar we zijn er ook niet beter op geworden. Dit is dus wel iets dat we nog een keer op moeten gaan pakken.

Op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van de prestaties van onze website? Kom dan iedere maand aan het begin van de maand terug om een nieuwe update van onze content case te ontdekken!