Heb je een website met veel achterhaalde content? Wil je dat bezoekers langer op je website blijven en bepaalde acties uitvoeren? Wil je hoger ranken in de zoekmachines? Het optimaliseren van je huidige content is een goede start! Zo ben je niet alleen relevanter voor bezoekers, maar werk je ook aan je SEO. Hier lees je waar je op moet letten bij het optimaliseren van bestaande content.
Meer rendement uit je content halen
Allereerst, waarom zou je je oude pagina’s in een nieuw jasje steken? Mogelijk heb je een aantal pagina’s op je website die momenteel niet goed gevonden worden. Ook kun je pagina’s hebben met daarop call-to-actions, maar waarbij de gebruikers niet tot die actie overgaan. Daarnaast is het sowieso slim om je belangrijkste pagina’s eens in de zoveel tijd eens te herbekijken: zijn er nieuwe belangrijke keywords (bijgekomen) die in de tekst ontbreken en is de content nog wel up-to-date? Of zijn er bijvoorbeeld keywords die nu nét op de tweede pagina staan van de SERP, maar die nog helemaal niet in je tekst gebruikt worden? Tijd om dit onder de loep te nemen.
Inventariseer je bestaande content
Voordat je lukraak aan de slag gaat met een aantal pagina’s onderhanden nemen, is het wijzer om eerst een overzicht te maken van je bestaande content:
- Welke pagina’s en categoriepagina’s heb je?
- Welke pagina’s lopen goed en welke slecht, welke zijn het belangrijkst?
- Wat is het doel en wie is de doelgroep?
- Welke keywords zijn van belang?
Het in kaart brengen van je huidige content kan met tools als Google Analytics en Search Console of een betaalde tools zoals Mangools. Het is handig om alles in een overzichtelijk Excel-document te zetten, waarin je ook kunt bijhouden welke pagina’s je voor het laatst hebt aangepakt. Eenmalig dit overzicht opzetten helpt je met je lange-termijnaanpak.
Welke pagina’s updaten?
De volgende redenen zijn absoluut aanleiding voor een optimalisatie van pagina’s waarop je gevonden wilt worden:
- De content is te kort, namelijk minder dan 300 woorden.
- De pagina bevat geen of weinig relevante zoekwoorden die met het doel van je pagina te maken hebben.
- De belangrijkste keywords staan niet in de titel, koppen en meta title.
- De content bevat alleen tekst, maar geen afbeeldingen, video of andere multimedia.
- De content bestaat uit lange lappen tekst, zonder af te wisselen met opsommingstekens, koppen en subkoppen.
- De pagina bevat een call-to-action, maar het percentage bezoekers op deze pagina dat werkelijk actie onderneemt is laag.
Beoordeel de pagina’s van je website op bovenstaande factoren en combineer dit met de resultaten uit de verschillende analytische tools én met de belangen die je zelf bij deze pagina’s hebt. Zo kun je je voorstellen dat een productpagina of dienstpagina belangrijker is om te optimaliseren dan een ‘over ons’ pagina. Gebruik naast de cijfers dus ook zeker je gezonde verstand om te bepalen welke pagina’s in potentie het meeste rendement kunnen opleveren.
Uitgebreid zoekwoordonderzoek: focus bepalen
De basis van de werkelijke optimalisatie zou altijd een zoekwoordenonderzoek moeten zijn. Er zijn verschillende tools waarmee je keywords kunt bepalen, zoals Google Keyword Planner of Semrush. Ubersuggest is ook een prima gratis tool voor keyword onderzoek, maar wel vrij beperkt als je al eerder andere tools hebt gebruikt. Typ zoekwoorden in, bekijk de suggesties en mate van concurrentie en maak een overzicht van de belangrijkste keywords.
Keywords verwerken in content
Nu je een overzicht hebt van de keywords is het tijd om deze in je content te verwerken. Zorg dat ze op een natuurlijke manier verwerkt worden. Als je teksten in de basis nog goed zijn, dan kun je de keywords erbij voegen of met een of enkele verbindingszinnen de tekst lopend houden.
Niet alleen de tekst zelf moet aangepast worden op deze keywords. De belangrijkste keywords verwerk je namelijk ook in je titel, koppen, subkoppen en natuurlijk ook de meta data. Tevens kun je deze verwerken in de alt-tags van je afbeeldingen zodat je ook hierop gevonden kunt worden.
Voldoende content – geen keywordstuffing
Met onvoldoende content op je pagina heb je minder kans om hoog in Google te ranken. Een belangrijke pagina met minder dan 300 woorden is een no-go. Indien je pagina tussen de 300 en 700 woorden bevat, dan zal het ook zeker niet in je nadeel werken om de tekst uit te breiden. Dit is niet alleen beter voor de relevantie, maar ook voor de verdeling van de keywords. Wij raden voor bijvoorbeeld een blog toch snel minimaal zo’n 800 tot 1000 woorden aan. Maak het echter niet té lang. Genoeg is genoeg en irrelevante delen voegen niets toe.
Tekst afwisselen met multimedia
Zoekmachines houden niet alleen van tekst, maar ook van de afwisseling met multimedia, zoals filmpjes, afbeeldingen, grafieken, et cetera. Daarnaast is het slim om opsommingstekens (bullet points) toe te voegen, bijvoorbeeld bolletjes of cijfers.
Bewaak je doelstelling
Waar het voor zoekmachines goed is om rijke content toe te voegen, hoeft een grote hoeveelheid niet altijd bij te dragen aan de effectiviteit/doelstelling van je pagina. Wanneer je bijvoorbeeld de bezoeker een bepaalde actie wil laten uitvoeren (aankoop, lead, et cetera), dan is het over het algemeen effectiever om de call-to-action bovenaan te zetten. Om toch een goede balans te vinden in actie versus content, kun je bijvoorbeeld (een deel van) de content onder de call-to-action zetten.
Update je content – voorkom veroudering
Wanneer je zelf op een website komt waarbij je ziet dat de informatie in het artikel verouderd is en er bijvoorbeeld jaartallen van meerdere jaren geleden in staan, ben je eerder geneigd om weg te klikken. Zorg daarom dat je informatie up-to-date is en jaartallen aangepast zijn naar het huidige jaar, mits het natuurlijk nog relevant is. Gaat het om een nieuwsartikel? Dan kun je de data beter laten staan. Dit kun je handmatig doen of een developer het automatisch updaten van het jaartal laten inbouwen in de code.
Indien je de updates van je teksten handmatig bijhoudt, dan kun je dit in je Excel-bestand aangeven, zodat je steeds per pagina weet wanneer deze van een update voorzien moet worden.
Blijf steeds cijfers analyseren
Gaan de cijfers na je update omhoog, rank je bijvoorbeeld beter of klikken er meer mensen door op je button of laten ze hun gegevens achter? Het is altijd belangrijk om de resultaten te blijven monitoren, zodat je waar nodig bij kunt stellen. Eventueel kun je ook nog A/B testen uitvoeren met kleuren van buttons, de uitstraling of het lettertype van je website, et cetera. Er zijn zoveel factoren die het succes van je pagina’s bepalen, dus het blijft altijd een kwestie van optimaliseren op basis van de cijfers.
Kijk bijvoorbeeld naar het aantal keywords waarop je gevonden wordt, wat de bijbehorende posities zijn, hoelang men op je pagina blijft, het bounce percentage, naar hoeveel pagina’s men doorklikt en of mensen overgaan tot de actie die jij wenst.
Kwalitatieve content is geen garantie voor ranking Heb je bovenstaande stappen doorlopen en al je content geoptimaliseerd, maar ben je niet of nauwelijks beter gaan scoren in de zoekmachine? Onthoud dat kwalitatieve content niet de enige rankingfactor is. Zoals je in ons andere artikel SEO optimaliseren: 15 concrete tips voor Google vindbaarheid kunt lezen, is naast kwalitatieve content ook de sitetechniek en de autoriteit van belang.