Een sterke website, een goede positie ten opzichte van je concurrentie en merkfans… Het zijn allemaal pijlers die jouw bedrijf naar de top kunnen brengen. In dit artikel geven we je alvast een aantal krachtige tips om jouw webshop te boosten, zodat jij jezelf goed in de markt zet. Doe er je voordeel mee!
1. Zorg voor een overzichtelijke en responsive website
Een overzichtelijke webshop waarin informatie duidelijk is weergegeven is ten eerste belangrijk om bezoekers zo lang mogelijk vast te houden als ze eenmaal op je website zijn. Zorg dat je contactgegevens duidelijk zichtbaar zijn, zodat men contact met je kan opnemen bij vragen of het afnemen van een dienst. Verkoop je iets online? Zorg dan voor een gemakkelijk betaalproces en beveilig je website goed.
Naast een duidelijke en gemakkelijke webshop is het ook van belang dat de techniek achter de website goed is, oftewel responsive. Dit betekent dat de website zich aanpast aan het scherm waarmee de bezoeker de website bekijkt. Zo is je webshop ook goed zichtbaar op mobiel. Het is zonde als je hier kansen in laat liggen, want als je webshop niet goed zichtbaar is dan verlies je bezoekers en dus potentiële klanten.
2. Werk aan je Google positie
Een goede website is belangrijk, maar als je geen bezoekers hebt dan heb je hier natuurlijk weinig aan. Daarom is het van belang dat bezoekers op jouw webshop terechtkomen. Hoe je dat doet? Er zijn verschillende manieren voor, zoals online en offline adverteren.
Een slimme manier om veel bezoekers te krijgen is door te focussen op je Google positie. Tegenwoordig zoeken mensen immers veel via de zoekmachine naar producten en diensten. Bereik je via Google een potentiële klant, dan is de kans groot dat deze ook werkelijk op zoek is naar jouw product of dienst – tenminste, zolang je focust op de juiste keywords.
Via Google kun je betaald adverteren via Google Ads of Google Shopping, dit noemen we SEA. Je bent hiermee erg goed zichtbaar en het levert doorgaans een goed conversieratio op als je weet wat je doet. Het brengt echter ook kosten met zich mee en als het geld op is, dan heb je niets meer. Je kunt er ook op focussen om organisch te ranken, dit noemen we SEO. Dit doe je enerzijds om veel nieuwe content aan je website toe te voegen, bijvoorbeeld met een blog waarin je je expertise laat zien.
Hoger in Google komen? Er zijn naast het toevoegen van content nog tal van andere technieken om dit te bereiken. Denk aan linkbuilding en het verbeteren van je websitestructuur. Als je hiermee aan de slag wilt dan schakel je het best een gespecialiseerd online marketingbureau in, want als je het op de verkeerde manier doet dan kan dit ook een negatief effect hebben op je Google positie.
3. Creëer ambassadeurs
Mond-tot-mond reclame is al sinds jaar en dag een goede manier om meer klanten te krijgen. Wanneer je een positieve ervaring van een ander hoort dan is dit geloofwaardiger dan wanneer een bedrijf zelf verkondigd de beste te zijn. Zorg daarom dat je een verpletterende indruk achterlaat.
Aftersales is een goede manier om nogmaals met je klanten in contact te komen en ze te herinneren aan je bestaan. Vraag naar hun ervaring of stuur ze een nieuwsbrief of kortingsbon. Een goede manier is tegenwoordig het verzamelen van reviews via Google Mijn Bedrijf. De reviews die klanten over je achterlaten zijn zichtbaar voor iedereen die op je bedrijfsnaam Googlet. Hoe meer positieve reviews, hoe groter het vertrouwen van potentiele klanten zal zijn. Voel je dus niet bezwaard en vraag je huidige klanten gerust om zo’n review. Als je goede service hebt geboden laten de meesten er met liefde en plezier een achter.
Er zijn natuurlijk nog veel meer tips om je webshop te boosten. Kom je er zelf niet uit en wil je advies op maat? Neem dan contact op met online marketingbureau The Content Case. Wij wensen je alvast veel succes met het in de spotlights zetten van jouw website!