Vrouw schrijft content 1200x400

De laatste jaren wordt het inzetten van contentmarketing steeds belangrijker. Het begrip is bij velen bekend, de uitleg daarvan is echter gevarieerd. Wat wordt er precies verstaan onder contentmarketing? Wij zien contentmarketing als het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content, met als doel een groter, gedefinieerd publiek aan te trekken. Het achterliggende doel is uiteraard winstgevend klantgedrag.

Bovenstaande uitleg is natuurlijk te interpreten in de breedste zin van het woord. In dit artikel gaan we daarom in op het invullen van de contentmarketingstrategie en verklaren we waarom contentmarketing volgens ons een essentieel onderdeel van je bedrijfsstrategie is!

Waarom is contentmarketing belangrijk?

Waardevolle content plaatsen draagt zowel direct als indirect bij aan je bedrijfsresultaat. Dit door enerzijds meer publiek te trekken en anderzijds beter vindbaar te zijn. Concreet zet je om de volgende twee redenen contentmarketing in:

  • Vergroten van bereik: door relevante content te plaatsen ben je beter vindbaar in zoekmachines, waardoor je nieuwe klanten aanspreekt. Daarnaast spreek je ook huidige klanten aan, bijvoorbeeld wanneer je je content deelt via social media.
  • Creëren van engagement: waardevolle content die aansluit bij je diensten of producten toont aan dat je een specialist bent in datgene dat je doet. Potentiële klanten waarderen dit, met als gevolg dat ze zich meer betrokken voelen bij je bedrijf.

Kortom, twee goede redenen om direct te beginnen met contentmarketing of met het uitbouwen van je huidige contentstrategie.

Waar voldoet waardevolle content aan?

Vaak zegt men dat kwaliteit boven kwantiteit gaat: bij contentmarketing zijn beide echter van belang! Zorg dat je minimaal een keer per week nieuwe content op je website plaatst. Google ziet dan namelijk dat je moeite steekt in het onderhouden van je website, hetgeen positief is voor je SEO rankings. Verder zetten we qua inhoud graag een aantal aandachtspunten voor je op een rij:

  • 1. Plaats aansprekende content

    Denk allereerst na wat voor soort content je met je (potentiële) klanten wilt delen. Vaak wordt gekozen voor een blog en dit zouden wij dan ook aanraden aan ieder bedrijf met een website, omdat het je vindbaarheid in zoekmachines enorm vergroot. Dit komt met name doordat een blog vaak lang is en het een informatief of inspirerend karakter heeft. Op de blog plaats je artikelen die informatief zijn voor het type klant dat je zoekt. Onderwerpen kunnen uiteenlopend zijn en hoeven niet per definitie direct te zorgen voor verkoop. Ze zijn in eerste instantie informatief bedoeld en geven de bezoekers antwoord op hun vragen. 

    Als voorbeeld: met dit artikel trekken wij namens The Content Case bezoekers die meer informatie over contentmarketing willen. Zij zijn (nog) niet per se op zoek naar een bedrijf dat contentmarketing voor hen kan verzorgen. Na het lezen van dit artikel is alvast aan de informatieaanvraag voldaan. Mogelijk besluit je na het lezen van dit artikel dat je advies op maat wil over je eigen contentstrategie en kom je naar ons toe met een opdracht. Zo niet, dan hebben we je waardevolle informatie verschaft en gezorgd voor een stukje naamsbekendheid. Wie weet kom je in de toekomst nog eens direct of via een ander artikel dat je zocht via de zoekmachine bij ons terug.

    Ook vanuit de andere kant vertaalt dit zich door. Als je al wel op zoek was naar een bedrijf dat contentmarketing voor je kan verzorgen en je komt op een ander deel van onze site terecht, dan klik je mogelijk door naar onze blog en zie je dat we kennis van zaken hebben, waardoor het vertrouwen in ons groeit.

  • 2. Gebruik de juiste zoekwoorden

    Om te zorgen dat je artikel werkelijk in zoekmachines gevonden wordt, is het van belang om relevante keywords te gebruiken. Het gaat hierbij om zoektermen waarop vaak gezocht wordt en die bij voorkeur een zo laag mogelijke concurrentie hebben. Om dit te achterhalen gebruik je een tool zoals Google Keyword Planner. Zelf werken we graag met de Keyword Magic Tool van Semrush, die heeft wat meer mogelijkheden. Verzamel de meest relevante keywords en verwerk deze in je titels, subtitels, teksten en title tag. Je tekst moet echter natuurlijk niet vol zoekwoorden komen te staan. Beperk het tot een aantal, bijvoorbeeld maximaal 10 bij een post van 1000 worden, en zorg ervoor dat de tekst goed leesbaar blijft. Liever een keyword minder, dan grammatica die niet meer klopt.

  • 3. Zorg voor voldoende woorden

    Google is een beetje mysterieus als het om de ideale tekstlengte voor een blogpost gaat. Wat we weten is dat de tekst niet te kort mag zijn: je kan er vanuit gaan dat als een tekst minder dan 300 woorden heeft de zoekmachine ‘vindt’ dat je niet genoeg over een onderwerp kan vertellen, met als gevolg dat je pagina niet gerankt wordt. Zelf houden we bij voorkeur 700 tot 1000 woorden aan, omdat de keywordverdeling dan goed is en dat je laat blijken dat je verstand hebt van het onderwerp. Ga echter geen onnodige stukken tekst toevoegen, alleen maar om aan dat aantal woorden te komen. Je moet wel relevant blijven voor je doelgroep.

Be yourself - Oscar WIlde

Dit is misschien wel de belangrijkste tip die we je mee kunnen geven: zorg dat je teksten eigen en uniek zijn. Hiermee doelen we op het voorkomen van plagiaat, maar ook dat je het verschil maakt door hoe je dingen vertelt.

Bereik creëren met contentmarketing

Zoals we net al aan gaven, zorg je door het gebruik van relevante keywords voor een betere positie in zoekmachines. Daarnaast bereik je lezers door je posts te delen via social media, denk aan Facebook, LinkedIn en Instagram. Ga na waar jouw doelgroep aanwezig is en leg daar focus op. Social media is in de basis gratis en het zou dus een gemiste kans zijn om dit niet in te zetten voor het creëren van bereik.

Contentkalender: planning maken

Het is slim om vooraf na te denken over je contentplanning. Wil je bijvoorbeeld met je onderwerpen inspelen op bepaalde feestdagen? Heb je in de toekomst bepaalde nieuwe producten of diensten of draai je een campagne? Is er een actieperiode in zicht? Allemaal interessant om op in te spelen! Wij raden je aan om een contentkalender te gebruiken waarin je je content organiseert. Geef aan wanneer, wat, voor wie je in welke vorm iets publiceert, en eventueel wie daar verantwoordelijk voor is. Dit kan je ook heel wat tijd stress schelen op termijn. Heb je een nieuw idee voor een artikel? Schrijf het direct op de ideeënlijst in je contentkalender, voordat je het vergeet.

Meten is weten

Tot slot -misschien voor sommigen een open deur- is het belangrijk om je resultaten te meten. De contentmarketing moet immers wel iets opleveren. Check je Google Analytics resultaten om te zien of de aantallen bezoekers zijn gestegen, hoe de verhouding nieuwe versus terugkerende bezoekers is en hoe ze op jouw site terecht zijn gekomen (bijvoorbeeld via Google, direct of social media). Al deze cijfers zijn basis voor het optimaliseren van je huidige contentstrategie.

Wil je hulp bij het opzetten van je contentmarketingstrategie of wil je advies over je huidige aanpak? The Content Case staat je graag tot dienst. We maken een analyse, brengen advies uit en voeren dit – indien gewenst- ook voor je uit.