Je kent het vast wel: je hele mailbox staat vol met ontvangen nieuwsbrieven. Hoe kies je nu uit al die nieuwsbrieven welke relevant voor jou zijn? De afzender, titel, maar ook de inhoud en frequentie zijn factoren die de effectiviteit van de nieuwsbrief bepalen. Ook een goede mailinglist is belangrijk. Wil je zelf starten met e-mailmarketing of wil je je huidige strategie optimaliseren? Na het lezen van dit artikel weet je hoe je dit aanpakt.
Starten met e-mailmarketing
Doe je nog niets met e-mailmarketing? Vaak hoor je dat dit een gemiste kans is en dat je er zeker mee moet starten. E-mailmarketing kan een uitstekende retentiekanaal zijn. In principe kun je er inderdaad veel uithalen, maar bedenk wel dat dit niet iets is dat je er ‘zomaar even bij doet’. Doe het goed of doe het liever niet, want als je het verkeerd aanpakt dan kan het zomaar zijn dat je:
- De wet overtreedt, omdat je je niet aan de e-mailmarketing regels houdt.
- Je potentiële klanten wegjaagt, omdat ze zich irriteren aan slechte e-mails of de frequentie ervan.
- Je je tijd verspilt, omdat je e-mails ongeopend blijven.
Besloten dat je je wilt verdiepen in e-mailmarketing? Lees dan verder om de meest gemaakte e-mailmarketing fouten te voorkomen en effectief aan de slag te gaan!
Hoe ziet een goede nieuwsbrief eruit?
Eerst gaan we graag in op de inhoud en looks van een sterke e-mail. Vaak is het hoofddoel van e-mailmarketing het aanzetten tot actie, bijvoorbeeld om meer klanten te krijgen, een specifiek product te verkopen, iemand in te laten schrijven voor een event of om iemand door te sturen naar je blog.
Het doel van een e-mail is meestal de bezoeker aanzetten tot actie.
Hoe zorg je dat je de lezer aanzet tot actie? Dit doe je door de e-mail optimaal in te richten, bijvoorbeeld met de volgende content:
- Het benoemen van je producten en diensten
- Nieuws over je bedrijf
- Het delen van een kortingsactie of kortingscode
- Foto’s en video’s met leuke content of productuitleg
- Aankondiging voor een event
- Aanbieden van een e-book
- Links naar je blog
Inrichten van de inhoud
Nu je weet welke content je in je nieuwsbrief kan zetten, is het nog zaak om deze slim in te richten. Let op de volgende punten.
Belangrijkste informatie linksboven
Uit meerdere onderzoeken met eye tracking is gebleken dat er over het algemeen het meest naar linksboven wordt gekeken. Sowieso is de linkerkant van de nieuwsbrief populair om snel te scannen voor een eerste indruk. Zorg dus dat daar pakkende content staat die triggert om verder te kijken.
Geen informatie overload
Als je alle informatie die je wilt geven al in de e-mail zet, dan geef je lezers geen reden meer om door te klikken. Bovendien zorgt een overload aan informatie ervoor dat bezoekers sneller afhaken, want vrijwel niemand heeft zin om zich door hele lappen tekst heen te worstelen. Zorg daarom dat je je e-mail opmaakt in overzichtelijke kolommen waarin kort en krachtig te lezen is wat de bezoeker kan verwachten als hij of zij doorklikt op een bepaald topic. Zo haal je meer bezoekers naar je website.
Duidelijke call-to-actions
Duidelijke buttons die aantrekkelijk zijn om aan te klikken doen het goed. Maak deze opvallend qua kleur en zorg voor een pakkende tekst om de CTA te optimaliseren. Hoe groot, welke kleur en wat de tekst precies moet zijn, dit zijn dingen die je zelf moet overwegen. Een goede manier om te overwegen wat het beste voor jouw nieuwsbrieven werkt is A/B-testing. Hier komen we zo nog op terug.
Hoe zorg je dat je e-mail geopend wordt?
Je hebt de perfecte nieuwsbrief opgesteld, nu nog lezers vinden! De e-mail kun je uitsturen naar een grote database, maar als niemand de e-mail opent dan heb je alsnog geen resultaat.
1. Zorg voor een verleidelijke onderwerpregel
Opvallen tussen tal van andere nieuwsbrieven, dat kan alleen met een aantrekkelijke onderwerpregel. Ligt natuurlijk voor de hand, maar in de praktijk is dit vaak wat lastiger om te bedenken. Hierbij een aantal handvaten om tot een pakkende onderwerpregel te komen:
- Prikkel de nieuwsgierigheid en trigger om door te klikken
- Vertel de lezer kort wat zijn of haar voordeel zal zijn als de e-mail geopend wordt
- Gebruik aansprekende woorden zoals: tips / het geheim van / de beste ideeën om…
- Hoofdletters en leestekens kunnen je onderwerp ook versterken (niet overdrijven!)
- Kortingen doen het ook vaak goed
Ook de onderwerpregel is bij uitstek geschikt om A/B te testen. We vertellen je er zo meteen meer over.
2. Probeer te voorkomen dat je e-mail in spam belandt
Soms belanden e-mails in spam en dan is de kans enorm groot dat je e-mail ongeopend in de prullenbak belandt. Het heeft een negatieve invloed op je open rate. Er zijn heel wat factoren die daar invloed op hebben en soms is het lastig te achterhalen wat je eraan kunt doen. Dit zijn een aantal van die factoren:
- Verstuur vanaf een vertrouwd IP-adres. Als je in het verleden negatieve ervaringen hebt met dit IP-adres in combinatie met spam dan is de kans groter dat dat nu weer gebeurt.
- Ga met een nieuw e-mailadres niet ineens 10.000 mails versturen. Bouw rustig op en stuur eerst naar je meest kwalitatieve e-mailadressen.
- Heb je een grote database en zie je dat veel mails in spam belanden? Tijd om te schrappen! Maak een kleinere kwalitatieve database.
- Gebruik geen directe URL’s in je mails, maar zet ze onder een button of anchor. Dit direct plaatsen wordt namelijk vaak gedaan bij phishing en vergroot daarom de kans om in spam terecht te komen.
- Plaats geen scripts (Javascript en Flash) en gebruik alleen HTML. Vermijd bijlagen, want die kunnen ervoor zorgen dat je in spam belandt.
- Zorg voor relevante nieuwsbrieven. Hoe vaker je ‘slechte’ nieuwsbrieven stuurt, hoe groter de kans is dat je ontvangers deze zelf als spam markeren.
- Zorg voor een uitschrijflink. Dit is niet alleen volgens de wet verplicht, maar zorgt er ook voor dat bezoekers je niet zelf als spam gaan markeren.
3. Bepaal de juiste frequentie van je e-mails
Hoe vaak stuur je een e-mail? 1 à 2 keer per week, 1 keer per maand of alleen als je iets te melden hebt? Richtlijnen zijn wel dat je niet vaker dan twee keer per week een e-mail stuurt, want anders wordt het al snel als irritant ervaren.
Natuurlijk zijn er ook uitzondering op de regel. Denk aan aanbieders als VakantieVeilingen of ActievandeDag. Hier kan het weer wel relevant zijn om dagelijks je volgers te updaten.
In sommigen perioden kun je een themanieuwsbrief sturen, bijvoorbeeld rond Kerstmis, Valentijn of een speciale actie of event. Het is dan niet erg om extra nieuwsbrieven te versturen. Besef hierbij wel dat je in zo’n periode niet de enige bent die extra zal berichten. Dit kan dan ook weer een indirecte invloed hebben op je open rate.
Onderzoek ligt vaak aan de basis van het vinden van de juiste frequentie. Zo kun je je inschrijven op de nieuwsbrief van concurrenten om te kijken hoe zij het aanpakken. Je kunt testen uitvoeren en bv een paar weken wat vaker je nieuwsbrief sturen om te kijken wat voor invloed dit heeft op de open rate.
Tips voor het vergroten van je e-mail database
Hier gaan we even een stapje terug. Heb je nog geen e-mail database of wil je meer volgers? Dan is het zaak om e-mailadressen te verzamelen. Een aantal tips:
- Maak een inschrijfbutton op je website. Bied bijvoorbeeld een kortingscode aan om inschrijvingen te triggeren.
- Verkoop je iets? Vraag dan bezoekers tijdens het bestelproces om hun e-mail achter te laten voor aanbiedingen, nieuws en tips.
- Geef iets gratis weg, zoals een e-mail of testertje en vraag bezoekers in ruil daarvoor hun mailadres achter te laten.
- Via social media kun je ook nieuwsbriefinschrijvingen werven. Zorg er dan voor dat men een goede reden heeft om zich in te schrijven, zoals een kortingscode, e-book of nieuwsbericht.
- Plaats een mogelijkheid tot inschrijven onderaan je blogs voor wie op de hoogte wil blijven.
- Benader je netwerk, zowel fysiek als via een netwerk als LinkedIn.
- Zet een inschrijflink in je e-mailhandtekening.
- Je kunt ook een e-mail database inkopen, al zouden wij dit niet echt aanraden. Het is beter om zelf een kwalitatieve database op te bouwen, zo weet je ook zeker dat je de juiste doelgroep te pakken hebt.
Opt-in en opt-out
Tegenwoordig mag je niet zomaar iedereen meer een e-mail sturen. Je bent wettelijk verplicht om ontvangers op de hoogte te stellen van waar ze zich voor inschrijven wanneer ze hun e-mailadres achterlaten. Je moet daarnaast kunnen aantonen dat je deze toestemming verkregen hebt. Daarom wordt vaak om een dubbele opt-in gevraagd. Dit is een e-mail waarin de nieuwe abonnees nogmaals moet bevestigen dat ze akkoord gaan met de inschrijving.
Tevens moet je abonnees de mogelijkheid bieden om zich te allen tijde uit te schrijven. Dit wordt opt-out genoemd. Onder iedere e-mail moet een uitschrijflink staan, zodat de ontvanger zich direct uit kan schrijven. Bovendien moet de ontvanger de mogelijkheid hebben om zelf contact op te nemen met de vraag om het verwijderen van de gegevens.
Meten is weten: A/B testing
Als je bezig bent met e-mailmarketing dan is het aan te raden om ook iets met de cijfers te doen. Trek hier dus zeker tijd voor uit. Analyseer de open rate en vergelijk verschillende nieuwsbrieven en perioden met elkaar. Op basis hiervan maak je strategische beslissingen voor je huidige e-mailmarketing.
Een ander principe dat vaak wordt ingezet om je e-mailmarketing te optimaliseren is A/B testing. We hadden het er hierboven al een paar keer over. A/B testen is simpel gezegd het uitsturen van een e-mail, waarbij je één factor van de e-mail anders inricht. Hierbij kun je denken aan de kleur van een button, de tekst op een button, de positie van een blok of de volgorde van informatie, de onderwerpregel, et cetera. Door deze twee e-mails uit te sturen (naar twee random groepen uit je database), kun je testen welke e-mail het beter doet. Op basis hiervan kun je bepalen welke factoren een positieve invloed hebben op je open rate en deze kun je dan doorvoeren bij toekomstige nieuwsbrieven.
Mailingprogramma’s
Om aan e-mailmarketing te doen is het fijn om een E-mail Service Provider (ESP) te hebben. Dit is een technische schakel tussen verzender en ontvanger en zorgt ervoor dat je mails op verschillende apparaten en in verschillende browsers goed leesbaar zijn. Je kunt de ESP koppelen aan je CMS en rapportages laten synchroniseren.
Vaak betaal je vaste kosten plus variabele kosten afhankelijk van het aantal e-mails dat je stuurt. Onder de bekendste e-mailprogramma’s behoren bijvoorbeeld MailChimp, AWeber, SendInBlue en GetResponse. Wat voor jou de voordeligste en fijnste optie is dat is afhankelijk van onder andere de grootte van je database en de manier waarop je je mail wil inrichten. Vergelijk dus zelf de verschillende programma’s om te kijken wat goed bij je past.
Tot slot: ontwikkelingen in e-mailmarketing
E-mailmarketing is constant in ontwikkeling. De mogelijkheden worden uitgebreider. Zo wordt het steeds gemakkelijker om te A/B testen en tevens om te targetten. Er zijn bijvoorbeeld opties om bezoekers die je website bezoeken en ingelogd zijn daarna een mail te sturen met een korting op het product dat ze bekeken hebben of een overzicht van hun nog-niet-afgerekende winkelmandje.
Er zijn daarnaast ontwikkelingen gaande om het mogelijk te maken om vanuit een nieuwsbrief direct te shoppen (in de mail aankopen). Hierdoor hoef je de klik naar de webshop niet meer te maken en wordt het nóg gemakkelijker en sneller om iets online te bestellen.