analytics in tekst met vinger

Als je Google Analytics hebt geïnstalleerd voor je website, dan heb je toegang tot de zogeheten standaard kanaalgroepering of default channel grouping bij een Engels account. Dit is een overzicht van een aantal gestandaardiseerde ‘bakjes’ waaruit je kan afleiden waar het verkeer op je website vandaan komt. Dit zijn de meest voorkomende verkeersbronnen. Kort gezegd zijn dit dus de meest voorkomende vormen van internetverkeer van mensen. Hieronder leggen we je kort en simpel uit wat deze kanalen betekenen.

Hoe vind je de kanaalgroepering?

De kanalen zijn vrij eenvoudig te vinden in Google Analytics, namelijk via

Acquisitie -> Alle verkeer -> Kanalen

Vervolgens zie je de verdeling van je websiteverkeer per kanaal in de vorm van gebruikers en sessies, het bouncepercentage, het aantal pagina’s per sessies en de gemiddelde sessieduur. Hiernaast vind je nog zelf te configureren conversiedoelen, waardoor je per kanaal een conversiepercentage, het aantal transacties of doelen en de waarde hiervan kan analyseren.

Google Analytics zoeken in Google

Wat zijn de standaard kanalen?

De bedoeling van de standaard kanaalgroepering is vooral om je een gemakkelijk overzicht te bieden. Het is zeker niet de meest nauwkeurige weergave binnen Google Analytics. Zo wordt bijvoorbeeld verkeer vanuit zowel Google, Bing als DuckDuckGo in één bakje geplaatst en niet gesplitst. Je kan, in dit specifieke voorbeeld, dus niet zien uit welke zoekmachine het meeste verkeer komt. Hiervoor moet je op het kanaal klikken om vervolgens de concrete verdeling per bron te zien of naar het overzicht bron/medium gaan. De standaard kanaalgroepering is dus vooral gemakkelijk. Wat zijn dan die standaard kanalen?

Direct

Hierin wordt al het verkeer geplaatst dat direct naar je website navigeert. Deze mensen hebben dus simpelweg je website ingetypt in hun browser zonder andere hulpmiddelen te gebruiken. Ook traffic van bots of crawlers komt vaak terecht bij direct verkeer als je dit niet gefilterd hebt.

Referral

Dit kanaal wordt in het Nederlands “verwijzing” genoemd, maar referral is de meest gebruikte term. Deze sessies zijn bij je website beland door middel van een linkje vanaf een andere website. Een voorbeeld is een blog waarbij gelinkt wordt naar een product op een andere website. Als een bezoekers hierop klikt is hij of zij verwijzingsverkeer, ofwel referral traffic. Let wel op, er is een belangrijk verschil tussen referrals en affiliates, ondanks dat ze beide van andere websites komen. Referral traffic is namelijk gratis, terwijl je bij affiliates een vergoeding betaalt zodra de bezoekers een aankoop doen.

Social

Zoals de naam al zegt, is dit verkeer afkomstig van social media, bijvoorbeeld van LinkedIn, Facebook of Twitter. Als iemand op een linkje binnen een sociaal medium klikt komt hij of zij dus in dit ‘bakje’. Dit kan zowel betaald als gratis verkeer zijn.

Organic Search

In organic search, ofwel organisch zoeken, vind je verkeer dat op een organische positie in een zoekmachine heeft gedrukt. Dit betreft dus elk zoekresultaat op de SERP die géén advertentie is. Dit verkeer is dus gratis. Organisch verkeer wordt ook wel eens SEO-verkeer genoemd, omdat dit het verkeer is waar je je met SEO op richt. Bij The Content Case heeft dit onze grootste focus.

Paid Search

Paid Search, ofwel betaald verkeer, is vergelijkbaar met organisch verkeer. Het is namelijk (meestal) ook verkeer dat uit zoekmachines komt. Dit zijn echter mensen die juist wél op een advertentie hebben geklikt en waar dus voor betaald is in de vorm van CPC. Een ander verschil met organic search is dat verkeer uit prijsvergelijkers hier ook vaak in terecht komt, omdat hier ook CPC voor betaald wordt. Paid Search wordt ook wel een SEA-verkeer genoemd.

E-mail

Deze kun je zelf wel raden, dit verkeer is afkomstig uit e-mails. Het kan hierbij om iedere vorm van e-mails gaan. Het maakt dus niet uit of dit nu bijvoorbeeld een transactionele of promotionele e-mail is. Uitzonderingen hierop zijn bezoekers die naar je website komen vanuit een e-mail van een affiliatepartner.   

Display

Display of weergaveverkeer zijn sessies die voortkomen uit displaymedia, zoals banners. Deze vorm van adverteren kan je inzetten via een display netwerk, zoals het Google Display Netwerk. Het afrekenmodel is hiervoor doorgaans CPM.

Ander advertentieverkeer

Dit verkeer komt uit advertenties die niet in een van bovenstaande kanalen wordt geplaatst. Dit zijn meestal advertenties met als afrekenmodel CPV, CPA of CPP. Denk hierbij bijvoorbeeld aan videovertoningen.

Unavailable of other

Dit is verkeer wat in geen enkele van de andere kanalen geplaatst kan worden. Verkeer uit affiliate marketing komt bijvoorbeeld vaak hierin als je hiervoor geen regels aangemaakt hebt

Let op: bezoekers kunnen in het verkeerde kanaal geplaatst worden wanneer er, al dan niet bewust, gebruik is gemaakt van foutieve UTM-tags. Hierdoor wordt de standaard bron/medium-herkenning van Google Analytics overschreven. Als je deze UTM-tags niet zelf aan kan passen, kan je er met filters voor zorgen dat bezoekers uit deze bron alsnog in het juiste kanaal terechtkomen.

Kanalen toevoegen of aanpassen

Het is altijd mogelijk extra kanalen toe te voegen of de regels van kanalen aan te passen. Dit doe je door middel van filters in te stellen in Google Analytics of via kanaalinstellingen. Beide vind je in de Google Analytics settings. Je hebt hiervoor wel de juiste rechten nodig.

Alles weten over de standaard kanaalgroepering? Dan heeft Google een uitgebreide supportpagina voor je. Wil je meer informatie over specifieke kanalen of hoe je hier meer uit kan halen? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen.