Om een goede marketingstrategie te voeren is het van belang dat je inzicht hebt in je doelgroep. Wat zijn hun wensen, verlangens en welke product- en/of diensteigenschappen vinden ze in het bijzonder van belang? De beste manier om dit te achterhalen is simpelweg door het ze te vragen.

Man en vrouw bij whiteboard

Met de gratis tool Google Forms stel je vragenlijsten helemaal naar wens op. Wil jij meer te weten komen over je doelgroep door middel van Google Forms? Dan is dit artikel iets voor jou.

Wat is Google Formulieren?

Met Google Forms/Formulieren kun je vragenlijsten helemaal inrichten zoals je wilt. Of het nu gaat om polls, grote of kleine enquêtes of het verzamelen van inschrijvingen voor events, het is mogelijk. 

De voordelen van Google Forms:

  • Google Forms is gratis.
  • Super gemakkelijk in gebruik.
  • Thema en kleuren aanpassen en logo toevoegen ter personalisatie.
  • Veel opties voor het inrichten van vragen, ook toevoegen van filmpjes en afbeeldingen mogelijk.
  • Realtime gegevens verzamelen en meldingen ontvangen bij een nieuwe respondent.
  • Bekijken van grafieken en resultaten exporteren in een Excel-sheet.

Gericht klantonderzoek uitvoeren

Voordat je begint met het opstellen van een vragenlijst, is het van belang dat je een goede voorbereiding treft. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Wat is het doel van de enquête en wat wil je te weten komen?
  • Hoe ga je respondenten verzamelen? Waar zet je de vragenlijst uit en hang je er bijvoorbeeld een beloning aan vast om te triggeren?
  • Laat je de vragenlijst doorlopen totdat je een bepaald aantal respondenten bereikt of stel je een tijdslimiet?
  • Op welke manier meet je de resultaten? Dit is belangrijk om de vraagstellingen te bepalen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een lineaire schaal, meerkeuzevragen of open vragen.
  • Is er tijd om werkelijk iets met het onderzoek te doen? Klinkt als een open deur, maar toch gebeurt het regelmatig in bedrijven dat er (dure) onderzoeken uitgevoerd worden waar uiteindelijk niets mee gedaan wordt.
Naast enquêtes worden er ook vaak klantenonderzoeken gedaan met behulp van focusgroepen.

Open vragen versus gesloten vragen

Wanneer je een kleinschalig onderzoek uitvoert dan kan het heel relevant zijn om open vragen te stellen, zodat je de diepte in kan gaan met je klantonderzoek en heel goed de motivatie achter antwoorden te weten kan komen. Bij een grootschalig onderzoek ligt de voorkeur bij gesloten vragen. Het voordeel van gesloten vragen is dat je ze gemakkelijker in een analyse kan gieten en grafieken kan uitdraaien.

Ook als je bijvoorbeeld verbanden wilt leggen met een statistiekprogramma als SPSS dan zijn meerkeuzevragen of schaalvragen ideaal.

Een ander groot verschil tussen open en gesloten vragen is dat je bij open vragen mensen triggert om zelf te zeggen wat in hen opkomt (voor de een fijn, voor de ander niet), terwijl vragen met aangeboden opties gemakkelijker en sneller te beantwoorden zijn. Er is niet per se iets dat beter is, het hangt totaal af van de grootte en het doel van je onderzoek. Je kunt natuurlijk ook open en gesloten vragen combineren.

Hoe werkt Google Forms?

Er zijn verschillende programma’s om surveys mee uit te voeren. Voor iedereen met een Google-account is Google Forms een uitstekende keuze. We vertellen je hieronder uitgebreider over het werken met het programma.

  1. Je kunt starten met het maken van je eigen survey via de Google Forms app iOS of Android, of via desktop via https://www.google.nl/intl/nl/forms/about
  2. Maak een nieuwe vragenlijst aan. Hierbij kun je een inleiding, afsluiting en vragen (eventueel met afbeeldingen en filmpjes) toevoegen.
  3. Pas de opmaak eventueel aan, bijvoorbeeld met je bedrijfslogo en met een achtergrondkleur die matched met je huisstijl. Het is ook mogelijk om het lettertype aan te passen.
  4. Bekijk de preview. Naar wens? Dan kun je de vragenlijst verzenden. Dit kan zowel als directe mail of door de (verkorte) link te genereren, die je kunt verspreiden waar je maar wilt.
  5. Via het formulier kun je tevens de antwoorden inzien. Je ziet binnen het programma een duidelijk overzicht in grafieken. Daarnaast kun je de gegevens als Excel-spreadsheet of als .cvs exporteren.

Vragen toevoegen in Google Forms

Surveyvragen kun je in Google Formulieren gemakkelijk toevoegen en verwijderen. Dit zijn de mogelijkheden betreft je vragen:

  • Kort antwoord of alinea: Hier kun je een open vraag stellen waarbij iemand de mogelijkheid heeft om een kort of lang antwoord te geven.
  • Meerkeuze of selectievakken: Hier voeg je meerdere antwoorden toe waaruit iemand kan kiezen. Wanneer iemand meerdere opties kan selecteren, dan kies je voor het selectievak. Bij meerkeuze moet iemand één antwoord kiezen.
  • Dropdownmenu: Je kunt je vragen ook vormgeven in de vorm van een dropdownmenu. Dit is handig wanneer er extreem veel opties zijn en dit bij meerkeuze of selectie te onoverzichtelijk wordt.
  • Lineaire schaal: Dit is voor vragen waarbij je op een schaal van 1 tot en met … (max 10) kunt laten kiezen tussen bijvoorbeeld ‘niet mee eens’ tot ‘mee eens’, of ‘leuk’ tot ‘niet leuk’, et cetera.
  • Meerkeuze- of selectievakraster: Als je meerdere meerkeuze- of selectievragen wilt toevoegen dan kun je ze hier overzichtelijk weergeven. Dit kan zolang de antwoordopties allemaal hetzelfde zijn.
  • Afbeeldingen en video’s toevoegen: Indien je iemand iets wilt tonen dan is dat ook mogelijk. Je kunt bestanden uploaden of zelfs direct via Google Drive invoeren.

Maak gebruik van Google G-Suite

Maak je binnen je bedrijf vaak gebruik van Google Forms of andere tools van Google? Dan is het verstandig te kiezen voor G-Suite, de zakelijke all-in-one oplossing van Google. Hiermee krijg je behalve volledige toegang tot Google Forms en integraties hiervoor ook toegang tot ander andere een zakelijke G-mail omgeving, Google Drive, gedeelde Google agenda’s en de Google Meet toepassing voor beeldbellen binnen je bedrijf.