Om hoog in Google te ranken, is het van belang dat je content, sitetechniek en autoriteit dusdanig geoptimaliseerd zijn dat deze zo goed mogelijk aansluiten bij het ranking algoritme van de zoekmachine. Dit algoritme wordt meerdere keren per jaar aangepast, waardoor het tevens van belang is dat je continu bezig blijft met het SEO optimalisatieproces. In dit artikel vind je 15 praktische tips voor het verbeteren van je SEO.

SEO tips online marketingbureau

Het algoritme van Google

Voor de beoordeling van je website kijkt Google naar meer dan 200 factoren. Al deze factoren kunnen onder een van de drie hoofdpilaren van SEO geplaatst worden:

  • Content
  • Techniek
  • Autoriteit

Niet alle factoren wegen uiteraard even zwaar in de beoordeling. Daarnaast wordt het algoritme wel eens aangepast, zoals met de aangekondigde Google UX update voor 2021. Het is onmogelijk om in dit artikel alle invloedrijke factoren op je siteranking te behandelen, dus zoomen we in op de belangrijkste SEO optimalisaties waarmee je direct aan de slag kunt.

De invloed van content op SEO

We beginnen met het behandelen van contenttips als invloed op je ranking.

1.      Gebruik relevante keywords in je content

Ga op zoek naar woorden waarop je gevonden wil én kan worden. Met een tool als Google Keyword Planner of Mangools kun je bijvoorbeeld checken op welke zoektermen en vergelijkbare keywords vaak gezocht wordt en wat de concurrentie op deze zoekwoorden is.

Gebruik de keywords regelmatig, maar ga niet keywords stuffen (tekst volproppen met zoekwoorden), want dan beoordeelt de zoekmachine de tekst onnatuurlijk. Wissel daarnaast short tail keywords af met long tail keywords. Vooral de long tail keywords worden in de toekomst steeds belangrijker (ook met het oog op de opkomst van voice search). Verwerk de belangrijkste keywords ook in je koppen.

2.      Zorg voor voldoende woorden per pagina

Iedere pagina op je website heeft in principe minimaal 300 woorden nodig om überhaupt te kunnen ranken in Google. Nóg beter is het om het aantal woorden per pagina uit te breiden – Content Is King! Voor blogs gaat de voorkeur uit naar 800 tot 1200 woorden per artikel.

Missen je huidige pagina’s voldoende content, dan is het zeker een pre om deze pagina’s uit te breiden met tekst (met daarin verwerkt keywords).

3.      Wissel tekst af met multimedia

Naast relevante teksten is het slim om je content af te wisselen met multimedia, zoals afbeeldingen, video’s, screenshots, infographics, tabellen en grafieken. Dit maakt de tekst beter leesbaar en interessanter. Bovendien vergroot het de kans dat bezoekers langer op je pagina blijven. En hoe langer men op jouw pagina blijft (dwell time), hoe relevanter je website beoordeeld wordt. Ook bullet lists hebben een positief effect.

Bijkomend voordeel: uit onderzoek van Moz blijkt dat content die afgewisseld wordt met multimedia meer likes en shares krijgt, hetgeen ook weer goed is voor je SEO.

Geef je afbeeldingen overigens alt attributes mee wanneer je ze toevoegt in de back end. Deze kunnen namelijk ook weer ranken in Google Images.

SEO tips
Met een alt-tag kun je ook gevonden worden in Google Images

4.      Optimaliseer snippets

De meta data zijn heel belangrijk voor Google, omdat je daarop rankt. In de zoekmachine zie je voor pagina’s de snippet, die standaard bestaat uit een meta title, meta description en URL.

Let op: in principe zijn de meta title en description lengte gebaseerd op pixels en niet op karakters. Pixels zijn echter erg moeilijk te meten in een tekstbewerkingsprogramma. Het aangegeven aantal karakters is daarmee een vrije conversie van het aantal pixels naar karakters. Vooral de meta title is van belang voor de positie waarop je rankt bij welk keyword. Zorg dat je in de meta data altijd het belangrijkste keyword verwerkt. Daarnaast moeten de meta data, oftewel de snippet zoals weergegeven in Google, aantrekkelijk zijn om op door te klikken.

Om dit nóg aantrekkelijker te maken kun je voor bepaalde pagina’s rich snippets optimaliseren, waarbij je bijvoorbeeld een afbeelding, aantal sterren of event data in de zoekmachine laat zien. Meer over het toevoegen van rich snippets lees je hier.

Metatitle optimaliseren

5.      Voeg headings op de juiste manier toe

Iedere pagina op je website kan maar één H1 hebben (titel). Zorg dat je hierin het belangrijkste keyword verwerkt. Maak overige koppen H2, subkoppen H3, et cetera. Google ziet overigens de H1 en H2 als belangrijker dan de overige tekst, de andere koppen zijn minder belangrijk. Klinkt wellicht als een open deur, maar het is toch iets dat vaak niet op de juiste manier toegepast wordt. Bij verkeerde toepassing breng je Google als het ware in de war, hetgeen een negatief effect kan hebben op de rankings.

6.      Interne linking toepassen

Wanneer je een tekst schrijft met daarin bepaalde termen of onderwerpen die op een ander deel van je website ook al aan bod komen, dan is het slim om intern door te linken. Hiermee verspreid je je paginawaarde naar andere pagina’s op je website, waardoor de vindbaarheid vergroot wordt.

7.      (Nieuwe) content is key

Hoe goed je website ook is, wanneer deze inactief is dan kan Google gaan denken dat deze niet meer in gebruik is. Hierdoor kunnen je rankings automatisch gaan zakken tegenover websites die wel bezig zijn met optimalisatie. Daarom is het slim om regelmatig nieuwe content toe te voegen. Het is niet voor niets dat bijna iedere website een blog heeft. Daarnaast zorgt meer content ervoor dat je op meer keywords gevonden kunt worden.

Een blog is dus zeker een aanrader. De artikelen kun je tevens nog delen op social media en Google Mijn Bedrijf, waardoor je wellicht meer bezoekers krijgt, hetgeen ook weer een positief effect heeft op de beoordeling van je website.

De invloed van techniek op SEO

De techniek van de website zorgt er enerzijds voor dat de website naar behoren functioneert. Anderzijds hebben verschillende onderdelen van de techniek invloed op je rankings.

8.      Zorg voor een mobile friendliness website

Eind 2018 is Google overgegaan op de mobile first crawler, wat betekent dat Google een website qua techniek in eerste instantie beoordeelt op de prestaties op mobiele apparaten. Kortom, zorg ervoor dat je website bruikbaar is op verschillende schermen van smartphones en tablets.

9.      Beveilig met SSL-certificaat

Met een SSL-certificaat kun je je website markeren als beveiligd, hetgeen Google als belangrijk classificeert. Een SSL-certificaat kun je vaak gelijktijdig aanschaffen bij je hostingpakket. Soms is dit inbegrepen in de prijs, soms kost dit een los bedrag per jaar (vaak rond €50).

Naast dat dit een rankingfactor is (https://) zal het over het algemeen ook zeker een positieve invloed hebben op de mening van bezoekers over je website. Daarnaast is het volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens voor sommige websites zelfs verplicht om de gegevens van je bezoekers te beschermen middels SSL. Lees hier hoe je een SSL-certificaat aanschaft.

SSL Certificaat

10.   Optimaliseer page speed

Van een trage website wordt niemand blij, ook Google niet. Met een slechte page speed krijg je een negatievere gebruikerservaring en is de kans groter dat bezoekers je website verlaten. Op technisch gebied zijn er een aantal factoren die invloed hebben op de page speed, zoals je hostingpakket, het laden van pagina’s en afbeeldingen.

Vaak kun je al veel invloed uitoefenen met het compressen (verkleinen) van je afbeeldingen en zorgen dat die onder de 100 kB zijn. Dat kan bijvoorbeeld met een website als IloveIMG.

11.   Implementeer structured data

Structured data helpt zoekmachines bij het begrijpen van je website. Hierdoor kun je beter opvallen door middel van rich snippets. Daarnaast levert het je in het algemeen hogere posities op. Om structured data te implementeren schakel je het best een developer in. Die kan middels implementatiedocumentatie (Schema.org) stukjes code, meestal J-SON, in je HTML implementeren.

12. Voorkom duplicated content

Plagiaat is natuurlijk niet wenselijk, zowel niet kopiëren vanaf andere websites als dubbele content binnen je eigen pagina. Dit heeft een negatief effect op je rankings. Mocht je nu toch dubbele pagina’s hebben, dan is het van belang dat je middels canonicals aan de zoekmachine vertelt welke pagina de originele is. Zo weet de zoekmachine welke pagina geïndexeerd moet worden.

13. Verwijder of redirect pagina’s met negatief crawling effect

Wanneer een pagina slechte resultaten behaalt, achterhaald is of zelfs helemaal niet meer werkt, dan is het slim om de pagina te verwijderen of indien van toepassing te redirecten. Zo voorkom je dat de zoekmachine crawling problemen krijgt.

14. Robots.txt en XML Sitemap

Ondanks dat Google zelf een algoritme inzet, kan het natuurlijk nooit kwaad om de zoekmachine een handje op weg te helpen met indexeren. Dat doe je met een XML Sitemap en een Robots.txt.

  • XML Sitemap: hier neem je pagina’s op die wel geïndexeerd moeten worden
  • Robots.txt: hier vertel je juist welke pagina’s niet geïndexeerd moeten worden

Zo kun je bijvoorbeeld de pagina’s met algemene voorwaarden en privacyverklaring uitsluiten. De XML Sitemap kun je overigens indienen bij Google Search Console.

Search console

De invloed van autoriteit op SEO

Is je website technisch gezien in orde? Voeg je op frequente basis nieuwe content toe? Maar toch zijn je concurrenten je voor in Google? Als dit herkenbaar voor je is, dan is de autoriteit van je website wellicht niet op orde.

15. Genereer kwalitatieve links

Je kunt zelf nog zo hard schreeuwen dat je de beste bent, maar het is een stuk geloofwaardiger als anderen dat over jou zeggen. Zo denken ook zoekmachines. Wanneer externe kwalitatieve websites een linkje naar jou plaatsen, dan is dat positief voor je posities in de zoekmachine. Je autoriteitswaarde en de kwaliteit van de externe links wordt o.a. bepaald door:

  • De waarde van de websites die naar je linken (hun eigen autoriteit)
  • De positie en het keyword waaronder de link staat
  • Hoeveel andere links er in het artikel staan
  • Het aantal verschillende websites dat naar je linkt
  • Of de links do-follow zijn (traceerbaar voor zoekmachine)

Meer links (referring domains) kun je inkopen, want veel websites vragen een vergoeding voor een artikelplaatsing met do-follow link. Andere manieren zijn bijvoorbeeld je netwerk aanspreken of het uploaden van artikelen op gratis websites. Let op, wanneer je link geplaatst wordt op een website van lage kwaliteit, dan kan dit ook een negatief effect hebben op je rankings.

Een andere manier die regelmatig toegepast wordt is linkruil. Deze techniek is echter achterhaald en wordt in het ergste geval flink afgestraft voor Google.

Tot slot: monitor en optimaliseer

SEO is een lange termijnproces. Verwacht niet van de ene op de andere dag resultaat, maar bouw aan je posities. En onthoud: eenmaal een goede positie geeft geen garantie voor de toekomst. Houd bij voorkeur de aankomende Google updates in de gaten en speel daar tijdig op in. Blijf steeds optimaliseren en ga voor het maximale resultaat. Succes!