Wat is DOOH?

DOOH staat voor Digital Out-of-Home en verwijst naar digitale, openbare reclame. DOOH gaat een stapje verder dan OOH, oftewel Out-of-Home, dat we kennen als ‘stilstaande’ outdoorreclame, bijvoorbeeld uithangborden, posters in abri’s of billboards langs de weg. Bij Digital Out-of-Home kun je je boodschap verspreiden aan de hand van bewegend beeld die je in slots kunt inkopen. 

reclameborden in new york

Programmatic inkopen van advertentieruimte 

Als je wilt adverteren via digitale schermen dan kun je programmatic inkopen, oftewel realtime bidding op advertentieruimte. Door tijdsloten in te kopen kun je heel specifiek bepalen op welke momenten je zichtbaar wilt zijn. Denk hierbij aan een reclame van een restaurant in de buurt net voor etenstijd. 

In Nederland zal DOOH naar verwachting een steeds prominentere plek krijgen in het straatbeeld. We zien het nu vooral in de grote steden of op digitale billboards langs de snelweg. Tevens komen we het steeds vaker bij bushokjes tegen. 

Voordelen van Digital Out-of-Home 

De voordelen van DOOH ten opzichte van OOH zijn groot. Je dient echter wel rekening te houden met een groter marketingbudget wanneer je voor DOOH kiest. 

  • Zelf bepalen op welke tijdstippen je de uiting wilt tonen. 
  • Inspelen op actualiteiten, zoals een periode, maar je kunt bijvoorbeeld ook bijvoorbeeld kiezen voor uitzenden vanaf een bepaalde temperatuur. 
  • Advertentiemateriaal kan snel aangepast worden, gemakkelijker dan bijvoorbeeld alle posters uit abri’s vervangen, alles werkt digitaal. 
  • Door realtime bidding kun je dus ook op het laatste moment nog snel een campagne opzetten, zonder dat je daar ruime tijd vooraf advertentieruimte voor hebt moeten reserveren. 
  • Live uitzenden is op sommige locaties mogelijk en zal mogelijk in de toekomst aan populariteit winnen. 
  • Doordat je werkt met bewegende beelden heb je meer opties om de bezoeker emotioneel gezien in je boodschap te trekken, omdat bewegend beeld vaak sneller een gevoel opwekt dan stilstaand beeld. 
  • Bewegende beelden vallen meer op in het straatbeeld, zeker nu DOOH op dit moment nog relatief vernieuwend is. 

Meetbaar maken 

Het lastige van Out-of-Home is de effectiviteit meten. Het wordt dan ook voornamelijk voor branding ingezet, omdat je de effectiviteit niet terug kan leiden naar een concreet cijfer / Return on Investment. Men werkt aan manieren om cijfers beter inzichtelijk te krijgen, zoals offline winkelbezoeken op een slimme manier koppelen aan Google Search.