Black Friday staat weer voor de deur, een van de grootste koopevent van het jaar. Op 27 november 2020 staan tal van online shops voor je klaar met de hoogste kortingen. Daarop volgen Cyber Weekend (28 en 29 november) en Cyber Monday (30 november).
Verkoop je zelf producten of diensten en ben je op zoek naar manieren om zelf zo effectief mogelijk in te spelen op dit event? In dit artikel geven we een aantal voorbeelden en tips waarmee je zorgt dat je opvalt tussen het overvolle aanbod.
Wat is Black Friday?
Black Friday valt ieder jaar op de vrijdag na Thanksgiving en is het startschot voor het doen van de kerstinkopen. Dit festijn komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten en staat vooral bekend van beelden waarbij er ellenlange rijen voor de winkels staan al vóór de openingstijd. Na opening is het een race tussen klanten wie de beste deals te pakken krijgt.
Het event Black Friday en de daaropvolgende dagen Cyber Weekend en Cyber Monday zijn vanuit de VS overgewaaid en worden tegenwoordig ook uitgebreid in ons land gevierd. Gelukkig hoef je daarvoor niet al vroeg in de rij voor de winkels te wachten, want tegenwoordig scoren we de beste deals gewoon online.
Tijdig inspelen op Black Friday
Verkoop je zelf producten of diensten? Dan kan het een slimme zet zijn om mee te doen aan Black Friday, mits je het goed aanpakt. Denk goed na over de promotie die je wilt voeren en op welke manier je die onder de aandacht gaat brengen. Het zou zonde zijn om de plank mis te slaan, daarom een aantal tips!
Een knallende promotie
Kortingen tot 30% op nieuwe collecties en tot 90% op oude collecties zijn geen uitzondering tijdens Black Friday. Wil je als onderneming meedoen aan Black Friday, dan is het dus belangrijk om zelf ook met een knallende promotie te komen.
Hoewel je natuurlijk rekening moet houden met je winstmarge, kun je echt niet aankomen met een actie die eigenlijk helemaal geen ‘Black Friday actie’ is. Geef je normaal bijvoorbeeld 5% korting bij een inschrijving op de nieuwsbrief, doe dan eens lekker gek en kies voor 25% (afhankelijk van wat bij het product past natuurlijk). Om toch lekker te blijven verdienen, kun je ervoor kiezen om de korting pas te geven bij een minimaal bestelbedrag.
Een andere leuke actie is bijvoorbeeld een gratis weggevertjes bij een bestelling. Dit is tevens een goede tactiek om een nieuw product onder de aandacht te brengen. Of wat dacht je van een gratis bijzondere cadeauverpakking voor kerstinkopen? Zo zal de klant op een later tijdstip zeker nog op een positieve manier aan je denken.
Promotie via eigen kanalen
Je Black Friday deal breng je natuurlijk onder de aandacht via je eigen kanalen, zoals je website, social media en eventueel je nieuwsbrief. Zorg dat de actie op je website prominent in beeld is, zorg voor goede SEO en maak eventueel een speciale Black Friday landingspagina waarop je alle deals in één overzicht weergeeft. Zo kun je via de zoekmachine nieuwe klanten aantrekken én je huidige directe klanten bedienen.
Met social media kun je je Black Friday boodschap op een ludieke manier weergeven, en de nieuwsbrief leent zich perfect om huidige klanten naar je terug te ‘lokken’. Je zou de aanbiedingen via nieuwsbrief zelfs nog kunnen personaliseren.
Let op, sommige aanbieders kiezen ervoor om de Black Friday actie alleen op nieuwe klanten te richten. Dit zouden we echter niet aanraden, omdat je hiermee je huidige klanten een soort van aan de kant zet. Je mag hen ook zeker belonen voor het klant zijn!
Nieuwe klanten door externe mogelijkheden
Hoewel je dus niet je huidige klanten aan de kant moet zetten, is Black Friday wel bij uitstek het moment om nieuwe klanten binnen te halen. Daarvoor moet je zorgen dat jouw actie bij potentiële consumenten onder de aandacht wordt gebracht. Daar zijn verschillende manieren voor, we noemen er een aantal.
1. Samenwerking met Black Friday vergelijkingssites
Heb je een hele aantrekkelijke promotie bedacht en wil je zorgen dat potentiële klanten deze promotie onder ogen krijgen? Een van de beste manieren om nieuwe klanten te bereiken is door samenwerkingen te zoeken met Black Friday vergelijkingssites.
Een goed voorbeeld van zo’n website is Black Friday Dealz. Deze site zet de aanbiedingen van allerlei winkels overzichtelijk voor je op een rijtje. Reken er maar op dat hun bezoekersaantallen in deze tijd een enorme piek bereiken. Een prominente plek op zo’n website kan je sales een enorme boost geven.
Dit soort Black Friday websites verzamelen over het algemeen zelf de deals, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om ze een handje te helpen. Als jij een knallende aanbieding hebt waarmee je de aandacht trekt, dan kun je altijd eens vragen naar de exposure mogelijkheden. Bovendien hebben de meeste vergelijkingssites ook opties voor bannerplaatsing of opname in de nieuwsbrief.
Opvallen op zakelijke markt?
Op ons eigen ondernemersplatform B2B2C.nl hebben we ook een speciale Black Friday Zakelijke Deals pagina, waarop we gedurende Black Friday acties op het gebied van kantoor, internet & telefonie, boekhoudtools en andere zakelijke korting voor je bijhouden. Heb je zelf een zakelijke deal die hier zeker niet mag ontbreken? Laat het ons gerust weten!
2. Doorpakken met affiliate marketing
Ben je al aangesloten bij een affiliate netwerk? Dit is een slimme manier om nieuwe klanten te bereiken. Via een affiliate netwerk zijn zowel adverteerders als publishers aangesloten. De publishers promoten je als je bijvoorbeeld interessante producten en diensten hebt of als je een bijzondere actie in het zonnetje hebt staan. Je betaalt op het moment dat er werkelijk een sale of lead plaatsvindt, de hoogte van dit bedrag kun je zelf medebepalen.
Om promotie via affiliate marketing te triggeren tijdens Black Friday, kun je bijvoorbeeld de commissie tijdelijk verhogen. Je kunt deze ook verhogen vanaf een minimum aantal sales, waardoor het voor publishers uitdagender wordt om meer omzet binnen te halen en je extra te pushen.
Vooral een samenwerking met kortingssites is relevant tijdens Black Friday, maar als je liever alleen focus op content legt, dan kun je ook promotionele artikelen laten schrijven. Je zou kunnen overwegen om een gratis product voor een review weg te geven aan de betreffende influencer(website).
Ook hebben veel publishers mogelijkheden tot bannerplaatsing en andere extra exposuremogelijkheden. Je accountmanager van het affiliate netwerk kan de opties met je doorspreken.
Affiliate marketing is overigens niet alleen interessant tijdens Black Friday, maar kan het hele jaar door voor een boost in het aantal nieuwe klanten zorgen. Meer weten over affiliate marketing en hoe je ermee start? Lees dan ons artikel Als webshop nieuwe klanten bereiken met affiliate marketing, hoe werkt dat?
3. Inzetten op SEA met productnaam
Heb je een gevestigd merk of product waar maandelijks heel wat naar gezocht wordt? Bied je hiervoor een aantrekkelijke promotie aan? Overweeg dan om tijdens Black Friday in te zetten op SEA met de naam van het product in combinatie met de korting en Black Friday. Let er wel op dat de CPC en concurrentie erg hoog kunnen zijn op deze dag, dus houd gedurende de dag goed in de gaten of je niet je volledige marge er doorheen jaagt. Uiteraard is het sowieso slim Google Shopping in te zetten om extra op te vallen met je lage prijzen.
Indien dit niet je eigen merk is, moet je natuurlijk wel even checken of adverteren op merknaam toegestaan is. Daarnaast moet je een afweging maken of dit een interessante manier is, omdat je hierbij én korting biedt, én soms redelijk wat advertentiegeld betaalt. Even aan de reken dus om te kijken of de onkosten de inkomsten waard zijn.
Opvallen is de boodschap
Ieder bedrijf, product of dienst heeft wel iets unieks. Gebruik deze uniciteit om de beste Black Friday campagne op te zetten en zo veel mogelijk resultaat te behalen. Ga er eens een aantal uren goed voor zitten, als je out-of-the-box denkt komen de leukste en innovatiefste ideeën vaak naar boven.
Door er slim op in te spelen kun je niet alleen zorgen voor liking van en binding met je huidige klanten, maar ook zorgen voor nieuwe klanten. Daar heb je op lange termijn alleen maar profijt van.
Laatste tip, meten is weten. Zorg dat je zicht houdt op je bezoekers, hun content journey en conversieratio. Welke kanalen zorgen voor de beste cijfers? Monitor en neem de resultaten en conclusies mee als les voor volgend jaar, om tijdens Black Friday 2021 je campagne nóg effectiever in te zetten. Succes!