Een webinar (web seminar) is een interactieve online uitzending die live gepresenteerd wordt en gevolgd kan worden. Met deze presentatie kun je een grote groep mensen bereiken om je boodschap aan te verspreiden. Webinars worden steeds populairder, en zeker in de tijd van corona schieten ze als paddenstoelen uit de grond.
Wil jij ook starten met het geven van webinars? Snuffel dan zeker door dit artikel en ontdek de tips om je webinar tot een succes te brengen!
Waarom een webinar geven?
Voordat we overgaan op de tips, geven we je eerst de redenen om een webinar op te zetten. Het is namelijk slim om focus te houden op het doel waarom je de presentatie geeft. Zo kun je je webinar beter afstemmen op je publiek voor het behalen van resultaat.
- Met een webinar kun je laten zien hoeveel expertise je hebt op een bepaald werkgebied. Je laat je publiek zien wat je te bieden hebt en voegt waarde voor ze toe.
- Je herinnert je doelgroep aan je bestaan en hebt een contactmoment met ze. Zo kun je steeds meer fans krijgen. Je geeft je bedrijf een gezicht en geeft ze een mogelijkheid tot interactie.
- Het is een kosten efficiënte manier van je boodschap verspreiden, omdat je met één presentatie vanuit één locatie een groot publiek kunt bereiken.
- Een webinar kun je opnemen, zodat deze ook op een later tijdstip nog waardevol is voor je bezoekers.
- Door aan je bezoekers te vragen zich in te schrijven, ontvang je meteen gegevens over je potentiële klanten. Bij toestemming kun je deze later nog koppelen aan een marketingcampagne.
Zoals je leest zijn er heel wat voordelen. Tijd om in te zoomen op het succesvol aanpakken van je webinar!
1. Goede webinarsoftware is een must
Je kunt nog zo’n goede presentatie hebben, maar als je geen goede software hebt dan is dat weinig waard. Goede webinarsoftware kenmerkt zich ten eerste door een goede verbinding met je publiek. Zowel geluid als beeld moeten goed gestreamd worden.
Goede software zorgt ervoor dat je naast goed hoorbaar en zichtbaar bent, ook mogelijkheden biedt tot het delen van je scherm en het creëren van interactie. Zo kun je bijvoorbeeld een poll toevoegen, opties bieden tot het stellen van vragen en het geven van reacties, deze direct zien en hier als presentator op inspelen.
Daarnaast kun je met goede software automatische bevestigings- en herinneringsmails sturen. Bijvoorbeeld een uur voordat de webinar begint en op het moment zelf. Ook na afloop kun je nog een automatische mail sturen, bijvoorbeeld met link naar het downloaden van de presentatie.
Er is heel wat webinarsoftware op de markt. Bekende en effectieve pakketten zijn die van GoToMeeting (ook bekend als GoToWebinar), WebinarNinja of Google Meet (onderdeel van G-Suite).
2. Zonder publiek geen succes
Oke, deze tip is wellicht een open deur. Maar we gaan er toch graag even op in hoe je dan wel publiek kan krijgen. Heb je al een overdosis aan fans, dan heb je natuurlijk geluk. Al wil je je bereik natuurlijk altijd vergroten!
Het is slim om in te zetten op social media. Door middel van gerichte targetting aan de hand van betaalde adds kun je nieuwe volgers bereiken. Wellicht heb je veel geïnteresseerden voor je webinar, maar als men er niet van op de hoogte is dat je die geeft dan kunnen ze hem ook niet volgen. Twijfel je over welk socialmediakanaal je in moet zetten? Lees dan ook even ons artikel over het kiezen van het juiste socialmediakanaal.
Heb je al een huidige e-maildatabase? Breng hen dan zeker via mail op de hoogte van je aanstaande webinar. Stuur een uitnodigingslink mee.
Ook kun je via een pop-up op je website doorverwijzen naar je webinar. Je kunt ook een landingspagina op je website maken met meer informatie en een fancy aftelklok. Eventueel zou je ook nog een Google Ads campagne op deze landingspagina kunnen zetten.
Kortom, e-mail, sociale media, je eigen website en eventueel betaalde zoekmachinemarketing kunnen ervoor zorgen dat jouw webinar meer publiek krijgt.
3. Interactie: beschouw het niet als eenrichtingsverkeer
Hoewel een webinar een vorm van one-to-many communicatie is en je als presentator de gehele groep kijkers bereikt, is het zeker van belang dat je geen stortvloed aan informatie geeft en daarbij verwacht dat je publiek braaf blijft luisteren. Integendeel, bij een goed webinar is interactie het sleutelwoord.
Bij een webinar maak je alleen via een beeldscherm contact met je publiek, waardoor je de interactie op een heel andere manier inricht dan wanneer je voor een real life volle zaal staat. De interactie creëer je daarom op andere manieren. Zorg voor een goede diapresentatie en wissel bij voorkeur veel beelden met tekst af. Maak liever wat kortere dia’s en klik eerder door, in plaats van de hele tijd op dezelfde slide te blijven hangen.
Ga daarnaast in op de vragen van het publiek of stel zelf vragen om zo reacties uit te lokken. Hier ga je tijdens het webinar op in en zo open je een conversatie met je doelgroep. Niemand vindt het immers leuk om minutenlang aandachtig te luisteren. Door interactie aan te gaan houd je de aandacht vast.
Wanneer je een webinar geeft mag je daar uiteraard voor oefenen, maar zorg ervoor dat het niet geforceerd overkomt, want daar wordt niemand blij van. Uiteindelijk kijken de meesten liever naar iemand die heel menselijk en enthousiast is (en eventueel een verspreking maakt), dan naar iemand die foutloos en emotieloos de presentatie afwerkt.
4. Focus op je doel
Een webinar geven omdat dat tegenwoordig hip is, je voelt dat het een must is of een andere soortgelijke reden, is GEEN goede reden om een webinar te geven. Bij het geven van een webinar is het van belang een duidelijk doel voor ogen te hebben en daarop te focussen. Hierbij kun je denken aan het genereren van leads, het verkopen van een cursus of boek, een handleiding geven voor het gebruik van een product (informeren), zorgen voor meer merkbekendheid, et cetera.
Je doel is je focus en hier bouw je je presentatie omheen. Introduceer aan het begin van de webinar al kort waar je het over gaat hebben. Bouw op naar je conclusie en doel en sluit je webinar af met een call-to-action. Gedurende de webinar geef je je publiek net genoeg informatie om ze te activeren en om ze te laten snakken naar meer, zodat ze voor hun gevoel wel over moeten gaan naar de volgende actie die jij triggert.
5. Blijf waardevol na afloop van het webinar
Je hebt een mooie presentatie gegeven, je had heel wat publiek, bent klaar en sluit je laptop af… Niet dus! Na je webinar is je webinar nog niet afgelopen, althans niet letterlijk. Om het maximale eruit te halen, houd je je aan een aantal pijlers.
Zo stuur je na je webinar naar iedereen die zich ingeschreven had de slides van je presentatie op, zodat ze die nog eens door kunnen kijken en aan je herinnerd worden.
Voor iedereen die niet ingeklokt heeft, maar zich vooraf wel ingeschreven had, kun je een opname van de webinar beschikbaar maken. Niet iedereen heeft immers tijd op het precieze tijdstip van je presentatie. Slim dus om deze beschikbaar te maken na afloop, om zo een groter publiek te bereiken.
Eventueel kun je tijdens of na de presentatie nog aan je publiek vragen waar ze graag nog meer over te weten komen. Zo heb je alvast inspiratie voor je volgende webinar.
De e-maildatabase die je hebt verzameld kun je overigens (bij toestemming) ook nog voor andere doeleinden inzetten, bijvoorbeeld nieuwsbrieven met leuke content, korting of aanbod van producten en diensten.
Tot slot monitor je resultaten. Wat ging goed, wat kan effectiever, hoeveel kijkers had je en wat zou je volgende keer anders aanpakken? Hoeveel kijkers zijn werkelijk ingegaan op je call-to-action? Analyseer de resultaten, leer hiervan en stem hier je toekomstige communicatie steeds op af. Veel succes!