Je boodschap de wereld inbrengen middels een persbericht, dat willen er velen onder ons. In de praktijk is dit vaak net iets lastiger. Waar het ‘vroeger’ nog wel eens voldeed om jouw bericht naar enkele redactieadressen te sturen, is het tegenwoordig een hele kunst om op te vallen tussen de honderden persberichten die redacties binnenkrijgen. Bovendien word je steeds vaker doorgestuurd naar betaalde advertenties.

Benieuwd naar tips om jouw persbericht vorm te geven en te zorgen voor een gratis plaatsing? We delen ze in dit artikel.

man leest krant

Een persbericht met nieuwswaarde

Voordat je begint met schrijven is het belangrijk dat je goed duidelijk hebt wat de boodschap van je persbericht is en wat je ermee wilt bereiken. Je stelt jezelf de belangrijkste vragen:

  • Wat heeft de lezer aan mijn persbericht?
  • Heeft mijn persbericht nieuwswaarde?
  • Waarom zouden kranten en tijdschriften dit persbericht (gratis) willen plaatsen?

Als een persbericht geen nieuwswaarde heeft en het is niet interessant voor de lezer, dan kun je er vrijwel van verzekerd zijn dat:

  1. Je persbericht genegeerd wordt
  2. Je doorgestuurd wordt naar afdeling ‘Adverteren’

Dit wil je natuurlijk niet met je persbericht. Je steekt er energie in met als doel een gratis plaatsing. Met onderstaande tips vergroot je de kans op plaatsing.

Tijd = geld

Let op: besef je eigenlijk bij voorbaat al dat jouw bericht meer een advertentie is zonder nieuwswaarde? Dan is het in principe zonde om tijd erin te steken, zeker onder het motto tijd = geld. Denk dan na of je je boodschap zo kunt verdraaien dat er wel nieuwswaarde in zit of wacht met een persbericht totdat je wel iets van nieuwswaarde hebt.

Tips inhoud persbericht

Een goed persbericht begint met een aantrekkelijke kop. Dit is een korte titel / samenvatting van het nieuws in het kort. De lezer moet er vragen bij krijgen en benieuwd zijn naar de wie/wat/hoe/waar.

  • De titel moet triggeren om verder te lezen: De inhoud van je artikel moet uiteraard pakkend en nieuwswaardig zijn. Verder zijn er een aantal richtlijnen voor het opstellen van de tekst.
  • Tekst moet oprolbaar zijn: je richt je persbericht zo in dat de belangrijkste informatie aan het begin staat en de minst belangrijke informatie op het einde. Schrapt de redactie de laatste of meerdere laatste alinea’s? Dan is het nog steeds een goed en kloppend stuk om te lezen. Dit wordt bedoeld met oprolbaar.
  • Tekst moet helder geschreven zijn zonder al te veel jargon (tenzij je het naar een vakblad stuurt).

Daarnaast behandelt een goed persbericht de inhoud van de volgende vragen – de vijf W’s & H. In de intro geef je al kort en krachtig antwoord op deze vragen en in de alinea’s daarna werk je ze verder uit.

  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Wanneer
  • Waarom
  • Hoe

Is je persbericht klaar? Laat deze door meerdere mensen nalezen en leg hem zelf een paar dagen aan de kant. Beoordeel je eigen tekst een paar dagen later nog een keer. Is dit interessant voor jouw perslijst? Op welke manier kun je het nóg interessanter en nieuwswaardiger maken? Heeft het niet te veel weg van een advertentie?

man aan het typen

Tips opmaak persbericht

Naast een sterke inhoud, moet een persbericht ook qua opmaak aan een aantal eisen voldoen. Respecteer deze regels:

  1. Zet bovenaan je bericht: PERSBERICHT
  2. Noteer eventueel de datum en plaats. De plaats kun je ook noemen in de eerste alinea van je persbericht indien dit van belang is voor de inhoud.
  3. Eindig je persbericht met een stippellijn en: EINDE PERSBERICHT
  4. Sluit af met de volgende tekst: Noot voor de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met … (naam + contactgegevens)

Voorbeeld

Datum: 30-03-2020
Plaats: Eindhoven

—– PERSBERICHT —–

Eindhoven – Online marketingbureau The Content Case (TCC) breidt binnenkort uit met een nieuwe website voor ondernemers: B2B2C.nl. Op dit online platform kunnen ondernemers tips vinden op het gebied van verzekeringen, telefonie, travel en andere zakelijke onderwerpen. TCC begon deze website omdat ze merkten dat er veel vraag was naar een dergelijk ondernemersplatform voor én door ondernemers. De website gaat live in april.

… nu oprolbare inhoud, quotes doen het hierin ook goed …

—– EINDE PERSBERICHT —–

Noot voor de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met Yvonne Bierings, 06 509 304 66, [email protected]

Tips voor het versturen van je persbericht

Je bent al een heel eind met je persbericht. De hele inhoud staat klaar en je bent klaar om te versturen. En nu? Hoe kom je aan die lijst met contacten? Hier komt een tijdrovende klus om de hoek kijken. Manieren om een perslijst te verzamelen zijn:

1.      Connecties!
Ken je iemand die een goede perslijst voor je klaar heeft liggen? Kijk er wel altijd doorheen en vul aan of schrap waar nodig.

2.      Zelf aan de slag
Maak een lijst met relevante kranten en vakbladen. Google is your best friend. Probeer indien mogelijk het persbericht al aan de juiste afdeling of persoon te richten.

3.      Database opkopen
Er zijn genoeg databases op te kopen in de branche waar jij je op richt.

4.      Aansluiten bij een platform
Er zijn verschillende platformen waar je betaalde persberichten kunt plaatsen. Bijvoorbeeld ANP Pers Support

Zoals je waarschijnlijk duidelijk is, gaat dit je óf veel tijd óf geld kosten. Het voordeel is wel dat als je eenmalig een perslijst maakt je deze in de toekomst ook nog kunt gebruiken. Je hoeft hem dan alleen maar bij te werken.

Eenmaal je perslijst verzameld? Tijd om te versturen! Daarbij volg je de volgende tips:

  • Zet in de titel: ‘Persbericht’ + een korte titel die triggert om verder te lezen en die de lading van het persbericht dekt.
  • Zet alle ontvangers in de BCC, zodat niemand elkaars mailadres kan zien.
  • Krijg je mails terug, bijvoorbeeld om dat iemand met vakantie is of er niet meer werkt? Ga dan op zoek naar een nieuw mailadres, want tegen de tijd dat de vakantieganger jouw persbericht lees is het alweer oud nieuws.

Volg je persbericht op en houd in de gaten of het geplaatst wordt, bijvoorbeeld via Google News en via Analytics. Zie je het verschijnen in een grote krant? Dan is de ervaring dat andere kranten snel volgen.

Wij wensen je alvast veel succes met je persbericht. Kom je er niet uit, heb je hulp nodig bij het schrijven of het verzamelen van een perslijst? Neem dan contact op met The Content Case, wij helpen je graag vooruit met je PR!