Wil je graag hoger in de zoekmachine ranken? Dan is het belangrijk dat je zowel je content, sitetechniek en autoriteit optimaliseert. Stop je al je aandacht in één van deze drie, en laat je de andere twee links liggen, dan ga je waarschijnlijk niet snel de resultaten bereiken waar je op hoopt.

Om te achterhalen waar verbeterpunten liggen die je snel kunt doorvoeren en die je voor de lange termijn op de planning moet zetten, kun je het beste een complete SEO-check (laten) uitvoeren. Welke onderdelen van je website neem je dan onder de loep?

Een goede balans in geoptimaliseerde content, techniek en autoriteit is de sleutel naar SEO-succes!

SEO adviesrapport The Content Case jubileum

Content voor SEO – Bezoekers binnenhalen én behouden

Relevante content met de juiste keywords is belangrijk om te ranken in de zoekmachine. Dit zijn immers de teksten waarop je gevonden wordt. Met alleen het plaatsen van de juiste keywords in je teksten kom je er echter niet. Let ook op de volgende zaken:

  • Meta data: in de meta title en description moet het meest relevante keyword naar voren komen. Daarnaast mogen de meta data niet te lang zijn, want dan breekt de zoekmachine (bijvoorbeeld Google) de tekst af en ben je niet meer aantrekkelijk om op door te klikken.
  • Alt attributes: door je afbeeldingen alt attributes mee te geven kun je ook op Images gevonden worden.
  • Headings: de kop moet als H1 staan, de belangrijkste headings in H2. Subkoppen in H3. Ga je deze koppen allemaal door elkaar gebruiken, dan is dit slecht voor je rankings.
  • Content lengte en nieuwigheid: keywordstuffing is verleden tijd, het is belangrijk dat je de belangrijkste keywords op een natuurlijke manier in een tekst verwerkt. Content lengte speelt hierbij ook een belangrijke rol. Door regelmatig nieuwe content te plaatsen laat je zien dat je site nog actief is.
  • Duplicate content of pagina’s die dubbelop zijn: wanneer je te veel pagina’s hebt die over hetzelfde gaan, dan gaan ze met elkaar concurreren. Afgestraft worden op duplicate content kun je vermijden door het instellen van canonicals.
  • Interne linking: indien relevant link je interne pagina’s aan elkaar.

Onder andere deze punten zijn van belang bij het optimaliseren van je content voor ranking in de zoekmachine. Wil je advies op het gebied van content en wil je hiervoor een effectieve strategie opstellen? The Content Case helpt je graag, neem dan contact met ons op.

Techniek voor SEO – Een goede basis

Je content kan nog zo sterk in elkaar zitten, wanneer de techniek van je website gebreken vertoont, dan heeft dat niet alleen een negatief effect op je rankings, maar ook op hoe bezoekers je website ervaren. Denk hierbij aan de volgende onderdelen:

  • Laadsnelheid: van een langzame website wordt niemand blij. Voor je het weet zijn bezoekers hun geduld verloren en gaan ze naar je concurrent.
  • Mobile friendliness: als men via mobiel je website bezoekt en deze niet goed leesbaar is dan zijn je bezoekers waarschijnlijk zo weer weg. Ook Google wordt hier niet blij van, het is namelijk een belangrijke factor voor ranking.
  • Structuur: bezoekers moeten weten hoe ze snel bij de gewenste pagina’s komen, dus een goede structuur is belangrijk. Ook zoekmachines als Google willen weten hoe ze je site moeten indelen, waardoor een XML Sitemap en Robots.txt belangrijk zijn. Bepaalde links maak je no-follow, zoals de privacy policy en disclaimer.
  • Errors en redirects: broken links of pagina’s die geen toegevoegde waarde hebben moeten gefixt worden en eventueel doorgelinkt worden naar een andere interne pagina.
  • SSL-certificaat: laat zoekmachines én gebruikers weten dat je website goed beveiligd is.

Hoewel je website er op het oog heel goed uitziet, kan het toch zo zijn dat er verbeterpunten in de techniek liggen. Sommige punten daarvan pas je eenmalig en relatief snel aan, dus het zou zonde zijn om deze kansen te laten liggen. Wil je advies voor het optimaliseren van de techniek van je website, neem dan contact met ons op.

Autoriteit voor SEO – kwalitatief linkprofiel

Je kunt over jezelf zeggen dat je de beste bent, maar zoekmachines vinden het beter als anderen dat doen. Daarom is het belangrijk om te werken aan een kwalitatief linkprofiel. Hierbij kun je niet alleen bezoekers binnenhalen via andere websites, maar ga je ook hoger scoren in zoekmachines.

  • Verwijzende domeinen: zorg ervoor dat andere kwalitatieve en relevante websites naar je linken. Hierbij kijk je of het onderwerp matcht met jouw website, maar ook of de waarden van de referring domains hoog genoeg zijn voor jouw website (Trust Flow, Citation Flow, Referring Domains). De waarden kun je analyseren aan de hand van verschillende tools. Of een link op die website relevant is hangt dus af van je eigen waarde en die van het referring domain.
  • Broken links en niet-kwalitatieve links: word je vernoemd op websites die niet kwalitatief genoeg zijn (bv sluit niet aan qua topic of waarden zijn slecht) dan is het beter om die links te laten verwijderen of in te dienen via een disavow, waarbij die link niet meer meegenomen wordt voor de waarde van je website.

Verwijzingen van sterke domeinen kun je op verschillende manieren krijgen, bijvoorbeeld door een relevant persbericht geplaatst te krijgen, maar ook door links in te kopen. Let op, pak je dit verkeerd aan, dan kan dit (zeker op lange termijn) in je nadeel werken en kun je zelfs afgestraft worden door zoekmachines. Hulp nodig bij het opbouwen van een sterk linkprofiel? Neem dan contact met ons op.

Complete SEO-check uitvoeren

Bovenstaande punten analyseer je aan de hand van verschillende SEO-tools, waarna je uit de cijfers conclusies trekt en actiepunten opstelt, zowel voor de korte als de lange termijn. Wil je graag een complete SEO-check laten uitvoeren en een SEO adviesrapport ontvangen? The Content Case analyseert je hele website op het gebied van content, techniek en autoriteit en geeft je concrete actiepunten. Deze actiepunten kun je vervolgens zelf uitwerken, of ook door ons (deels) laten implementeren.

OKTOBER JUBILEUMMAAND: SEO Adviesrapport ACTIE!

In oktober (2020) is het een jaar geleden dat wij, Joost Zengers en Yvonne Bierings, The Content Case hebben opgericht. En dat willen we graag met jullie vieren! Speciaal voor dit jubileum hebben we de gehele maand oktober een mooie maandactie voor je klaarstaan!

The Content Case jubileum SEO adviesrapport