Heb je een webshop? Dan is het belangrijk dat je productteksten dusdanig ingericht zijn dat deze aanzetten tot verkoop. Dat doe je het beste met teksten waarin je nadruk legt op de voordelen en het ‘probleemoplossend vermogen’ van het product. Daarnaast houd je rekening met SEO. In dit artikel zetten we een aantal concrete tips voor je neer, zodat je er zelf mee aan de slag kunt.

man in magazijn

Waar moet een goede productomschrijving aan voldoen?

Een sterke productomschrijving kan de verkoop van een product maken of breken. Geef je bijvoorbeeld te weinig informatie, dan zien je bezoekers misschien geen reden om het product te kopen of begrijpen ze niet helemaal hoe het werkt. Geef je te veel lappen nietszeggende tekst, dan haken zijn wellicht ook af, omdat ze geen zin hebben om het helemaal te lezen. Bovendien moet de hoeveelheid informatie en de inhoud goed afgestemd zijn op product en doelgroep. Stel je hebt een sportschoen, wat wil je dan hierover weten voordat je besluit de schoen te kopen, behalve een goede foto, en wat is wat minder interessant. Is de sportschoen bijvoorbeeld waterdicht, dan is dat erg handig om te weten, maar een heel verhaal over hoe dat gemaakt is, is dan weer niet zo interessant voor iemand die simpelweg een schoen zoekt.

rode nike sportschoen

1. Stem de productomschrijving af op de doelgroep

Wie is je doelgroep en wat is hun voorkennis? Door vooraf een buyer persona, oftewel een fictief en gedetailleerd voorbeeldprofiel van de koper op te stellen, kun je qua inhoud van de omschrijving beter inspelen op verwachting, maar ook bijvoorbeeld het doel van de koper.

Houd in je productomschrijving rekening met de voorkennis van de doelgroep en beslis welke tone-of-voice er het beste bij past. Moet je bijvoorbeeld bepaalde gerelateerde begrippen uitleggen? Spreek je de potentiële koper aan met u of je?

2. Leg nadruk op voordelen en probleemoplossend vermogen

Heeft je product iets unieks? Wat zijn goede redenen om dit product te kopen? Zet de pluspunten overzichtelijk op een rijtje, bijvoorbeeld door middel van een opsomming. Je kunt deze punten gedetailleerder uitwerken in je omschrijving.

De eerste zin van de omschrijving moet catchy zijn en triggeren om verder te lezen. Een goede tactiek is daarom om in de eerste zin direct een ‘herkenbaar probleem’ aan te kaarten dat je kunt oplossen door het kopen van dit product. Bedenk dus waarom jouw product het leven van je klant makkelijker of beter kan maken.

3. Perceptie: bijvoeglijke naamwoorden en storytelling

Niet iedereen is fan van het gebruik van bijvoeglijke naamwoorden, omdat men dit minder zakelijk en to-the-point vindt. Toch kan het gebruik hiervan helpen om het product te verkopen, zeker bij luxeproducten. Zet je omschrijving om in een verhaal waarbij de klant bijna vergeet dat hij aan het kopen is, en helemaal opgaat in het zelf hebben van het product. Door het benadrukken van zintuiglijke ervaringen krijgt je potentiële koper het gevoel dat hij het product ziet, voelt of ruikt.

Ook kun je gebruikmaken van de kleurenpsychologie in productteksten. Dit wordt bijvoorbeeld veel gedaan bij kleding en meubelen. Zo spreken kleuromschrijvingen zoals fluweelrood, navy blue en mokka eerder tot de verbeelding dan donkerblauw en bruin.

4. Overtuiging en call-to-action

Uit diverse onderzoeken blijkt dat je het eerste en het laatste dat je leest het beste onthoudt (primacy en recency effect). Het is daarom slim om te starten en de eindigen met een pakkende zin waarin je de voordelen van het product benoemd.

Daarnaast is het belangrijk een duidelijke call-to-action te hebben. Dat lijkt misschien een open deur, maar toch zien we dit nog weleens mis gaan. Zorg dat je de klant aanzet om ook werkelijk te kopen en voeg een duidelijke knop toe om het product toe te voegen aan het winkelwagentje (ofwel een add to cart button). Plaats niet zomaar een linkje in de tekst, maar zorg dat de knop direct zichtbaar is.

De kleur, grootte en plaats van deze call-to-action knop? Wat het beste werkt is afhankelijk per shop. Algemene tips zijn:

  • Kies voor contrastkleuren, zodat ze goed opvallen
  • Zorg dat het duidelijk is dat de knop aanklikbaar is
  • Laat de button opvallen (bv boven de vouw of door meer witruimte er rondom te plaatsen)

Om de ideale knop voor je webshop te bepalen, is het een goede tip om A/B testing uit te voeren. Aan de hand hiervan kun je het doorklikpercentage bepalen op basis van diverse vormen van de call-to-action button.

Overige koopfactoren

Niet alleen de tekst zelf draagt eraan bij dat men het product gaat kopen. Het is van belang dat de hele lay-out aantrekkelijk is. Naast bijvoorbeeld bullet-points en een aantrekkelijke call-to-action button zijn er nog meer zaken om op te letten.

5. Voeg meerdere aantrekkelijke afbeeldingen toe

Als men producten online koopt, dan is het product niet tastbaar. Daarom is het belangrijk dat je de koper zo duidelijk mogelijk laat weten wat diegene in huis kan halen. Hierbij speelt een goed fotobeleid een hele belangrijke rol.

Zorg dat je het product vanaf meerdere kanten belicht. Voeg zowel losstaande als gebruikersfoto’s toe. Denk bijvoorbeeld aan iemand die de kleding draagt, een apparaat dat iemand aan het gebruiken is of een accessoire dat in een kast staat. Zo kan de gebruiker zich beter voorstellen hoe het product in gebruik is. Ook video’s van het product hebben een bewezen positieve impact op het conversieratio.

6. Focus op wat belangrijk is

Soms is simpelheid de sleutel tot succes. Je wilt dat je potentiele klant zijn volledige aandacht op het door jou te kopen product legt. Hierbij kan het helpen om veel witruimte toe te voegen, omdat je hiermee focus kan leggen, bijvoorbeeld op afbeeldingen, voordelen en call-to-action button.

Verkoop je meerdere producten die op elkaar lijken? In sommige gevallen kan het relevant zijn om de klant alternatieven te laten zien. Denk hierbij aan gereedschap (waarbij een alternatief bijvoorbeeld net iets krachtiger is), of kleding en meubelen (die verkrijgbaar zijn in verschillende kleuren en maten). Dit kan bijvoorbeeld om bij de prijs ook maten- en kleurenopties te noemen, of onderaan de pagina een blok te maken met alternatieve producten + hun kernwaarden (zoals: ben je op zoek naar…). Ook upselling is een optie, bijvoorbeeld bij kleding (zoals: deze trui wordt vaak gecombineerd met …).

7. Voorwaarden kopen in webshop

Een potentiële klant wil graag weten waar hij aan toe is als hij of zij in jouw webshop koopt. Zorg dus dat het duidelijk is wat de verzendkosten en het retourbeleid zijn. Overweeg daarnaast of je gratis verzending aanbiedt als je contriebutiemarge en CTS dat toelaten. Vaak wordt gekozen bij gratis verzending vanaf een bepaald bedrag. Zit men dan net niet aan dat bedrag? Dan triggert dat om nog iets anders bij te bestellen.

8. Social proof met reviews

Je kunt over jezelf zeggen dat jouw product het beste is (wij van wc eend), maar als anderen dat doen dan wordt daar vaak meer waarde aan gehecht. Een goede reden om reviews te verzamelen! Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Tip is om kopers achteraf per e-mail een beoordelingsformulier te sturen (soms helpt een cadeaubon winactie hierbij). Zo verzamel je niet alleen beoordelingen, maar zie je ook waar men minder tevreden over is. Op deze manier kun je je producten optimaliseren.

duim omhoog in de planten

Tot slot: zorg dat je gevonden wordt!

Je productomschrijvingen en pagina’s kunnen nog zo aantrekkelijk ingericht zijn, wanneer niemand ze ziet dan heb je daar niet veel aan. Het is dus belangrijk dat je gevonden wordt. Daar zijn verschillende manieren voor, zowel offline en online als betaald en onbetaald. We lichten hier twee online manieren voor je uit.

9. Post op social media

Met social media kun je een flink bereik krijgen, zowel betaald als onbetaald. Bepaal welke kanalen voor jou relevant zijn, bijvoorbeeld met behulp van ons artikel Hoe kies je het juiste socialmediakanaal voor jouw bedrijf. Maak een plan om meer volgers te krijgen en zet je producten aantrekkelijk in de markt. Foto’s en filmpjes doen het hierbij goed.

10. Maak je productbeschrijving SEO-technisch in orde

Je kunt natuurlijk gaan adverteren via dure SEA-campagnes. Slimmer is het om te starten met focus leggen op SEO. Hiermee kun je organisch bereik realiseren, wat vooral op lange termijn relevant is om nieuwe kopers binnen te halen.

Om je productbeschrijving SEO-proof te maken, zorg je in ieder geval dat deze de belangrijkste keywords bevat. Kijk bijvoorbeeld met behulp van een keywordplanner waar veel op gezocht wordt (liefst met lage concurrentie) en verwerk deze zoekwoorden op een natuurlijke manier in de tekst.

Daarnaast worden longtail keywords steeds belangrijker. Dit zijn zoektermen die bestaan uit drie of meer woorden, bijvoorbeeld in de vorm van een vraag. Ze hebben een wat lager zoekvolume, maar weinig concurrentie en veel potentie. Met de opkomende populariteit van voice search gaan ze in de toekomst een steeds belangrijkere rol spelen.

Hulp nodig bij het opstellen van converterende productomschrijvingen? Schrijven en optimaliseren (SEO) helpen we je graag mee! Neem daarvoor contact met ons op, dan kijken we graag samen hoe we het maximale uit je productteksten kunnen halen.