Groot nieuws in SEO-land, Google heeft namelijk een nieuwe update aangekondigd die ergens in 2021 uitgerold zal worden. Deze update, die de Google Page Experience update gaat heten, kan zomaar grootschalige gevolgen hebben voor websites die het niet zo nauw nemen met de gebruikerservaring. Of andersom natuurlijk. Om je vast een beeld te geven, nemen we even een duik in wat we nu al weten over de update.

Google letters neon

Een Google update, wat is dat?

Om organisch verkeer binnen te halen is het belangrijk je website te optimaliseren voor zoekmachines. Dit doe je door middel van SEO-tactieken, onze specialiteit bij The Content Case. Meer dan 200 factoren bepalen vervolgens op welke positie jouw website komt te staan in de zoekresultaten van Google. Hoe hoger die positie, hoe meer verkeer je binnen zult halen. Die positie is echter geen vast gegeven. De 200 factoren die deze positie bepalen zijn onderdeel van een groot algoritme van Google dat constant in beweging is. Alle zaken worden constant opnieuw heroverwogen en herbekeken, waardoor jouw posities constant kunnen veranderen.

Dat zaken veranderen in de zoekmachine van Google is dus niet zo vreemd. De constante veranderingen in het algoritme zijn echter doorgaans kleinschalig. Tenzij je echt vreemde capriolen uithaalt met je website zul je daar dagdagelijks niet zoveel van merken. Wanneer ze echter een officiële update doen aan het algoritme, iets wat nu en dan gebeurt, kan dit grote invloed hebben op jouw posities. Zo werd er begin mei nog een update gedaan aan het algoritme, waardoor veel site met zogenaamde thin content veel bezoekers kwijt zijn geraakt. Er vinden grote aanpassingen plaats aan de factoren of er komen misschien zelfs factoren bij. Al met al zorgt een Google update vaak voor grote opschudding en consternatie bij SEO-specialisten.

Doorgaans radiostilte vanuit Google

Dat Google deze Page Experience update aangekondigd heeft vertelt wel iets over de impact die deze gaat hebben. Ze communiceren hier normaal gesproken bij Google namelijk niets over Zo nu en dan bevestigen medewerkers van Google, zoals John Mueller, wel eens op Twitter dat er een update plaatsgevonden heeft. Google is echter doorgaans erg mysterieus over wat ze precies doen. Dat ze deze update dus ruim van tevoren wél aankondigen is nogal wat, maar het biedt ook kansen. Je kunt je er immers vast op voorbereiden, maar daarover later in dit artikel meer.

Wat houdt de update precies in?

Gebruikerservaring gaat een steeds grotere rol spelen in de online marketing. Waar je er tien jaar geleden waarschijnlijk nog nooit van gehoord had, zie je nu bij ieder groot bedrijf UX-specialisten. UX is een afkorting van User Experience, wat betekent dat deze mensen constant bezig zijn om ervoor te zorgen dat de gebruikerservaring van de website verbetert. Doorgaans zijn resultaten hiervan het verbeteren van het conversieratio, een lagere bounce rate, een langere time on site en simpelweg een hogere klanttevredenheid.

Ook Google ziet in dat dit steeds belangrijker wordt. Gezien Google relevantie enorm belangrijk vindt, kun je je namelijk afvragen hoe relevant een website voor een bezoeker is als de gebruikerservaring slecht is. Gaat de bezoeker zijn of haar doel bereiken op die website? Die gebruikerservaring wordt daarom een ranking factor voor Google, maar hoe meet je dat? Dit wordt door Google onderverdeeld in een paar factoren, die zij “Core Web Vitals” noemen. Deze Core Web Vitals vormen samen de “search signals for page experience”, wat dus de algemene ranking factor wordt voor UX.

itals

In bovenstaand lijstje zien we een aantal zaken terug die al meegenomen werden bij de bepaling van je posities, namelijk:

  • Mobile friendly: Werkt je website goed op mobiele apparaten?
  • Safe browsing: Is je website veilig te gebruiken voor bezoekers, zonder malware en dat soort zaken?
  • HTTPS: Bezit je website een SSL-certificaat?
  • No intrusive interstitials: Staan er geen irritante advertenties op je website die getoond worden wanneer bezoekers van de ene naar de andere pagina proberen te navigeren?

Daarnaast zien we nu dus drie Core Web Vitals (in het groen), die dus mee zullen gaan tellen. Daarmee wordt het dus belangrijk om hier meer op te gaan focussen en om in ieder geval te weten hoe je website er wat dit betreft voor staat. We leggen ze kort voor je uit:

  • Loading: Wordt gemeten aan de hand van een cijfer genaamd LCP (Largest Contentful Paint). Dit geeft in feite aan hoe snel je website geladen wordt voor het gevoel van de gebruiker. Dit is het moment waarop alle content die de gebruiker op dat moment hoort te zien ook geladen is. Google zegt hierover dat dit als ‘goed’ wordt gezien wanneer dit onder de 2.5 seconden ligt, verbetering nodig heeft tussen de 2.5 en 4 seconden en eigenlijk ronduit slecht is wanneer dit langer duurt.
  • Interactivity: Dit wordt gemeten aan de hand van FID (First Input Delay). Dit geeft aan hoe snel een website reageert wanneer de gebruiker gebruik wil maken van een interactief element, zoals een knop of link. De belangrijkste reden dat Google dit wil meten, is dat een website bruikbaar moet zijn. Als laden van interactieve elementen te lang duurt wekt dit irritatie op bij gebruikers. De FID van je website is goed als dit minder dan 100 ms (0.1 seconde) duurt. Het heeft verbetering nodig tussen de 100 ms en 300 ms. Duurt dit langer dan 300 ms, dan noemen ze dit ronduit slecht.
  • Visual stability: Hiervoor is de metric CLS (Cumulative Layout Shift) bedacht. Deze metric moet aangeven in hoeverre een pagina onverwacht (voor de gebruiker) verspringt tijdens het gebruik van deze pagina. Denk hierbij bijvoorbeeld aan advertenties die ineens door je beeld komen vliegen of het verspringen van een knop. Je scoort hiervoor goed wanneer minder dan 10% van de pagina verspringt, redelijk wanneer dit 10% tot 25% van de pagina betreft. Verspringt meer dan 25% van je pagina onverwacht dan is er écht werk aan de winkel, want dit wordt gezien als slecht voor de gebruikerservaring.

Meer weten over hoe deze update precies zal werken? Lees dan het artikel van Google zelf op het Webmaster Central Blog of bekijk onderstaande video.

Wanneer zal de update plaatsvinden?

Is er meteen reden voor paniek als je bovenstaande elementen niet op orde hebt? Geen zorgen, je hebt nog even de tijd. Google zegt zelf dat de update ‘ergens’ in 2021 uitgerold zal worden, maar dat ze in ieder geval zes maanden van tevoren een heads up zullen geven. Vanaf dat moment is het dus echt zaak hiermee aan de slag te gaan. Het kan echter nooit kwaad om hier vast aan te beginnen, want al heeft het nog geen grote invloed op SEO, volgens Google is dit wel degelijk slecht voor de User Experience.

Voorbereiden op de update

Nu denk je waarschijnlijk: hartstikke leuk die metrics, maar hoe weet ik hoe mijn site ervoor staat. Dat dachten wij ook tot we afgelopen woensdag (27 mei) een nieuw kopje vonden in het menu van Google Search Console: Site-vitaliteit. Je vindt deze aan de linkerkant als je inlogt:

Search console optimalisaties

In dit rapport meet Google op basis van ‘praktijkervaring’ hoe je site scoort binnen bovengenoemde drie nieuwe Core Web Vitals. Dit berekenen ze per pagina voor alle URL’s op je website voor zowel mobiele als desktopgebruikers. Google kent aan alle URL’s op je website de classificatie Goed, Heeft verbetering nodig of Slecht toe. Als een van de scores niet goed is, dan leggen ze ook binnen de Search Console omgeving uit wat je eraan kunt doen. Je weet dus precies waar werk aan de winkel is. Gezien de Mobile First Indexregels lijkt het ons ook het verstandigst hierbij in eerste instantie te beginnen met optimaliseren voor mobiele apparaten.

Wat vind jij van deze update en sta je er goed voor?