Wanneer je begint met SEO voor je website, is linkbuilding zeer waarschijnlijk een van de eerste termen die je tegenkomt. Logisch, want linkbuilding is een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie. Het is tegelijkertijd echter ook de gevaarlijkste strategie waar je in potentie voor gestraft kan worden door Google. Het is daarom heel belangrijk dat je weet wat je doet wanneer je begint met linkbuilding. Heb je niet eerder iets met linkbuilding gedaan? Dan is het verstandig om dit over te laten aan een expert. We zien het namelijk vaak fout gaan als een bedrijf zonder kennis of ervaring hiervan zelf aan de slag gaat.

Sterke man aan het trainen met gewichten

Wat is linkbuilding?

SEO bestaat in principe uit drie onderdelen:

  1. Techniek: Zorg ervoor dat alles werkt zoals het zou moeten werken, zodat alles op je website gevonden kan worden.
  2. Content: Zorg ervoor dat je iets hebt om op gevonden te worden in de vorm van teksten, foto’s of video’s.
  3. Autoriteit: Verkrijg de autoriteit om zo relevant mogelijk te zijn.

Linkbuilding valt hierbij in de categorie autoriteit, sterker nog; het is misschien wel een synoniem. Wij noemen linkbuilding doorgaans liever authority building, omdat de term ‘linkbuilding’ een slechte naam heeft gekregen door misbruik. Voor dit artikel houden we de term linkbuilding aan, omdat dit de bekendste term is.

Linkbuilding werkt eigenlijk volgens een vergelijkbaar principe als het stemmen voor de politiek. Als een andere website een linkje naar jouw website plaatst telt dit namelijk in principe als een soort ‘stem’ voor jouw website, een +1. Heb je meer stemmen dan je concurrentie, dan maak je meer kans op goede resultaten in de zoekmachine (Google, Bing of DuckDuckGo). Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat er zo veel mogelijk andere websites naar jouw website gaan linken. Dit komt doordat een webpagina met iedere linkje een beetje waarde doorgeeft, dit principe wordt link juice genoemd.

Is meer altijd beter?

Bovenstaande is half waar. Het aantal links weegt zeker mee, maar het is belangrijk dat deze links van een bepaalde kwaliteit zijn. Kwaliteit gaat immers boven kwantiteit. Dit is precies het punt waar het met linkbuilding vaak fout gaat, want hoe weet je wat een goede link is?

kwaliteit versus kwantiteit met appels

Het belangrijkste onderdeel van het plaatsen van een linkje is de relevantie. De website en de pagina waar het linkje staat moeten relevant zijn voor jouw website. Hiermee bedoelen we het onderwerp van de website en pagina, maar ook de taal. Zo is een Nederlandse website totaal niet relevant voor iemand die alleen Spaans spreekt en is een website over boekhouding niet relevant voor iemand die aan het lezen is over tuinieren. Stel je daarom altijd voor: als ik op deze website zou zijn, vind ik de pagina waar het linkje naartoe leidt dan relevant? Is het antwoord nee, dan is het waarschijnlijk geen goed idee om hier een linkje te plaatsen. Zeker niet als je ervoor moet betalen.

Stel goede regels op

Ben je bezig met het creëren van een linkbuilding strategie en heb je hier een budget voor vastgesteld? Dan is het belangrijk om te weten wat wel en niet verstandig is om te doen. De regels die wij aanraden zijn:

  • Schaf een linkbuilding tool aan, zoals Majestic, Mangools of Ahrefs, en houd minimale kwaliteitsmetrics aan. Ga je werken met Majestic? We beschrijven in een ander artikel hoe je dit goed gebruikt. Ook Mangools gebruikt data van Majestic.
  • Een link waar je voor betaalt is altijd follow (niet nofollow), anders heb je er voor linkbuilding niets aan. Of dit het geval is vind je terug in de broncode van de pagina of met een browser extensie. We gebruiken hiervoor zelf een extensie die simpelweg “NoFollow” heet. Deze plaatst rode lijnen om alle NoFollow-links.
  • De website waar je een linkje op plaatst heeft meetbare traffic. Dit kan je meten via bijvoorbeeld Similarweb of Alexa. Lukt dit niet? Vraag dan om een screenshot van Google Analytics.
  • De pagina of het stuk content waar je link in komt te staan is relevant aan jouw website. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een gastartikel, editorial of advertorial kan (laten) plaatsen en niet zomaar een linkje.
  • Het linkje waar je voor betaalt, is onderdeel van kwalitatieve content. De link moet een natuurlijk gevolg zijn van de content die eromheen staat.
  • Plaats zo min mogelijk links op partnersites of startpagina’s. Sommige links hiervan kunnen waardevol zijn, maar op deze pagina’s staan doorgaans zo enorm veel links dat de waarde die overblijft minimaal is. Bovendien voldoen deze pagina’s niet aan de regel rond kwalitatieve content.
  • Plaats zo min mogelijk (gratis) Do-It-Yourself links. Kan je een linkje zelf plaatsen zonder hulp van de webmaster, bijvoorbeeld in een forum, YouTube of een reactie op een blogpost? Ga er dan maar vanuit dat deze link weinig waard zijn. Deze links zijn bovendien vaak nofollow. Weinig waardevols in de wereld is gratis.
  • Voorkom zogenaamde ‘red flag’ terminologie. Dit zijn termen waaraan duidelijk af te leiden is de posts niet door de redactie geschreven zijn, maar dat ervoor betaald is. Denk hierbij aan termen als advertorial, sponsored post, gesponsord door. Dit is wel het type posts die vaak waardevol zijn, maar je wilt liever niet dat de betreffende site ook echt zo noemt.
  • De site is dezelfde taal als de jouwe.
  • Begin niet aan linkruil! Het direct ruilen van links maakt de links waardeloos, het vervuilt je site en je website komt doorgaans terecht in linknetwerken met een hoge spamwaarde of een PBN (private blog network). Linkruil is vragen om problemen en straffen van Google.

Niet alles hetzelfde

Ga je actief linkbuilden? Zorg er dan voor dat je genoeg varieert, zodat meerdere pagina’s optimaal profiteren en het niet enorm opvalt. Plaats bijvoorbeeld niet alleen maar links naar je homepage onder je merknaam. Zorg ervoor dat je varieert met ankerteksten, deze tellen namelijk als een soort keywords voor je website. Zo maak je meer kans om met die specifieke pagina op dat keyword gevonden te worden.

Man schrijft advertorial

Linkbuilding strategieën

Er zijn verschillende manieren waarop je kan beginnen met linkbuilding en het werken aan je autoriteit. We leggen er graag een aantal aan je voor.

Strategie 1: Handmatig contact

Bestaat je website al een tijdje, dan beginnen we met het oppikken van het zogeheten ‘low hanging fruit’. Dit is vrij tijdrovend, maar een gratis en goede manier om te starten. We verdelen deze strategie in een paar stappen:

  • 1. Concurrentieanalyse
    Maak een selectie van je 10 grootste concurrenten en vergelijk hun backlinkprofiel (bijvoorbeeld met behulp van Mangools) met je eigen profiel. Plaats alle domeinen die passen binnen je kwaliteitseisen in een document. Het gaat hierbij dus niet om de concurrenten zelf, maar de domeinen die naar hen linken. Vervolgens ga je alle domeinen in deze lijst benaderen om naar jouw website te linken. Dit kan in de vorm van een toevoeging van jouw linkje aan een bestaand artikel of een voorstel voor een gastartikel. Houd hierbij altijd in gedachten dat er ook voor hen een voordeel aan moet zitten en niet alleen voor jou. Krijg je als antwoord dat ervoor betaald moet worden? Dan verplaatsen we dit domein naar strategie 3. Komt er geen antwoord? Vergeet dan niet om een reminder te sturen.
  • 2. Google op belangrijke keywords
    Maak een lijst van de meest relevante keywords voor jou met hoge zoekvolumes (dit vind je via een tools als de Google Keyword Planner, Mangools of SemRush). Deze keywords voer je vervolgens in in de zoekmachine en alle domeinen in de top 20 die nog niet naar je linken zet je in een lijstje, behalve directe concurrenten. De procedure die volgt is hetzelfde als de concurrentieanalyse, namelijk contact opnemen.
  • 3. Blogsearchengine
    Dit is in essentie dezelfde stap als stap 2, maar dit keer voer je de keywords in in de Blogsearchengine.
  • 4. Merken
    Heb je een webshop? Dan verkoop je waarschijnlijk verschillende merken. Ga op zoek naar de websites van die merken en bekijk of zij vertellen waar je hun producten kan kopen. Misschien kan je hier nog wel tussen staan?
  • 5. Mentions
    Zoek naar je merknaam in Google en bekijk of er website zijn die je merknaam benoemen, maar niet naar je linken (en ook geen affiliate site zijn). Neem contact op met websites die aan de kwaliteitseisen voldoen om te vragen of ze van de mention een linkje willen maken.
  • 6. Majestic Million (extra tip)
    Majestic heeft een lijst met de miljoen websites met de meeste verwijzende subnetten over de hele wereld. Als je deze lijst vervolgens filtert voor de .nl extensie, blijven er ongeveer 11.000 over. Relevante blogs die aan je kwaliteitseisen voldoen plaat je in een sheet, waarna je weer contact met ze gaat zoeken. Dit is slechts een extra tip omdat dit een behoorlijk tijdrovende klus is, met een kleine kans op succes. Bovendien heb je een betaald Majestic account nodig om dit te kunnen doen.

Zorg ervoor dat je niet alle websites tegelijkertijd benaderd, het is geen natuurlijk signaal als er ineens heel veel verschillende websites naar je gaan linken. Ken ze prioriteit toe op basis van bijvoorbeeld Trust Flow of Domain Rank (Ahrefs) en contacteer ze in batches.

Strategie 2: Persberichten

Een snelle manier om hele sterke links te verkrijgen is het verzenden van persberichten naar de nationale pers, zowel naar algemene nieuwssites als gespecialiseerde nieuwssites. Hoewel er absoluut geen garantie is dat je persbericht geplaatst gaat worden, kan het schrijven van een artikel met een nieuwswaardig onderwerp, relevante diepgaande informatie en het verzenden ervan leiden tot een zeer waardevolle onderneming. Een publicatie geeft namelijk enorm veel waarde dankzij de hoge autoriteit van deze nieuwssites. Daarnaast biedt het ook nog eens de mogelijkheid tot referral traffic en brand awareness. Dit is een effectieve manier om je autoriteit te verhogen, maar het moet op de juiste manier gedaan worden.  

Het is verstandig om deze strategie onderdeel te maken van je contentkalender. Op deze manier is er tijd om na te denken over een onderwerp, het creëren van een perslijst en het doen van research. Daarnaast moet je ervoor waken dat je journalisten niet gaat spammen, waardoor je de reputatie van je bedrijf schaadt.

RSS-Feeds & pro-actief nieuws

Onderdeel van deze strategie is ook om grote relevante RSS-feeds en nieuwssites in de gaten te houden, zoals het AD, de Telegraaf, Nu.nl en de Volkskrant. Wanneer er relevant nieuws wordt gepubliceerd is dit een kans om contact op te nemen met de journalist die het geschreven heeft om relevante toevoeging aan het artikel voor te leggen vanuit de ogen van een expert. Dit is een kans om op zowel korte als lange termijn nieuwe links te verkrijgen, naast dat je je merknaam top of mind houdt.

Strategie 3: Betaalde linkbuilding

Niet alle relevante links zijn gratis. Veel websites geven geen gratis links of plekken om content te publiceren weg, omdat dit vaak nadelig is voor hun website. Linkbuilding is namelijk doorgaans behoorlijk commercieel en de meeste webmasters weten dat ze er een slaatje uit kunnen slaan. Als het een relevante en autoritaire site is kan het verkrijgen van een link hier echter erg waardevol zijn. Het is daarmee slim om een budget te creëren voor linkbuilding. Dit is de snelste manier om goede en kwalitatieve links te verkrijgen, maar de kosten zijn natuurlijk een nadeel.

Hoeveel budget heb je nodig? Dat is helemaal afhankelijk van hoe je website ervoor staat. De gemiddelde kwalitatieve link kost zo’n €100 tot €200. Houd in de gaten dat het hoofddoel kwalitatieve content moet zijn, zoals een gastartikel, en dat het tijd kost om dit te schrijven. Hoeveel budget je nodig hebt kunnen wij eventueel berekenen op basis van je doelstellingen.

Voorbeelden van bronnen om relevante links te vinden.

  • Wij (The Content Case) hebben contact met verschillende grote bureaus met een groot netwerk. Samen met jou kunnen we kijken naar de beste links voor je website naar aanleiding van ons SEO Adviesrapport.
  • Sitedeals.nl
  • Linkpizza.nl
  • Hulc.nl

Ga je zelf aan de slag met het zoeken van kwalitatieve links? Zorg dan dat je vóór aankoop de link altijd controleert op waarde, zodat je niet een kat in de zak koopt (die uiteindelijk zelfs negatief kan zijn voor de ranking van je website).

Disavow file – Links afwijzen

Het is verstandig om een disavow file te creëren om ervoor te zorgen dat Google links die je niet wil hebben waardeloos maakt. Niet alle links die naar je verwijzen voldoen aan je kwaliteitseisen en irrelevante links ben je misschien wel liever kwijt dan rijk. Gooi hier niet alles zomaar in, want de links kunnen nog potentie hebben voor de toekomst en zijn altijd wel íets waard. In de disavow file plaats je domeinen en pagina’s die bijvoorbeeld in een totaal irrelevante taal zijn, zoals Chinees of Russisch of die duidelijke spam zijn (zoals 18+ content, automatisch gevulde pagina’s, dubieuze domeinnamen).

Het is belangrijk om deze file met regelmaat te updaten, zodat nieuwe ongewenste links snel waardeloos worden verklaard. Doe dit bijvoorbeeld eens in de twee of drie maanden.

Beginnen met linkbuilden

Met bovenstaande tips maak je een vliegende start met linkbuilding. We kunnen ons echter voorstellen dat het toch nog lastig is of dat je dit liever niet zelf doet. Linkbuilding is zoals gezegd niet verstandig om zelf te doen als je het niet volledig begrijpt. Heb je daarom hulp nodig? Neem dan contact op, we helpen je graag verder!