Sommige bedrijven willen met hun website zo’n groot mogelijk bereik. Anderen hebben er meer baat bij om te focussen op lokale vindbaarheid. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan (dienst)aanbieders als kappers, bouwbedrijven en eetgelegenheden. Om de lokale SEO te optimaliseren zijn er een aantal best practices. Wil je lokaal beter gevonden worden? In dit artikel zetten we de beste lokale SEO-tips uiteen.
1.Verwerk plaatsnamen & keywords in content en meta data
Een restaurant in Amsterdam, een schoonheidssalon in Eindhoven of een bouwbedrijf uit een klein dorpje, het zijn allemaal voorbeelden waarbij het relevant is om bezoekers uit de buurt naar je website te krijgen. Want de schoonheidssalon in Eindhoven heeft over het algemeen natuurlijk niet veel aan een websitebezoeker uit Groningen en trekt liever bezoekers uit de buurt.
Om te zorgen dat je op plaatsnaam gevonden wordt is het daarom slim om de belangrijkste keywords te verwerken in combinatie met de plaatsnaam (en omliggende plaatsnamen). Maak hierbij relevante combinaties van plaats + keyword. Zorg ervoor dat je de combinatie met het hoogste volume opneemt in de meta title van de pagina, een van de drie belangrijkste ranking factoren volgens Google zelf.
Zelf zijn wij bijvoorbeeld gevestigd in Valkenswaard, nabij Eindhoven. Om onze lokale vindbaarheid te vergroten kunnen we de volgende combinaties in onze teksten verwerken:
- Online marketingbureau Valkenswaard.
- SEO-specialist Eindhoven.
- Ben je op zoek naar een SEO-bureau in Eindhoven? Online marketingbureau The Content Case vergroot je organisch verkeer.
DO’S
- Keywords in verschillende zinsopbouwen verwerken op een natuurlijke manier.
- Meerdere omliggende plaatsnamen gebruiken.
- Plaatsnaam in meta data verwerken voor ranking en herkenning.
- Optioneel: meerdere landingspagina’s aanmaken wanneer de plaatsnaam (of de wijk, bijvoorbeeld in grote steden) dusdanig van belang is voor de dienst of het product dat je levert.
DON’TS
- Keywordstuffing waarbij je bijvoorbeeld de verschillende combinaties keywords achter elkaar zet.
- Meerdere verschillende plaatsnaampagina’s aanmaken die duplicated content bevatten of te weinig woorden (minder dan 300).
- Een laatste tip onder dit punt is natuurlijk om je contactgegevens duidelijk op de website te vermelden, waaronder in de footer en tevens op de contactpagina.
2. Maak Google Mijn Bedrijf volledig
Voor goede lokale vindbaarheid is een Google Mijn Bedrijf (Google My Business) een must. Deze zorgt niet alleen voor een betere indexering, maar geeft tevens je belangrijkste bedrijfsgegevens weer wanneer iemand op je zoekt. Google Mijn Bedrijf toont onder andere de volgende gegevens:
- Naam en contactgegevens
- (Aangepaste) openingstijden
- Route op Google Maps
- Reviews van klanten & grote review platformen.
- Updates van bijvoorbeeld artikelen wanneer je die toevoegt
- Mogelijkheid om je producten en services direct in Google al te tonen voordat men je website überhaupt gezien heeft
- Afbeeldingen en aanbiedingen
- Korte omschrijving van je bedrijf
Zowel de contactgegevens, de openingstijden als de reviews zijn een belangrijke factor voor de vindbaarheid van je bedrijf. Zo kun je met de contactgegevens tevens op Google Maps verschijnen wanneer iemand naar een type bedrijf zoekt via Google Maps. De reviews van klanten hebben een positief effect op de indexering wanneer je er minimaal vijf hebt. Bovendien motiveer je anderen om voor jou te kiezen wanneer zij de positieve berichtgeving van anderen lezen.
3. Zorg voor lokale linkbuilding
Eerder hadden we het al over het belang van linkbuilding. Hierbij linken andere waardevolle websites naar jouw website en zeggen daarmee als het ware tegen de zoekmachine dat jij een relevante bron bent. Dit is bevorderlijk voor je posities mits je dit op een goede manier doet. Heb je hier geen ervaring mee, ga dit dan ook niet zelf proberen! Linkbuilding kan zeer snel averechts werken als de links niet van betrouwbare websites komen.
Ook met lokale SEO kun je hierop inspelen. Probeer links te genereren van lokale websites en bedrijfsgidsen. Neem hierbij de plaatsnaam in de anchor text op. Indien mogelijk is het zeker een pre als ook je contactgegevens vermeld worden. Zo heeft lokale linkbuilding niet alleen een positief effect op je rankings, maar kun je via de link ook direct verkeer binnenhalen.
Hoe verkrijg je deze links? Indien je relevant nieuws hebt dan kun je het proberen met een persbericht. Hier vind je tips voor het schrijven van je persbericht. Verder kun je connecties aanspreken en vragen om een plaatsing. Ook kun je lokale sponsoring doen en daar (online) publiciteit voor terugvragen. Veel (sponsor)events hebben lokaal een goed bereik, waaronder op social media. Denk aan een fietstocht of een festival. Kortom, een effectieve manier om je bedrijf lokaal in de spotlights te zetten.
Tot slot is betaald adverteren een optie. Let op, kies voor kwalitatieve websites, anders kunnen de links ook in je nadeel werken. Om de kwaliteit te achterhalen maak je bijvoorbeeld gebruik van een tool als Mangools. Bij twijfel schakel je bij voorkeur een gespecialiseerd SEO-bureau in.