Linkbuilding kan goede resultaten opleveren voor je organische bezoekers, dat is inmiddels wel bekend. Om dit op een duurzame manier te doen is het echter belangrijk dat je het op een goede manier doet. Hiervoor is inzicht in data nodig, waarvoor je verschillende tools kan gebruiken. Een van de populaire keuzes is de tool Majestic, maar hoe maak je effectief gebruik van deze tool?

Majestic SEO logo

Linkbuilding: to do or not to do?

De term linkbuilding is misschien wel het meeste ambivalente begrip in de online marketing. Veel partijen bieden het aan, weinig doen het goed. Een korte zoektocht via Google leidt tot honderden resultaten vol startpagina’s, partnerlinks of linkruil pagina’s. Wie een beetje bekend is met linkbuilding weet dat dit in eerste instantie resultaat op kan leveren, maar het zal op de lange termijn altijd tegen je gaan werken. Goedkoop is hierbij duurkoop.

De content op deze pagina’s is namelijk totaal niet relevant aan je site, er is sowieso geen natuurlijke content op de pagina. Er blijft daarnaast weinig waarde over door de enorme hoeveelheid links op de pagina en vaak zijn deze pagina’s ook nog eens betrokken bij een PBN (Private Blog Network). Kortom, tenzij het enorm autoritaire pagina’s zijn vanuit het verleden, zoals startpagina en startkabel, kan je er beter vandaan blijven. De term linkbuilding is daarmee een beetje een vies woord geworden. Laten we het daarom authority building noemen.

Bij authority building zoals we dat bij The Content Case doen kopen we nog steeds links. Het is nu eenmaal simpelweg zo dat het hebben van linkjes resultaten oplevert. Daar zit echter een grote máár aan; een focus op kwaliteit, niet op kwantiteit. De link moet daarom zo natuurlijk mogelijk lijken. Waar moet een link dan aan voldoen?

  • De link staat op een website waarvan het onderwerp relevant is voor de website waarvoor we de link plaatsen.
  • De link is geplaatst binnen een stuk relevante content van minimaal 300 woorden.
  • De website waar de link op geplaatst wordt heeft bezoekers. Dit is te controleren via de gratis Chrome extensie van Similarweb.
  • Probeer zogenaamde ‘red flag terminologie’ te voorkomen. Denk hierbij aan termen als: gesponsord, advertorial, sponsored post etc. Dit zijn termen die duidelijk aangeven dat er voor de post betaald is. Een advertorial is natuurlijk prima, maar je wil liever niet dat de site waarop je hem plaatst hem ook zo noemt. Je hebt liever dat het een editorial lijkt.
  • Links staan bij voorkeur op een website die dezelfde taal is als de website waarnaar gelinkt wordt.
  • Link niet enkel naar je homepage, maar naar de meest relevante pagina voor het artikel.
  • Uiteraard moet een betaalde link altijd een (do)follow link zijn en dus niet nofollow.
Man leest blog

Waarom Majestic?

Wanneer je op zoek gaat naar een goede tool voor het bouwen aan je autoriteit zijn er een aantal mogelijkheden. Majestic is een van de opties, maar er wordt ook vaak gekozen voor Moz, Ahrefs of SEMrush. Belangrijk om te weten is dat je hier eigenlijk geen verkeerde keuze in kan maken. Wanneer je echter enkel een tool wilt voor linkbuilding is Majestic echter simpelweg de economische oplossing. Met ongeveer de helft van de kosten van de andere opties is het verschil namelijk aanzienlijk. Eens een Nederlander, altijd een Nederlander. Liever een all-in optie? Mangools biedt de data van zowel Majestic als Moz in één tool voor een vergelijkbare prijs.

Majestic heeft ook een inhoudelijk voordeel ten opzichte van de andere linkbuilding tools. Waar de autoriteit van domeinen en links bij vrijwel alle tools weergeven wordt in één cijfer, of dit nu DA, DR of Authority is, geeft Majestic er twee: Trust Flow en Citation Flow. Wat betekenen die twee termen dan?

Trust Flow: Dit een cijfer tussen de 0 en 100, vaak afgekort tot TF, dat aangeeft wat de kwaliteit van de pagina’s is die naar je pagina verwijzen. Zoals Majestic het zelf zegt geeft dit cijfer de betrouwbaarheid van een website aan op basis van de betrouwbaarheid van de sites die ernaar linken.

Citation Flow: De Citation Flow, vaak afgekort tot CF, geeft de kwantitatieve waarde aan van de pagina’s die naar je verwijzen. Het geeft daarmee in feite aan hoeveel pagina’s er direct of indirect naar je linken, omgerekend naar een waarde tussen de 0 en 100.

Het voordeel van het gebruik van deze twee metrics, ten opzichte van slechts één autoriteitscijfer, is dat je voor ieder domein of iedere pagina een ratio tussen kwaliteit en kwantiteit in kaart brengt. Hierdoor is het mogelijk veel concreter te sturen op kwaliteit, terwijl dit bij de tools met één metric gecombineerd wordt in één cijfer. Bovendien zie je dankzij de Topical Trust Flow ook nog eens de betrouwbaarheid van een website binnen een bepaald onderwerp. Daardoor kan je bijvoorbeeld in één opslag zien dat een domein vooral links heeft van startpagina’s. Het topic “Computers / Internet / Searching” scoort dan namelijk erg hoog in plaats van een daadwerkelijk gerelateerd onderwerp. Dit is daarom vaak een eerste signaal voor een onnatuurlijk linkprofiel.

Wat is een ideale Trust Flow/Citation Flow verhouding?

Zie hierboven een voorbeeld van Frankwatching.com. Het domein heeft een Trust Flow van 54 en een Citation Flow van 55, maar wat zegt dit nu eigenlijk? De kwantiteit van de website is dus hoger dan de kwaliteit, is dit dan slecht? We kunnen je vast verklappen: dat is het zeker niet.

Bijna alle domeinen hebben een hogere Citation Flow dan Trust Flow. Dit heeft de simpele reden dat je niet altijd zelf in de hand hebt welke websites naar je linken. Als er een paar geautomatiseerde Chinese of Russische sites tussen zitten, of een paar hobbyisten noemen je graag als referentie, dan verhoogt dat de Citation Flow. De Citation Flow gaat daarmee simpelweg automatisch omhoog naarmate je meer verwijzende domeinen krijgt.

Belangrijk is dat de Trust Flow daarbij ook stijgt, daarom moet je op zoek naar websites die een goede Trust Flow hebben om die van jou te verhogen. Wat zijn dan metrics waar je op let wanneer je gaat betalen voor nieuwe links:

  • Domein Trust Flow zo hoog mogelijk.
  • Domein Citation Flow van maximaal 50% meer dan de Trust Flow.
  • De pagina waar je link staat heeft een vergelijkbaar ratio tussen Trust Flow en Citation Flow en beide zijn sowieso niet 0. Let op: een nieuwe pagina heeft altijd waarden van 0 tot deze geïndexeerd is door Majestic. Om dit vooraf te kunnen controleren neem je een vergelijkbare pagina op de website.
  • Domein heeft minimaal 50 verwijzende domeinen. Bij verlies van één autoritair domein kunnen de metrics anders al sterk veranderen.

Het ideale ratio tussen Trust Flow en Citation Flow is dus maximaal 1/1.5. Bij voorkeur is de Citation Flow zo laag mogelijk om maximaal te profiteren van extra kwaliteit, zonder te veel kwantiteit toe te voegen. Voor de meeste kleine of middelgrote websites is het verstandig een minimale Trust Flow aan te houden van 15.

Nieuwe linkopties? Check Majestic!

Wanneer je bovenstaande voorwaarden aanhoudt zal je zien dat je snel resultaten behaalt. In het begin zullen je eigen Trust Flow en Citation Flow sterk fluctueren. Krijg je nu een aanbod voor een advertorial of gastartikel, check dan altijd eerst even Majestic voor de metrics. Meerdere domeinen in één keer? Je kan tot 400 domeinen invoegen in de Bulk Backlink Checker.