Klik op magic mouse

Bij het uitvoeren van een zoekopdracht krijg je een overzicht van de volgens de zoekmachine best matchende resultaten. Dit overzicht wordt ook wel de SERP (search engine results page) genoemd. Hoe beslis je vanuit deze resultatenpagina naar welke pagina je doorklikt? Daarvoor beoordeel je het resultaat, oftewel de snippet, op aantrekkelijkheid. Na het lezen van dit artikel weet je precies wat een snippet is en hoe je die optimaliseert om een hoger klikratio te bereiken.

Wat is een snippet?

Een snippet is de omschrijving van jouw webpagina zoals die te zien is in de zoekmachine. Het is een soort van visitekaartje en geeft in één oogopslag weer wat men gaat vinden als er naar je doorgeklikt wordt.

Een snippet bestaat standaard uit drie onderdelen:

  1. Title tag
  2. URL
  3. Meta description

Naast deze standaard snippets, zijn er ook rich snippets. Dit zijn extra elementen die jouw zoekmachineresultaat aantrekkelijker maken. We vertellen je er later in het artikel meer over.

Om te weten hoe je een standaard snippet zo opstelt dat deze aantrekkelijk is om op door te klikken, is het belangrijk om bovengenoemde drie onderdelen apart te bekijken.

Waar voldoet een goede title tag aan?

De title tag, ook bekend als meta title, is de opvallende blauwe titel bij ieder zoekmachineresultaat. Daarnaast is deze titel ook te vinden in het tabblad van je browser. Een title tag is zeer belangrijk voor je SEO. Hierin kun je namelijk focus leggen op een of meerdere zoektermen, waarop je resultaat zal ranken.

Een goede title tag:

  • Zorgt voor zichtbaarheid door het bevatten van relevante zoekwoorden. Hiervoor doe je keywordonderzoek, bijvoorbeeld met Google Keyword planner.
  • Zet aan tot actie. De titel triggert om erop te klikken, bijvoorbeeld door een pakkende tekst te gebruiken als ‘het geheim van…’, ‘7 tips om…’. ‘dit wist je nog niet over…’.
  • Bevat maximaal 60 karakters (november, 2019), omdat de title tag anders wordt afgebroken door de zoekmachine.

Waar voldoet een goede URL aan?

De URL is op de SERP in het groen te zien. Bij voorkeur kies je voor een zuivere link, waarin het belangrijkste keyword van de pagina terug te zien is. Een zuivere en gerichte URL heeft niet alleen invloed op de rankings, maar ook op het betrouwbaar overkomen van je link.

Bij het aanmaken van een nieuwe pagina denk je bij voorkeur vooraf na over je URL, zodat je later niet met redirects hoeft te goochelen. Een URL kun je later niet zomaar aanpassen op de pagina zelf, omdat je linkwaarde dan verloren gaat. Dat is dus iets om rekening mee te houden.

Waar voldoet een goede meta description aan?

De meta description is de zwarte tekst onder de title tag en URL. In de meta description geef je een korte beschrijving van wat men op de pagina gaat vinden.

Een goede meta description:

  • Heeft een korte en krachtige omschrijving van wat men op de pagina gaat vinden en triggert om door te klikken (een CTA).
  • Bevat tussen de 130 en 160 karakters (november, 2019), omdat de meta description anders wordt afgebroken of vervangen door de zoekmachine.
  • Vertelt de belangrijkste boodschap in de eerste 130 karakters, omdat er op mobiel minder tekens zichtbaar zijn dan op desktop.

Snippets handmatig aanpassen

Hierboven hebben we uitgelegd hoe je een sterke snippet opstelt. Maar hoe pas je die nu eigenlijk handmatig aan? Indien je een echte techneut bent dan kun je zelf in de code aan de slag gaan. Voor iedereen met een CMS zijn er gelukkig plugins beschikbaar die het een stuk gemakkelijker maken!

Een van de bekendste plugins is Yoast voor WordPress. Hier vul je simpelweg bij je pagina de bijbehorende title tag en meta description is. Zoek bij je lijst met plugins naar Yoast of een ander geschikt programma en start met optimaliseren.

Let op, er is één kanttekening die genoemd moet worden. Zelfs als je alles netjes handmatig aanpast, dan wil het nog niet zeggen dat een zoekmachine alles letterlijk overneemt! Soms passen zoekmachines dit zelf aan naar iets dat ze ‘zelf’ beter vinden. Het blijft dus een kwestie van monitoren om te kijken hoe jouw resultaten op de SERP staan.

Rich snippets versus poor snippets

We hebben het nu gehad over standaard snippets, ook wel poor snippets genoemd. Of deze naam terecht is dat is een andere vraag, maar feit blijft dat de poor snippets vaak visueel opgaan in de massa – hoe aantrekkelijk je page title en meta description ook zijn. Het is daarom interessant om, indien mogelijk, te kiezen voor een rich snippet. Dat is een extra element dat toe wordt gevoegd aan je resultaat waardoor deze visueel aantrekkelijker wordt, met een hogere CTR als logisch gevolg.

Voorbeelden van rich snippets zijn:

  • Beoordelingen in de vorm van getoonde sterren en aantal recensies
  • Data voor evenementen
  • Beschrijvingen van personen en bedrijven
  • Prijzen (en soms afbeeldingen) bij producten
  • Afbeeldingen, tijd en calorieën bij recepten
  • Contactgegevens van bedrijven

Hoe voeg je rich snippets toe?

Het toevoegen van rich snippets is net een tikkeltje lastiger dan het toevoegen van een standaard snippet. Daarvoor voeg je namelijk structured data toe aan je site, zodat de zoekmachine weet dat hij een rich snippet aan je kan toekennen. Gelukkig zijn ook hiervoor behulpzame sites en plugins in het leven geroepen, zoals Schema.org met de bijbehorende ‘All-in One Schema Rich Snippets’ plugin voor WordPress. Voor WordPress is het relatief simpel, maar ga je zelf met de Schema.org documentatie aan de slag? Dan vergt dat behoorlijk wat kennis van webdevelopment, laat dit dus bij voorkeur doen door een developer.

Structured data toegevoegd, maar kan je nog geen rich snippets terugvinden in Google? Geen paniek, dit kan even duren, zoals Google hier zelf uitlegt:

Nog meer snippets? Featured snippets!

Nóg een ander soort snippet is de featured snippet. Deze zien we tegenwoordig steeds vaker op de SERP verschijnen. Een featured snippet, oftewel aanbevolen fragment, is een kort antwoord op een bepaalde zoekopdracht. Vaak gaat het om een zoekopdracht die begint met ‘wat is…’ of ‘hoe te…’. Steeds vaker zien we ook featured snippets verschijnen bij het intypen van enkel een begrip.

Featured snippets zijn opvallend en zijn het eerste resultaat onder de betaalde advertenties, ze worden ook wel eens “positie 0” genoemd. Hoewel de lezer vaak al antwoord op zijn of haar vraag krijgt, blijkt toch dat de CTR hoger is dan bij standaard zoekresultaten. Het zou dus super zijn om met featured snippets te ranken.

Hoe doe je dat dan? Daar is helaas (nog) geen vaste regel of code voor. Het is een kwestie van een algehele goede ranking van je site en pagina + relevante content. Nu is het hopen dat de zoekmachine jou als meest waardevol kiest als antwoord op een bepaalde vraag, waardoor jij als featured snippet weergegeven zal worden. Je kan hier wel op inspelen door middel van:

  • Gebruik van bullet lists, afbeeldingen en video’s.
  • Probeer vragen te beantwoorden en vermeld een volledige vraag in de headings van je content en beantwoord de vraag vervolgens effectief in maximaal 50 woorden.
  • Een schone broncode van je website.

Zonder ranking heb je niets aan snippets

Zo, je weet nu wat snippets zijn en hoe je die inzet om aantrekkelijk te zijn op de SERP en zo je klikratio te verhogen. Maar, onthoud wel goed: je kunt aantrekkelijke snippets hebben, maar als je niet goed rankt op de SERP dan heb je niets aan die mooie snippets. Je kan bijvoorbeeld geen featured snippet krijgen als je zoekresultaat niet in de top 10 staat.

Daarom is het dus in eerste instantie belangrijk om te zorgen dat je in de zoekresultaten naar boven komt. Dit doe je door je website te optimaliseren en tijd en/of budget aan SEO te besteden. Wil jij hoger ranken in de zoekmachine? The Content Case denkt graag mee en geeft je advies en/of helpt je bij de uitvoering.