Meer verkeer op je website genereren via de zoekmachine kan door middel van SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising).  Waar SEA vaak wordt gezien als een korte termijnstrategie, focust SEO zich op de lange termijn. Welke aanpak is de slimste en wat zijn voor- en nadelen van beide strategieën? Na het lezen van dit artikel weet je of SEO en/of SEA iets voor jou zijn.

toetsenbord en ipad

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization en is het optimaliseren van websites met als doel een zo hoog mogelijke ranking in zoekmachines. Het gaat om de resultaten onder de advertenties. 

SEO bestaat uit drie pijlers, namelijk content, techniek en autoriteit. Voor een optimaal resultaat op de zoekmachine resultatenpagina is het van belang om alle drie factoren te optimaliseren:

  • Content: Alle informatie op de website die bijdraagt aan het ranken op keywords in de zoekmachineresultaten. Tevens hebben foto’s en filmpjes een positieve invloed op je ranking in de zoekmachine.
  • Techniek: Hoe beter de website technisch gezien in elkaar zit, hoe positiever de zoekmachine je in de rankings zal plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan pagespeed, structured data en XML Sitemap.
  • Autoriteit: je verzamelt autoriteit als anderen naar jou linken. De zoekmachine categoriseert je zo als autoriteit op het gebied van een bepaald onderwerp en laat je hierdoor hoger ranken.

Resultaat voor lange termijn

Bij SEO is het van belang om in alle content relevante keywords te plaatsen, liefst met een zo hoog mogelijk zoekvolume en een zo laag mogelijke concurrentie. Dit kun je controleren met een tool als de Google Keyword planner.

Alles wat je hebt gedaan om je SEO te verbeteren, is in principe een investering voor de lange termijn. Bij SEO zie je dus niet a-la-minute resultaat, maar investeer je in een toekomst met goede rankings.

Voordelen SEO

  • Lange termijninvestering, waardoor een investering die je nu doet ook later nog een positief effect heeft op je online zichtbaarheid.
  • SEO werkt áltijd, ook al is het niet meteen, op den duur zie je altijd resultaat.
  • Je wordt relevanter voor je doelgroep, omdat je steeds meer content krijgt.
  • Organische resultaten hebben over het algemeen een hogere CTR dan betaalde advertenties. Organisch resultaat wekt meer vertrouwen op.
  • SEO ontwikkelt zich in een positieve cirkel, want hoe meer verkeer je krijgt, hoe positiever de zoekmachine je zal beoordelen, hetgeen ook weer positief is voor je SEO.
  • Met linkbuilding heb je zelf invloed op websites die naar jou ranken.
  • Door SEO te optimaliseren richt je je op alle zoekmachines in één keer (dit tegenover SEA, waar je per zoekmachine een nieuw advertentiebudget moet neerleggen).

Nadelen SEO

  • Je ziet niet van de ene op de andere dag resultaat, ranking kost namelijk tijd. Daarom moet je veel geduld hebben. Vaak heb je toch wel een aantal maanden nodig om pieken waar te nemen.
  • Je hebt nooit 100% garantie voor een toppositie, dit in tegenstelling tot betaald adverteren.
  • In SEO moet je blijven investeren. Sta je deze maand aan de top met een bepaald keywords, dan wil dat niet zeggen dat het volgende maand ook zo is. Voor je het weet gaat de concurrentie je voorbij. 
  • SEO ontwikkelt zich, waardoor er nieuwe rankingregels bij kunnen komen. Deze moet je volgen en erop in spelen, want voor je het weet ben je je positie kwijt.
  • SEO vereist kennis en zomaar in het wilde weg beginnen leidt vaak niet tot resultaat. Als je die kennis niet hebt dan moet je tijd en/of geld investeren.
SEO in rummikub letters

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising en is het adverteren via zoekmachines. Hierbij betaal je een bepaald bedrag voor het ranken op een of meerdere keywords. Bij minder populaire zoekwoorden ligt het bedrag per klik soms onder een euro. Bij populaire keywords zal je al snel meerdere euro’s betalen om bovenaan de zoekpagina te komen. 

Adverteren wordt vooral gedaan via Google Ads (voorheen Google Adwords). Hierin zie je de prijzen van ranken op keywords en stel je gemakkelijk een maximumbudget in. Aangezien Google de meest gebruikte zoekmachine is (in Nederland ruim 90%), heb je op deze manier veel kans om verkeer binnen te halen.

Betaald adverteren is duur, maar effectief

Je Sponsored Search Results worden in de zoekmachine altijd bovenaan weergegeven, samen met andere advertenties. Afhankelijk van wat je betaalt per klik, wordt bepaald of je bovenaan de betaalde resultaten staat. Een advertentie is altijd te herkennen aan het advertentielogo vóór de URL. 

SEA is effectief, maar kan wel een hoog kostenplaatje met zich meebrengen. Daarom is het altijd belangrijk om je budget te bewaken en steeds de ROI te analyseren. Is de investering de opbrengst waard? Zie je uit de kliks geen sales voortkomen, dan weet je dat je moet optimaliseren (tenzij je focust op naamsbekendheid).

Voordelen SEA

  • Ranking bovenaan in de zoekmachine, dus de kans om bezoekers binnen te halen wordt vergroot
  • Je kunt snel resultaten behalen op de korte termijn.
  • Je betaalt alleen voor bezoekers die op de advertentie klikken, dus interesse hebben in jouw website.
  • Je kunt gericht adverteren op zoekwoorden waar je klanten op wilt binnenhalen.
  • Je kunt er ook naamsbekendheid mee werven.
  • SEA leent zich uitstekend voor het promoten van een specifiek event.

Nadelen SEA

  • Is een flinke investering, zeker wanneer je target op populaire zoekwoorden.
  • Door veel concurrentie sta je nog niet altijd bovenaan in de resultaten.
  • Je moet ook betalen als de klikkende bezoeker uiteindelijk geen sale doet.
  • Als iemand al van plan was om naar je website te gaan via de zoekmachine, dan betaal je overbodige advertentiekosten.
  • Kost veel tijd om de resultaten te analyseren en te optimaliseren.
  • Kennis en expertise van advertentieprogramma is belangrijk, want voor je het weet betaal je torenhoge kosten zonder resultaat.
Google Adwords - nu Google Ads in rummikub letters

SEO of SEA inzetten?

Wij als gespecialiseerd SEO-bureau adviseren je uiteraard om in te zetten op SEO. De reden hiervoor is dat het een lange termijninvestering is. Wil je overeind blijven in de steeds competitiever wordende internetwereld, dan is het van belang om vooruit te denken. Adverteren door middel van SEA is te beperkt als je kijkt naar de prijzen van betaald adverteren (dat overigens steeds duurder wordt, want samen drijven we de prijzen op doordat de concurrentie groter wordt).

Dat wil echter zeker niet zeggen dat SEA geen goede aanvulling op je SEO kan zijn. Zeker bij een specifieke campagne of een event is een budget opstellen voor betaald adverteren geen verkeerde keuze. Zorg dat je altijd je resultaten monitort en optimaliseert waar nodig. Er zijn bedrijven die heel veel omzet uit SEA halen, maar er zijn er ook die in één dag door hun budget heen zitten zonder resultaat.

Is SEO dan gratis?

Bij SEA wordt vaak als nadeel genoemd dat het veel geld kost en dit is natuurlijk ook een feit. Hiermee wordt onterecht het vooroordeel geschept dat SEO gratis is. Is dit zo? Deels wel en deels niet. Het kost vooral veel tijd, en daarnaast geld wanneer je zaken moet uitbesteden.

  • Content: SEO is grotendeels een kwestie van veel tijd investeren in keyword onderzoek en het schrijven en optimaliseren van content. Je kunt dit uitbesteden of zelf doen.
  • Techniek: Je website technisch laten optimaliseren? In principe is dit een eenmalige investering van tijd en/of geld. Als je er zelf geen verstand van hebt dan schakel je toch het best een specialist in, want je kunt ook dingen slechter maken wanneer je zelf in de backend gaat knoeien.
  • Autoriteit: Tenzij je een groot netwerk hebt van kennissen met websites die gratis links voor je willen plaatsen, zal je toch echt moeten investeren in het opbouwen van autoriteit. Waar je vroeger gemakkelijker wegkwam met een goed persbericht, moet je tegenwoordig steeds vaker betalen om een linkje op een andere website te krijgen. Een groot deel van je budget zal daarom vaak uitgaan naar het opbouwen van autoriteit. Het is echter een noodzakelijk onderdeel van het verbeteren van je rankings.

Heb je hulp nodig met je SEO, op het gebied van content, techniek en/of autoriteit? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We maken graag een quick scan van je website om te bepalen waar de verbeterpunten zitten.