Na TikTok blijven er vernieuwende social mediaplatformen uit de grond schieten. Een daarvan is Keen, dat onlangs gelanceerd werd door Google en waarop je zoekt naar onderwerpen in je interessegebied en daarvan updates ontvangt. Urenlang nutteloos scrollen zonder daarbij te zien wat je écht wil zien is daarmee verleden tijd. Wij downloadden alvast de Keen app (momenteel alleen voor Android) om te kijken of de app interessant is. 

Google Keen screenshot

Het woord Keen wordt vaak gebruikt als referentie naar iemand met intellectuele snelheid. 

Combinatie tussen Pinterest en Google Nieuws 

Keen is ontstaan uit het idee dat je tegenwoordig vaak urenlang nutteloos op social media scrolt. Voordat je het weet zit je bijvoorbeeld urenlang op je Facebook tijdlijn zonder iets wijzer te worden. Een prima tijdsbesteding natuurlijk, maar voor wie juist op zoek is naar meer diepgaande relevante informatie over een bepaald topic is Google Keen een beter alternatief. Hier kies je concreet je interesses. 

Door een combinatie van informatie en afbeeldingen, wordt Keen niet onterecht vergeleken met Pinterest en Google Nieuws. Verder maakt het platform gebruik van machine learning. Hierbij is het uitgangspunt dat hoe meer tijd je op de app doorbrengt, hoe relevanter de resultaten op den duur voor je worden. 

Hoe werkt Keen? Review! 

Keen is een platform waar je van leert. Je geeft binnen de app aan waar je meer tijd aan wilt besteden. Wil je bijvoorbeeld meer weten over de Aziatische keuken, dan zoek je daarop en sla je vervolgens alle content op die je relevant vindt. Denk hierbij aan recepten, informatie over specerijen of restaurants, et cetera. Ben je juist geïnteresseerd in de laatste Google updates en nieuwtjes op het gebied van online marketing? Ook dan zit je goed op Keen.

Keen account aanmaken 

Wij waren benieuwd! Daarom downloadde ik de Keen app vanuit de Playstore en maakte met mijn Google mailadres een account aan. Direct zag ik een overzicht van de laatste topics, van inrichtingen van huizen tot recepten en nieuwsberichten over Corona. 

Keen is overigens beschikbaar in de Play Store, maar ook als webversie.

Pluspunt 1: nieuwe interessante websites ontdekken 

Het pluspunt dat me meteen opvalt aan Keen is dat je een overzicht van artikelen van een groot aanbod van websites krijgt. Normaal ga ik toch vaak naar de ‘grote en bekende websites’ voor het lezen van het laatste nieuws en informatieve artikelen, maar nu worden ze voor mij verzameld en ontdek ik ook nieuwe websites. 

Pluspunt 2: Zelf een Keen (topic) aanmaken 

Je kunt via Keen niet alleen informatie verzamelen, maar kunt ook zelf een topic aanmaken. Dit is niet alleen voor jezelf als nieuwslezer interessant, maar kan ook marketingtechnisch gezien voordelen bieden. Op die manier kun je namelijk je naam in beeld krijgen bij andere liefhebbers van dat topic. Ook dat wilde ik testen, dus maakte ik de volgende Keens aan: 

Bij iedere Keen bepaal ik zelf wat er zichtbaar is. Op deze manier kan ik dus ook de resultaten beïnvloeden door artikelen van onze eigen website te delen. Deze artikelen, én andere artikelen die ik via mijn Keens deel zijn voornamelijk geschreven in het Nederlands, dus om de resultaten zo relevant mogelijk te maken heb ik in de namen van mijn Keens het woord Nederland opgenomen. Daarnaast zit er hierop (nog) geen concurrentie.

Een paar dagen later zie ik dat mijn Keen over Online Marketing Tips al enkele volgers heeft zonder dat ik hier iemand voor uitgenodigd heb. Eventueel kan ik de links ook delen om op die manier zelf actief te werken aan mijn aantal volgers. Op deze manier kun je dus Keen inzetten voor online marketing.

Zelf benieuwd naar wat er zichtbaar is binnen de topics? Ga dan naar Staykeen.com en volg een of meerdere van de hierboven aangemaakte groepen!

Pluspunt 3: gemakkelijk in gebruik 

Keen is momenteel nog in opkomst, dus als je jezelf via een topic meer in beeld wilt brengen dan is het nu zeker het moment om in te springen. Het voordeel is dat de app gemakkelijk in gebruik is dat er automatisch nieuwe artikelen aangedragen worden in je Keen. Hits die je niet wilt delen, kun je met één klik op de knop ook weer verwijderen. Hits die je wel wilt delen voeg je direct toe.

Zelf had ik de account binnen vijf minuten up-en-running. Ook een topic aanmaken is super snel gedaan. Even inloggen met je Google mail en direct aan de slag! 

Pluspunt 4: Keen in online marketingstrategie gebruiken 

Zoals net al gezegd kun je dus een Keen aanmaken om jezelf meer in the picture te zetten. Voeg je bedrijfsnaam in bij een Keen zodat je artikelen naar voren komen.

Verder is het nog even de vraag hoe Keen zich ontwikkeld. Je kunt je nu al simpel en gratis in de kijker spelen door zelf een Keen te starten en volgers te krijgen, al heeft de app nog niet zoveel gebruikers dat je er super veel voordeel mee zal halen op korte termijn. Als Keen echter door zou breken, dan was jij er al als een van de eerste bij en heb je misschien al een populaire Keen waardoor je logischerwijs meer voordeel hebt dan wanneer je later instroomt.  

Mocht het platform doorbreken dan is de kans erg groot dat je op den duur ook betaald kan adverteren in Keen. 

Minpunten Keen 

Ik gebruikte Keen het eerst via 4G en al snel liep de app vast. Even wegleggen dan maar, om te kijken of dit later opgelost was. Ondertussen las ik nog wat reviews over de app en zag dat dit een vaker voorkomend probleem is. Maar ach, keen staat momenteel nog in de experimentele versie en verbeteringen zijn in zicht. 

Wat me verder opviel is dat de resultaten vanuit de zoekfunctie nog niet altijd even volledig zijn. Ik heb me meerdere malen afgevraagd waarom ik bepaalde resultaten kreeg, terwijl er zeker relevantere items beschikbaar zijn. Dit geldt zowel voor relevante artikelen als het zoeken naar Keen topics. Als ik bijvoorbeeld zoek op ‘online marketing nederland’, dan krijg ik zelf als eerste hit ‘contentmarketing tips nederland’ (terwijl ik er ook een heb aangemaakt over online marketing).

Conclusie: Wordt Keen HOT? 

Keen heeft potentieel, dat is een feit. Of de app nu al klaar is om de markt te veroveren is de vraag. Heeft de wereld behoefte aan een social media-app met een dergelijke serieuze insteek? Gebruikers van Keen zeggen in reviews enthousiast te zijn over het idee, maar vinden dat de uitwerking optimaler kan. Denk hierbij aan het overzichtelijker weergeven van tabs, duidelijkere privacy settings en betere zoekresultaten. 

Ik sluit me hier volledig bij aan. Keen kan zeker de wereld veroveren als dé app om informatie op te halen. Als de huidige experimentele versie geoptimaliseerd wordt en er gewerkt wordt aan de snelheid, het overzicht van de Keens en het niet crashen van de app, dan is het zeker een platform dat ik zelf graag blijf gebruiken.  

Kortom, wat mij betreft gewoon proberen! Binnen vijf minuten neem je zelf een kijkje in het platform. PS als je geïnteresseerd bent in online marketing, volg dan ook zeker onze aangemaakte topics! 🙂