Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Twitter, Pinterest, et cetera… Al die socialmediakanalen! Je voelt je als bedrijf bijna verplicht om accounts aan te maken, want iedereen doet dat, toch? Sommigen maken dan de keuze om zoveel mogelijk verschillende kanalen in te zetten, anderen kiezen ervoor om focus te leggen op één of enkele sociale sites. Wat is wijsheid? En hoe kies je slim uit al die verschillende kanalen? In deze blog gaan we hierop in.
Waarom social media inzetten?
Allereerst rijst natuurlijk de vraag of het inzetten van sociale media wel echt geschikt is voor jouw bedrijf? Daarvoor stel je jezelf het beste de volgende drie vragen:
- Wil je nieuwe klanten aantrekken?
- Wil je engagement creëren en zorgen voor terugkerende klanten?
- Ben je bereid om (veel) tijd te investeren in social media?
Is het antwoord op al deze drie vragen JA, dan heb je een goede reden om verder te lezen!
1. Nieuwe klanten aantrekken
De kracht van social media is dat posts, foto’s en video’s snel kunnen verspreiden. Dit kan gebeuren wanneer een persoon iets deelt of als iemand een ander persoon “tagt”. Krijg je dit voor elkaar, dan zorg je voor een groot bereik, wellicht met klanten die jou daarvoor nog niet kenden. Om nieuwe klanten aan te trekken zorg je voor relevante en aantrekkelijke content, die het waard is om te delen.
2. Engagement creëren
Met sociale media kun je klanten aan je binden. Dat doe je niet alleen door steeds aanbiedingen te plaatsen, maar ook door vermakende items te plaatsen. Op deze manier verhoog je de liking-factor en heb je tevens een extra mogelijkheid om je te onderscheiden van de concurrentie. Daarnaast zorg je voor awareness, want hoe vaker bezoekers met je in contact komen, hoe beter ze je zullen onthouden. De volgende keer denken ze zeker aan jou als ze een product of dienst nodig hebben die jij aanbiedt!
3. Tijd investeren in sociale media
Vaak wordt gedacht dat social media gratis is. In de basis is dit uiteraard zo, maar in praktijk zal je toch je uren moeten tellen (en eventuele advertentietegoeden). Het zou dus zonde zijn om tijd en energie in iets te steken, zonder daarbij een concrete strategie te hebben. Denk daarom vooraf na welke kanalen je het beste inzet voor jouw bedrijf (zie hieronder) en maak een concreet plan. Houd je aan dit plan, maar stel gaandeweg waar nodig bij. Trap niet in de valkuil om je socialmedia-accounts steeds maar naar de achtergrond te schuiven als je het even druk hebt: doe het goed of doe het niet.
Ook goed voor zoekmachineoptimalisatie? Hoewel het niet bewezen is, zijn veel marketeers van mening dat het zeker bijdraagt aan de organische ranking van je website. Wij sluiten ons bij dit vermoeden aan. Eén ding is zeker: je socialmedia-account vergroten je vindbaarheid, omdat deze pagina’s ranken in de zoekmachine. Wanneer iemand zoekt op je bedrijf dan komen je sociale pagina’s naar voren. Keerzijde: indien je slecht onderhouden socialmediapagina’s hebt, dan kan dit ook een negatieve uitstraling geven. Daarom is tip 3 zo van belang!
De bekendste socialmediakanalen
De bekendste socialmediakanalen zijn over het algemeen het relevantst te zetten. Waarom? Omdat ze de meeste actieve gebruikers hebben. Dat wil echter nog niet per definitie zeggen dat ze geschikt zijn voor jouw bedrijfsstrategie. Hieronder gaan we kort in op de kenmerken van de bekendste socialmediakanalen en lichten we toe waarvoor deze kanalen slim ingezet kunnen worden.
Wil je veel creatieve content plaatsen, die mensen leuk vinden om te delen? Om er vervolgens zo af en toe eens een product en dienst door te gooien? Dan is Facebook perfect voor jou. Indien Facebookgebruikers vaak jouw posts liken en delen, zullen je berichten over het algemeen hoger en sneller op hun tijdlijn verschijnen. Zo valt die ‘reclamepost’ die je er eens in de zoveel tijd plaatst, zeker op!
Het kanaal waar je maar 140 tekens in één post kan plaatsen: Twitter. Ooit was dit kanaal heel populair, maar dat is tegenwoordig afgezwakt. Wel is het goed in te zetten wanneer je veel waarde hecht aan klantenservice en via zoveel mogelijk wegen bereikbaar wilt zijn. Twitter is bondig en zakelijk, en wanneer je het inzet dan is snel reageren een must.
Luxe sieraden, adembenemende vakantiebestemmingen of eten waarbij het water je in de mond loopt: wanneer jouw product een lust is voor het oog dan is Instagram perfect inzetbaar. Gebruik relevante hashtags om je bereik te vergroten en nieuwe volgers te werven.
Het zakelijke netwerk LinkedIn kan vooral handig zijn voor een verkoper van diensten. Via dit socialmediakanaal kun je namelijk perfect netwerken en nieuwe klanten binnenhalen. Bovendien plaats je er ook artikelen op. LinkedIn kun je inzetten als bedrijfspagina, maar wanneer je een klein bedrijf bent kun je het ook als persoon inzetten. Een combinatie is helemaal ideaal. Plaats je bijdrages als bedrijf en deel ze als persoon.
YouTube
Verkoop je producten of diensten waarbij een handleiding erg gemakkelijk zou zijn? Dan is YouTube jouw beste vriend. Toon je bezoekers filmpjes waarin iets uitgelegd wordt. Je kunt ze ook laten zien hoe ze jouw product kunnen gebruiken, zoals sportfilmpjes voor een fitnessmerk of klusfilmpjes voor een verkoper van gereedschap.
Het kanaal Pinterest is waarschijnlijk niet het eerste dat in je opkomt als je denkt aan zakelijk social media inzetten. Toch is het zeer populair: je bereikt er voornamelijk vrouwen van middelbare leeftijd mee. Deel hier productfoto’s en creëer het ‘dit-wil-ik-hebben-gevoel’, om zo de verkoop van producten te stimuleren.
SnapChat
De app SnapChat wordt steeds vaker gezien als belangrijk social medium. Het is vooral effectief voor ‘actiemarketing’, waarbij je de gebruiker direct tot een bepaalde handeling wilt stimuleren. Het is daarbij van belang dat je Snaps een korte en krachtige call-to-action hebben. Met SnapChat bereik je voornamelijk jongeren.